Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 732 ggr
aggeelin
2

Jamen ... hur tänker de ...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Utanför Ica där jag ofta handlar finns parkering efter gatan. Platserna utmärkta med vit markering men jag tänker att till viss del räcker det med sunt förnuft. Se på bilden. Titta på den avfasade kanten. Vad tror DU att syftet med den är? För oss som har lätt att lyfta på fötterna och kan gå är det ingen konst att gå en bit eller att kliva uppför trottoarkanten. För den som sitter i rullstol, går med rollator eller har lite svårt att lyfta på fötterna - behöver den avfasade kanten. Här står det nästan alltid en bil parkerad. Idag inte den vanligaste bilen - det brukar vara dyra fina bilar som står framför affären.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Tride
1

jag tror de tänker så här: eftersom jag är störst, bäst och vackrast behöver jag inte ta hänsyn till andra. Om de nu alls tänker. 😟

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

michellemimmi
2

*ser i mitt huvud en rullstol med sugkopps-hjul som tar sig över bilen* Nee idiotiskt att göra sådär. Men jag tror faktiskt att i vårt stressade samhälle så ser man inte / tänker man inte på funktionen av den där nedsänkningen…

Hjärta/Mimmi

Lillyrod
1

Som chaufför till funktionshindrade så vet jag att de som ställer sig sådär inte har några problem med att röra sig. De skulle aldrig hindra andra i samma situation. Det är de med friska kroppar som ställer sig sådär. Med andra ord De lata!

aggeelin
4

#2 sugkoppshjul! Den var bra! Ska genast gå in iuppfinningsverkstaden! ;) ;)

aggeelin
2

#2 sugkoppshjul! Den var bra! Ska genast gå in iuppfinningsverkstaden! ;) ;)

Sommarek
3

Någon sa en gång att människan är aldrig så dum som när hon sitter bakom ratten, och det verkar tyvärr stämma nio gånger av tio…  😟

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

aggeelin
6

Då ska jag berätta  vad jag råkade göra en dag i somras. Jag var med cykel på väg till Ica, skulle parkera utanför affären. När jag närmade mig trottoarkanten upptäckte jag en kvinna som parkerat en stor bullig bil mitt framför den avfasade kanten. Jag som är frisk kan lyfta min cykel över kanten så jag har inga problem men … Utan att jag planerat det hoppar det ur min mun till kvinnan "hur tänkte du nu när du parkerade här …  om det kommer någon med rullstol eller rollator hur tänkte du att de skulle komma in på Ica"? Kvinnan tittade oförstående på mig och sa flera gånger "jag får parkera här" - jag svarade att det ser inte ut så om du ser på den vita markeringen och så är det ju lätt att tänka efter själv också …  - detta råkade hoppa ur min mun. Då började hon säga att jag "kan flytta mig om du vill" och det gjorde hon men hon var inte glad. Jag kände mig lite dum, jag hade ju inte planerat att "ge mig på någon". När jag kom in på ICA kom två kvinnor fram till mig. "Tack ska du ha", sa de - "det där var civilkurage - fler skulle göra som du". Jag blev lite förvånad, för det där var faktiskt ingen planerad handling - hoppas i alla fall att kvinnan som flyttade bilen så småningom fick sig en tankeställare.

Sommarek
2

#7 Tycker inte alls det var dumt, tänk om människan tänker sig för en extra gång varje gång hon parkerar nu.  👍

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Vixxen
4

Tänker???  Tror inte de tänker…

De är funktionsdhindrade  från halsen och uppåt! 😟

[PeterTM]
3

Den där sortens människor är vanliga och finns precis överallt där andra människor finns. Underarten heter Egoist (Homo sapiens egocentricus).

aggeelin
0

#10 Det var en bra förklaring Peter! Visste inte att den benämningen fanns men har träffat sorten

Mooniq
2

vi har gått in i en ego-kultur tyvärr. Människor tänker inte eftersom de inte är uppfostrade att ta hänsyn eller att visa respekt eller att vara artig.  Ego-kulturen finns överallt. Speciellt synlig är den i samband med trafiken. Ego-kulturen är fullt upptagna med att ta sig framåt gärna med en mobil i handen där man delar 30% av tiden till att se sig om och resterande tid till att skapa sitt utrymme på sociala nätverk.

Jag är 179 cm hög. relativt bred och bär runt på ca 30 kg för mycket. Jag syns - om man har blicken upprätt alltså.. folk går på mig, backar in i mig, slajdar in från sidan med kundvagn i affären.. och jag ryter till varenda gång. FÖR Helvete! jag är inte osynlig.. får till svar oftast - jag ska bara - eller jag ska fram här… inget - ursäkta mig….

folk går rätt ut i gatan, bilar tvärnitar. Väntar bara på kommentaren - vad gör du? du körde på mig.

jag jobbar på järnvägen som stins - eller tågklarerare som det heter numera. jag pratar och skäller på folk nästan dagligen. De ska bara, de hinner - man går, masar, springer över spår, framför tåg i rörelse, under bommar som ligger.. tänket ligger på is - eftersom de inte är bättre uppfostrade.

För 2 veckor sen hade vi en kandidat (självmord) som lyckades, tyvärr. och när jag pratar med unga personer och berättar att ni uppfattas som självmordsbenägna när ni går på spår eller genar, så ser de ut som om jag kommit från yttre rymden. Inte ens det fattar dom..

Man slår sig för pannan

Jag röstar för allmän värnplikt så kanske, kanske vi kan få fler uppfostrade med bra värderingar igen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
0

Jag kan inte förstå hur egotrippade många verkar vara???

/Maria

michellemimmi
0

#0 …. Är det en parkeringsruta målad där föressten? :S

Hjärta/Mimmi

aggeelin
0

#14 nej. Ingen ruta. På ena sidan om parkering och på andra för dem med handikapptillstånd men vid avfasningen inget.

aggeelin
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade denna bild i tidningen. Lathet blir ju faktiskt till ett problem i samhället.

michellemimmi
0

#15 men dåså. Då är ju folk bara idioter! Kanske borde man kontakta något kommunkontor och be dom måla "sne-ränder" framför avfasningen så det blir övertydligt att man inte ska stå där, plus att folk kanske uppmärksammar anledningen till strecken och tänker efter nästa gång man kommer till ett liknande ställe… Jag tror som sagt att många är ego och ställer sig där, men att få förstår vilka konsekvenser det kan ge för en annan människa!

Hjärta/Mimmi

Maria
0

#16 Den skylten var bra.

/Maria

Lillyrod
0

Tyvärr är det ingen som bryr sig om snedränder heller. Så länge det går att komma fram kommer folk att parkera där. Se alla som parkerar utanför dörren till vårdinrättningar och andra ställen där många med funktionshinder ska ta sig fram. Inte ens stora skyltar med stoppförbud hjälper 😕

aggeelin
1

#19 Det stämmer det är med att folk parkerar där det är snedränder.  Utanför en  annan butik där jag handlar är det lastzon utanför. Där står det nästan alltid bilar. Det är inte någon som skjutsar en person som har svårt att gå utan vanliga standard människor. Och uppfattar jag, ju finare bil desto närmare står de.