Nu blir det kallt ...
Hur ser prognosen ut hos dig? Här ska det bli elva grader kallt inatt! Nu kanske det blir ordentlig tjäle i marken. Och de otäcka fästingarna fryser hoppas jag!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
igår var det -11 mitt på dagen🥶
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Usch, jag läser inga prognoser så här års.
Det räcker med att få en liten chock på morgonen när man tittar ut eller på termometern😃
/Maria
-2 grader till -3 grader
Ner till -7 står det på datan, det är redan -6, så jag misstänker att det lokalt kan bli ännu kallare.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Här är minus 8 just nu 🙂 Jag föredrar minus 10 för då går det inte att salta vägarna. Jag avskyr när de saltar vägarna, saltet dödar djur och växter, förstör brunnar och grundvatten.
På riksväg 56 förbi Tärnsjö som går rakt igenom Dalkarlsåsen som är vattentäkt för ett oerhört stort område, gjordes en mätning för några år sedan och det visade sig att man spred i genomsnitt 14 kg salt per meter vägsträcka varje år. Över 30 privata brunnar utefter den sträckan har otjänligt vatten pga salt.
Jag önskar att de skulle göra överallt som de gör i vissa delar av landet, sätt upp skyltar med texten "Här saltar vi inte vägen - kör därefter!" I andra delar av landet sprider man varmt grus i korsningar och kurvor. Gruset smälter fast och bildar som ett supergrovt sandpapper. Sluta döda naturen genom att salta vägarna.