Betala på nätet!
Förr betalade man sina räkningar på posten eller banken och man var tvungen att gå dit varje gång,sedan var det privatgiro som man lade på brevlådan, det tyckte jag var var myycket bekvämare, Nu sitter man hemma i sin stol och skickar iväg på datorn. Jag är så tacksam att Internet finns på nätet nu när jag sitter i rullstol.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Visst är det bekvämt😉
/Maria
#0. Förstår att det är bra för människor som inte kan ta sig ut på egen hand eller att det är långt till närmsta brevlåda!
Jag kör med giro och brevlåda och tänker köra med det så länge det bara går!
Min mamma kan inte gå så långt men har ingen dator (vill inte ha någon heller) så hon har mest autogiro eller så skickar hon sina räkningar med bekanta.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Internet är verkligen en välsignelse för oss sjuka och de som bor otillgängligt. Några knapptryckningar och så kan man beställa det mesta man behöver, utan att behöva åka till en tätort eller ens ta sig utanför sitt hem.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tycker det är toppen att kunna betala via nätet även om jag var tveksam i början. Det som jag nyligen lärt mig att använda är swish.
Har internetbank och haft i stort sett ända sen den kom. Är smidigt att sköta saker hemifrån.
Tarotstollan nu vet jag inte om det gäller alla banker, men swedbank har nåt som heter telefonbank. Och med den sköter man i princip samma saker som på datorn bara det att man gör det via telefon. Och man kan välja om man vill knappa in själv via telefon eller om man vill prata med nån som sköter "knappandet".
Min mamma hade tänkt att börja sköta sin betalningar via platta fast hon aldrig gjort det förut, men hon fick en mindre stroke som gjort att hon svårt att lära sig nya saker, men hon har skaffat telefonbank. Hon har fortfarande sparbanksgiro, men gjort vissa saker via telefonbanken och hon tycker det är toppen.
.
#5. Jag brukar ringa telefonbanken och kolla kontot och så men för övrigt är jag inte intresserad av att göra något mera. Dessutom kostar det 400 kr att skaffa bank id numera.
Tarotstollan vilket bank id pratar du om. För jag var in på swedbank och jag hittar inte att det kostar pengar att skaffa det.
När det gäller telefonbanken, nu har jag inte läst på ordentligt, men mig veterligt behövs inget bank id. I alla fall inte när det gäller vanlig telefon.
.
Ja haha jag kommer ihåg när man fick lön. Då ställde man sig först i lång kö till banken., Plockade ut pengar till räkningarna. Betalade inte där för de var dyrt betala på banken. Sen gick man till posten. Ställde sig lång kö igen betalade räkningarna., Klistrade på kvittot på räkningarna.
Nu är de så mycket lättare. Men dessa långa långa siffror som man ska skriva in,.
Min bank sa Men man kan scanna in de nu via mobilen betala direkt,
Där måste jag vänta lite.. sa en sak i taget,, Än litar jag inte på betala via mobilen.
Bank id har jag inte,,,
#6 Id-kort kostar 400 på banken, men bankid är däremot gratis. Man laddar ner det till datorn själv när man är inloggad på banken.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#7. Bank E-leg eller vad det heter.
Det var gratis innan men det ändrades för kanske högst ett år sedan. Min kompis skulle fixa det på Swedbank men då talade kassörskan om att det numera kostar 400 kr. Det var förra året någon gång.
#10 Jag frågade om hur man gjorde förra veckan när jag var på banken. Då var det gratis.
Swedbank och Nordbanken är bra på att ta ut avgifter har jag hört
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#12. Jo tack, jag har märkt det! Jag betalar varje kvartal 120 kr för att få använda mitt bankkort till att ta ut pengar / betala med det och sen få använda min girobetalning!
Jag kikade igen på swedbank. Och det finns bankid på kort (och där kan man ha foto om man vill) och det kostar 400 kr. Och som jag förstår det så finns det saker lagrade i chip på kortet och man får då ha en kortläsare till datorn (om jag förstår det rätt) och om det är foto på så funkar det samtidigt som vanligt idkort. Så för mig verkar det vara det som din kompis har.
Men det vanliga bank-idet, kostar inget. Eller det står att det inte kostar nåt nu, men normalt pris är 60 kr.
.
#14. Hon skaffade inget för det var för dyrt, istället skickar hon i vanligt brev till myndigheterna!
ok. Visst det kostar sammanlagt 500 kr (kort och läsare) och gäller i fem år. Och som jag förstår så betalar man då den summan vart 5:e år. Och jag vet inte om jag själv skulle skaffa det. Kanske om de börjar ta avgift på vanliga bankid så kanske det är ett alternativ istället. För med vanliga bankid (på fil) så kan man inte logga in på swedbank, men det kan man med bankid på kort.
Det jag kan tänka mig att det blev nåt missförstånd på banken. Om tex ordet legitimation användes så kanske kassörskan trodde att det även skulle användas som vanligt id-kort. Men en annan sak som kanske gjorde att det blev att gälla just bankid på kort är om din kompis förutom att vilja kunna logga in på olika ställen på nätet även ville använda det till att logga in på internetbanken.
Så vill hon logga in på olika ställen på nätet med bankid så kan hon ladda hem bankid på fil. Bara kika på de olika sidorna på nätet först för att veta vad dom har för alternativ till inloggning.
.
#16. Jag vet bara att hon skulle vara tvungen att ha en sådan id för att kunna rapportera in till Af. om sin status för att få ersättning. Det blev ändrat någon gång förra året, för innan kunde hon skicka det över data och sen var det plötsligt ändrar att de var tvungna att ha denna id.
Jag är förtidspensionerad sen många år så Af är ett ställe jag inte behöver att ha att göra med. Men jag kikade in på deras sida och som jag förstår instruktionerna så ska man kunna använda bank id på fil. Så dom kanske har ändrat. Men jag ska inte säga 100 för jag har ju inget konto på Af som man måste ha och koppla sitt bank id till.
Och tyvärr är det ju så fler och fler ställen lägger över allt på en själv och man måste skaffa olika program till datorn för att kunna göra det. Men bakvänt nog säga tack och lov så kan man fortfarande även göra det den gamla vanliga vägen.
.
har e-leg på både dator o mobilen. Kostar inget. är bra. Kan logga in o betal, kika på kontot, göra överföring, gå in på skatteverket o kolla skattekontot, lämna ansökningar m.m.
Var rädda om varandra
Jag har bank-id och det är gratis, sambon har det också. (två olika banker har vi), sån man kan ladda ner som app på mobilen men även på datorn, så slipper jag använda kortläsare plus kort när jag ska betala räknar mm, godkänner bara genom den. Används när jag loggar in på skatteverket mm också.
Id-kort är däremot något annat. Vi betalar inget för att ha dosa heller (nordea plus swedbank), däremot dras en summa varje år som jag inte minns varför nu.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.