Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 2561 ggr
Maria
1

När plockar ni bort julen?

Ja när gör ni det?

Vi har inte så mycket jul inne utan mest ljusstakar och stjärnor i fönstren och den hänger kvar ett tag till tror jag. Det är fint i mörkret.

/Maria

Agafia
0

Mellandagarna , innan nyår då plockar jag bort julen .

tlover
0

I år pyntade vi inte (vi fick inte med pyntet i flyttlasset och vi skulle ändå fira jul hemma i Norrland) men annars så brukar det mesta pyntet som glitter, tomtar osv åka ner nu ungefär. Ljuslyktor osv är kvar längre däremot eftersom det blir så mörkt annars

l'm back

[Devya]
0

Vi plockade bort allt i onsdags. Stearinljus har vi alltid framme, året runt så de tas ju aldrig bort. Jag älskar att tända en massa ljus. Det ger en mysig stämning.

OlgaMaria
0

Det brukar vara olika från år till år. Granen och det juliga pyntet tog jag bort dagen innan nyårsafton. Stjärnorna och julgardinerna får hänga kvar till tjugondag knut.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Leifsdotra]
0

Tog bort allt utom elljusstakar, fönsterstjärnor och gran igår. De får vara kvar till nästa helg.

TjockaBerta
0

Gardinerna åker ner idag, pyntet är undanplockat men granen står utomhus i år och får stå kvar ett tag till.

>>>Malum domesticum<<<

JMW
0

Har plockat bort de tomtar jag haft framme, juldukar med tomtar är också utbytta. Ska försöka närmaste dagarna få undan lite till men spara adventsbelysning ett litet tag till, det är ju så mysigt.

Stallmima
0

Har inte ens tagit fram "julen"  så det finns egentligen ingenting att plocka bort, jo en julstjärna i fönstret men den får hänga kvar ett tag till  ✨

[PeterTM]
0

Granen plockar vi ner på Knutsdagen. Övrigt pynt (å det är myyycket) plockas undan efterhand, lite i taget, så det är bara granen och någon stjärna kvar nu..

Maria
0

Förr minns jag att min mormor hade julgransplundring på knutdagen🙂

/Maria

[PeterTM]
2

#10 Ja det kör vi med fortfarande. 🙂

Vi vill ha riktig julstämning, så det moderna sättet att bara ha nån stjärna eller inget alls funkar inte för oss. Här ska vara riktig jul med allt som hör till, utom de religiösa inslagen med krubba och annat sånt. Jul kan vara stämningsfull och mysig trots att vi alla är inbitna ateister, det fanns yule långt innan kristendomen kom hit.

Därför har vi massor av pynt, smockfull julgran, julmat, nötter, fikon, julskum, julmust, chokladaskar, julbröd, halmbock, stjärnor, ljusstakar, rubbet. Jag tycker att det är viktigt att upprätthålla traditioner, inte minst för barnens skull och med tanke på all nedmontering av det som hör våra traditioner till under de senaste åren, känner jag att det är än mer viktigt.

Maria
1

#11 Så hade vi också så länge sonen bodde hemma men efter han flyttat så har vi inte pyntat lika mycket. Vi har dragit in på maten och gör bara våra favoriter.

Kanske blir det annorlunda nu när vi är på väg att få barnbarn😉

/Maria

[PeterTM]
0

#12Ja med småttingar blir det viktigt igen 😉 

Min fru gillar att pynta mycket, så vi hade det likadant när vi inte hade fått barnen som vi har nu. Självklart finns inte någon julmat med som vi inte gillar, syltorna och jansons väljer vi bort, men det blir mycket julmat ändå. 

Jag är väl den som är mest kräsen, mest pga min njursjukdom. Jag älskar ägghalvorna med majonnäs, räkor och en dillkvist, i övrigt äter jag sill, lite skinka, kanske någon prinskorv, men resten hoppar jag över. Min fru är en äkta carnivor, så hon äter griskött på längden och på tvären 😉 Jag är inte alls förtjust i griskött.

[Leifsdotra]
0

Vi har också mycket pynt och det mesta som hör till enligt tradition ö. Dignande julbord även i år fast vi bara var vi 4. Hela familjen älskar julen! Hade mycket pynt osv innan barnen kom också. Det är helt klart den högtid som ligger mig varmast om hjärtat, en riktig familjehögtid. Inte ens när jag mer eller mindre bodde på krogen i 20-25-årsåldern förstod jag vitsen med att gå ut och festa då.

Tarotstollan
0

Brukar ha min jul uppe länge. Adventsstjärnorna brukar jag plocka bort i slutet av Januari. Elljusstakarna står nog kvar några veckor in i Februari och julgranen är det sista som går, antagligen i månadsskiftet Februari - Mars. Då brukar jag ta det andra också, eftersom julpyntet ligger i samma lådor som julgranspyntet.
I år blir det helt annorlunda, då jag inte ens orkade plocka fram och pynta ordentligt utan allt är bara fel….😕
Kommer antagligen att plocka ner alltihopa i slutet av Januari.
Jag hoppas redan på att julen 2017, skall bli normal!👍🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Intehärutandär
1

Tjuganda Knut, som alla år.

aggeelin
0

#10 härligt med julstämning!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
0

Granen, som kom in till julafton ska ut imorgon kväll. Har plockat undan lite tomtar. Ljusstakar och röda gardiner får lysa upp ett tag till. Det behövs i vintermörkret.

[Ninji]5
0

Jag kommer stöka bort julen i helgen. Ljusslingorna ute får dock sitta kvar ett bra tag till.

Mirinda
1

Egentligen är det ju idag som granen ska kastas ut. Men den är så fin och barrar nästan ingenting, så den blir kvar till på söndag. Vi har inte haft en så fin och frisk gran på flera år. Ändå köpte vi den jättebilligt på Granngården. De andra granförsäljarna hade fulare granar som kostade 150-200 kr mer.🤔

Däremot kommer vi att ta bort det övriga pyntet ikväll. Inte för att vi pyntat så mycket i år, men krans på dörren och adventsstjärna i fönstret efter tjugondagknut känns fel.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

JMW
0

Jag har kommit lite längre men det tar tid när jag måste varva det med arbete både utanför hemmet och hemma.  13 stakar och 5 stjärnor tar en stund att  stuva undan. Sen ska ju ordinarie belysning fram. Ja, ja, det får ta den tid det tar.

KPD
0

Jag julpyntar 23.12 och tar bort julsakerna 13.1. För mig är det viktigt att upprätthålla skillnaden mellan advent och jul. Tyvärr tycks dessa ofta smälta samman numera.

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Mirinda
1

#22 Jag vill också skilja på advent och jul. För att nu inte tala om allt juljox på sta´n före första advent. Jag vill inte se julpynt och få julreklam  så fort fars dag är passerad. 

Vi har bara stjärnor och adventsstakar före jul. Den enda eftergiften jag gjort är att hänga ut kransen på dörren första advent istället för på julafton. Det är kutym att göra så i hyreshuset vi bor i.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

aggeelin
1

Jag vill också skilja på advent och jul. Jag tappar känslan för jul om det kommer för tidigt med julpynt och gran hemma. Granen står för att det är jul och lite annorlunda dagar.