Vet om det här då?
Jag cyklar ofta. Allt oftare möter jag cyklar på vänster sida. Häromdagen mötte jag en kvinna, ca 50 plus, som var på väg utför en backe, jag möter henne i en sväng. Hon bara dyker upp, på samma sida som mig. Jag blir rädd och ropar, "hjälp, du åker på fel sida". Hon ropar till mig "det ska väl du skita i". Jag bara undrar - hur tänkte hon då?
En annan dag cyklar jag på cykelbanan, på höger sida. Mot mig kommer cyklist med hög fart, jag åker ut till höger mot gräskanten. Jag försöker åka mer till höger och så gör den andra cyklisten. Även nu ropar jag (för jag vet inte vart jag ska ta vägen) "hjälp, du åker på mig". Den andra cyklisten tittar upp och ser förvånad ut, åker lite till vänster och svänger sen av. Hur tänkte hon här? Är det inte självklart att åka på höger sida med ett fordon?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Nu kan jag ha fel, men jag har för mig att jag läst nån gång att när man cyklar på cykel/gångbana så är det ok att cykla på båda sidorna. Men oavsett så ska man ju ha uppsikt på vad man möter.
.
Högertrafik gäller för alla trafikanter, oavsett om det gäller cyklister, bilister eller gångtrafikanter. Om två gångtrafikanter möts på en gångväg ska båda hålla till höger.
Bara ett undantag finns och det är att om det saknas trottoar ska gångtrafikanter gå på vänster sida av gatan så att de möter biltrafiken.
Häst räknas som fordon och det tycker jag är felaktigt. Hästar borde också omfattas av gångtrafikantregeln så att de får möta biltrafiken istället för att skrämmas av den bakifrån.
Precis som Peter säger så ska cyklister alltid cykla på höger, för cyklister är fordon. Alltid fordon.
På den tiden jag cyklade så cyklade jag alltid till höger där det inte fanns cykelbanor och jag höll givetvis till höger även på cykelbanan.
På landet där det var mindre vägar så cyklade jag på höger sida och promenerade på vänster.
Det känns inpräntat på något vis
/Maria
Visst känns det inpräntat, Maria. Därför känns det konstigt när personer i mycket vuxen ålder saknar denna "inpräntning". Vart tog den vägen?
#5 Haha, ja det kan man fråga sig?
/Maria