Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 877 ggr
Cristine
3

Mata fåglar

Det gör väl alla Svenskar som kan och får (för husvärden), småfåglar alltså.

Men är det någon som matar skator, korpar, kajor¨¨

Hur överlever dom när snötäcket är tjockt eller det är en hård isskorpa påå marken?

Våra skator sitter iaf och väntar på maten  i träden på andra sidan vägen och händer det något på gården så varnar de.¨¨

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[rumelle]
5

Jag tycker att om man ska mata fåglar så ska man erbjuda mat till alla. Inte bara till de små för att de är söta. Större fåglar är minst lika viktiga. 🙂

Marr
7

Jag matar skatorna & kråkorna här hemma. Vi är kompisar. Kråkor är ganska skygga men "mina" kommer när jag ropar på dom. Skatorna är inget blyga alls. Bankar och flaxar på köksfönstret när dom inget fått på ett par dar. Eller sätter sig på lyktan utanför och krackar.

Skatorna kan knipa en liten halvsjuk sparv, talgoxe om det inte finns något att äta. Jag köper billig hundmat (även makaroner) på Netto till dom som jag sväller i varmt vatten och blandar i solrosolja i. Tar inte katternas blötfoder slut i tid blandar jag i det också.

Skatorna talar om för mig var mina katter är om jag letar efter dom. Jag älskar mina skator & kråkor. I förrgår kom även ett gäng kajor och tog för sig.

Bor i hyreshus fast på landet och jag matar dom på gräsmattan eller nu när det är 3 dm snö får dom vid parkeringsplatsen där ingen parkerar. Har skottat upp där så dom kan äta. Blir inte en smula kvar. Kajsa & Olle katt fångar sork och delar med sig till dom också.

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Cristine
1

👍

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
1

Jag matar inte skatorna, för det mesta. Vi har fågelmatare med nät för att skatorna inte ska kunna ta maten. Här har vi så mycket skator så om jag serverar maten på annat sätt så har skatorna tagit all maten på någon timme (räcker annars i flera dagar). Ibland ger jag till skatorna - de ska också leva.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Magi-cat
1

Vi har nog traktens mest välgödda skator, Det är ett par och de kommer på morgonen när vi slänger ut lite ost. Eller någon brödbit.

Förr när vi hade duktiga sorkjägarkatter brukade de hänga dem i hälarna i hopp om ett skrovmål på rester. Då höll de ju rent på samma gång.

Ekorrarna behöver också få lite godsaker. Många försöker förhindra att de förser sig. Förstår inte riktigt varför…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2

Vi matar bara småfåglar, men hade jag haft mer musikalisk plånbok så hade jag matat betydligt mer djurarter 🙂

[TanatosNyx]
1

Jag bor i hyresrätt med balkong, så blir inget matande här. Ibland när jag får bröd över som är lite torrt promenerar jag till parken och matar ankorna. Framförallt på vintern är man väldans poppis 😃

fotokrafs
1

Här matas de och ekorrar indirekt genom det som hamnar på backen från fågelbord och bollar. Trastarna får äpplen plus fågelmat som hamnat på backen.

Tarotstollan
1

Vi får egentligen inte mata, vid balkongerna i alla fall men det är några herrar här i huset som hängt ut fågelbord och talgbollar lite avsides från huset. En av dessa hänger i en stor gran och där har jag varit ute och lagt stora brödbitar och sönderhackad ost på backen och skatorna och kråkor var framme och länsade det på mindre än 10 minuter bägge gångerna. Ekorren fick en stor hög med nötter som blivit över sen i julas och den blev glad såg jag!
Tyvärr har jag inte så mycket i matväg som jag kan avvara till dem, önskar att jag hade mera pengar!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
1

Jag kan tyvärr inte mata fåglar i vår pyttelilla trädgård. Det vore som att mata katterna.😛

/Maria

[peter54]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag matar, ibland hela året, men oftast från 1 oktober till midsommar, inte för att det kanske behövs, utan för att jag gillar att ha mycket fåglar här. Jag sätter också upp minst en, oftast två nya holkar varje år.

Kråkfåglarna matar jag inte, de lever gott på oss människor ändå, både genom vad vi strör omkring oss i samhällena och alla trafikdödade djur efter vägarna. Oftast skrämmer jag bort skatorna härifrån eftersom när de är här vågar inga mindre fåglar fram. Några andra kråkfåglar landar aldrig på tomten, utom möjligen någon enstaka nötskrika, men det är inte ofta.

Bybo
1

#11 Vilken fin bild.

Jag matar inte alls 🤫Men, alla grannar gör det.

Älskar kråkfåglar

aggeelin
1

Jag tillhandahåller mat från september till maj. Som ni kanske läst förut så brukar våra fåglar försvinna under den "riktiga" vintern. I år är först året som de stannat kvar!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Intehärutandär
1

Vi har en fin vattenpark ("ekologisk"?) där det finns karpar av olika slag, änder och måsar - och mindre sparvar m.m ½ km bort. Dit går vi med bröd m.m. ibland. Hemma ger jag ingen fågel mat. Grannen vägg i vägg har matare ute till småfåglar. 

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=153924

fotokrafs
1

#11 så fin bild på fåglarna. Och vad snäll de verkar… på min boll är det oftast bara en i taget är de två eller fler så börjar de bråkas och "fräsas"