Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1255 ggr
aggeelin
0

Arg på mig själv!

Vi äter alltid äggröra till frukost på helgen och det är jag som gör äggröran (keso, ägg och creme fraiche, så gott). Idag var det jag som tog sist ur stekpannan och stängde inte av den efter mig. Nu har stekpannan stått på låg värme en lång stund och lite kladd har bränt fast i botten på stekpannan 🧟‍♂️Stekpannan är av något mysko material och går nog inte att använda mer.

😭

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Ria74
1

Häll vatten i stekpannan och lite diskmedel och ställ den på plattan igen så det får koka en stund så släpper det nog.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sindri
2

Köp gjutjärnspanna. Den förlåter mycket.
Äggröra görs f.ö. bäst i kastrull. En rostfri kastrull kan man använda stålull i utan att den blir förstörd.

Om du har diskmaskin kan du prova att sjuda lite maskindiskmedel och vatten i stekpannan, ev. med några droppar citron i. Låt stå ett tag, har du tur så lossnar det.
Men som sagt - köp inte pannor och kastruller med konstiga beläggningar.

Gjutjärnspannor och rostfria kastruller kan du köpa billigt på loppisar.

aggeelin
0

Vi ha ren gjutjärnspanna som det bara bränner fast i. Funkar inte bra till vår äggröra med keso. Den sitter givet fast i botten på pannan. Gjutjärnspannan är dessutom mycket tung. Vi använder den bara när vi steker kött.

aggeelin
0

Tack för tipsen ovan, ska prova att få bort det som sitter fast om en stund när det är lite uppblött.

VildaVittra
0

#3 Har du fettat in den pannan ordentligt (tjockt lager fett på låg värme) samt hållit dig ifrån att tvätta pannan med diskmedel och diskborste?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
1

Och som sagt - gör äggröran i en kastrull istället. Jag gör aldrig det i stekpanna.

Maria
1

Åh vad trist. Alltid jobbigt när det fastnar.

/Maria

aggeelin
0

Jaha, nu har jag provat att göra äggröra i kastrull. Det var svårt och blev fastbränt i botten. Ingen höjdare.

Sindri
0

Konstigt - händer aldrig mig. För lite smör? För hög värme?

aggeelin
0

Mycket smör och medelvärme som sänktes men då hade det redan bränt fast. Vi har induktionspis så det går snabbt att sänka värmen.

Maria
1

Att röra hela tiden kanske hjälper?

/Maria

stina63
0

Ajaja hoppas du stekpannan går fixa, Vilken otur

aggeelin
0

Jodå, jag rör och jag rör … 😂

Maria
0

Haha, så jobbigt. Jag har nog inte gjort äggröra sedan vi skaffade gasolspis.

/Maria

[peter54]
0

Stekpannor är svåra att ha att göra med, särskilt de moderna med beläggning. Vi hade en dyr finsk sak, funkade kanonbra i ett år, men sedan var det bara att kasta. Den vi har nu har keramisk beläggning och den har funkat bra i 3-4 år. 

Gjutjärnspanna har vi också, men ingen av oss kan acceptera att inte diska ur stekpannan, åtminstone om det har varit animaliska produkter i den, så vi diskar den. Jag har dock aldrig erfarit något problem med den trots diskning, den funkar alltid bra.

Maria
1

Jag har ju bara gjutjärnspannor och jag diskar enbart med hett vatten och det funkar jättebra.

/Maria

Mirinda
1

För att en gjutjärnspanna ska fungera bra och länge är det jätteviktigt att den blir ordentligt instekt från början. När jag köpte en ny panna fick jag rådet att steka sidfläsk eller något liknande i den och sedan bara diska med hett vatten. Man kan också smörja in den med olja efter användning, hetta upp den och sedan, när den är ljummen, torka ur överskottet.

Har man ställt en gjutjärnspanna med vatten i (för att stekresterna inte ska torka fast) och sedan låtit den stå för länge, är risken stor att pannan blir svår att få bra igen. Man kan också skrubba den med för starkt diskmedel och förstöra ytan. De riskerna blir betydligt mindre om pannan är gammal och väl instekt. 

Min bästa gjutjärnspanna kommer från mitt barndomshem. Den är still going strong och har förlåtit allt jag hittills utsatt den för. Jag diskar den med borste eller disktvaga av rottråd så snart den svalnat så pass att jag inte bränner mig.

Diskmedel kan behövas, beroende på vad jag haft i pannan. Man vill ju inte att smakrester (t ex vitlök) ska bli kvar och påverka nästa maträtt man lagar i den. Har jag haft köttfärs eller kyckling i pannan tar jag inga risker. För att inte ge otrevliga bakterier en chans Yes-diskar eller kokar jag ur ev mikroskopiska rester.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[peter54]
1

Oljar in gjutjärnspannan gör jag alltid efter att jag har diskat den, annars rostar den ju 🙂

Maria
1

Steker jag något riktigt fett som fläsk eller bacon så låter jag emellanåt pannan stå odiskad till dagen efter. Pannorna blir jättefina då.

/Maria

Mirinda
0

#18 Det är det som är så bra med min äldsta panna. Den rostar inte om den diskas med diskmedel och får torka ordentligt innan jag ställer in den i skåpet. 

Däremot har den stora grytan jag äger, blivit så gott som förstörd av någon (läs: min klantige f d man) som lät den bli stående med vatten i, över natten. Den oljar jag alltid in efter disk och torkning. Ändå är risken rätt stor att något bränner fast i den. Det finns en till gjutjärnspanna i hushållet, som är något så när i skick. Min sambo har kommit under mitt goda inflytande😉och sköter sin gamla panna bättre nu än när han bodde själv.

De där pannorna med beläggning är jättebekväma att använda för att de knappt väger någonting. Men jisses, så känsliga de är! Det är svårt att lära "gamla tanter" (hundar) som jag att sitta. Så jag föredrar min gamla gjutjärnspanna. Sambon föredrar sin och vi övar båda på de nya med beläggning. Gissa om det är trångbott i grytskåpet!🤪

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Tarotstollan
0

Jag steker bara i gjutjärns pannor. Hade en annan stekpanna innan i teflon men den kastade jag när jag fick reda på att de ger ifrån sig gaser som dödar burfåglar.
Nu har jag två stycken, en är så tung att jag bara orkar lyfta den med bägge händerna men den är stor och bra!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
1

Åt underbart god äggröra med valnötter nu till frukost!   Inget fastnade i kastrullen! Himla tur! 👍