Duscha mer sällan - eller?
Enligt artikel är det inte bra att duscha ofta för då torkar huden ut.
Jag tänker att det måste finnas fler saker som påverkar detta, t ex hur länge jag duschar. Jag är en snabbduschare och är ofta klar på en minut medan andra kan hålla på i tjugo minuter (vad gör de där i duschen hela tiden?).
Hur länge och ofta duschar du? Finns det fler saker som påverkar om huden torkas ut, tror du?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag duschar vanligtvis en gång om dagen, på kvällen. Brukar duscha i 10 minuter, tar lite längre tid om jag tvättar håret också. Men ibland duschar jag längre, tycker det kan vara så skönt om jag är lite kall och bara stå där i duschen med riktigt varmt vatten, hamnar nästan i trans då haha😃. Ibland blir det ett bad också! Smörjer alltid in mig efteråt och använder en bra återfuktande duschcreme. Klimatet påverkar ju huden också, är det kallt så blir man torr!
/Christina
Jag är den som älskar att ligga i badet, När jag fryser så lägger jag mig i badkaret fyller på med rätt varmt vatten,
I stugan har jag bara dusch, De händer om jag fryser de är lite kallt så står jag där en liten stund, Men inte så länge..
Om jag tvättar håret som jag gör 2-3 gånger i veckan tar det lång tid, men om det bara är kroppen tar det någon minut.
Jag duschar numera varannan eller var tredje dag eller mer efter behov om sommaren t.ex.
Förr när jag började i vården så duschade jag som en galning och fick utslag och blev alldeles rödfnasig.
Jag tvättar mig givetvis noggrant dagligen intimt och under armarna.
/Maria
Brukar duscha efter behov. Är jag ledig och duschat dagen innan, och inte ansträngt mig något vidare eller svettats överdrivet så räcker det med att tvätta av sig om det behövs. Annars blir det dusch varannan till var tredje dag så här under vintern. Under sommaren blir det ju förstås mer.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Jag duschar/badar inte så jätteofta då jag bor mitt i skogen alldeles själv med djuren, så det är ingen som behöver stå ut direkt. Rumpan tvättar jag dock dagligen.
#2 Ett tips till din stuga. En sådan här har jag köpt och använder som badkar: http://www.granngarden.se/%C3%96vriga/Fodertunna-Fodertunna-rektangul%26auml%3Br/p/1148738_BASE
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
😂Ni skulle se så snabbt jag duschar! 🤪
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Varje morgon duschar jag och det tar vanligtvis 1-2 minuter. Två dagar i veckan tvättar jag håret och de dagarna blir det upp emot 10 minuter i duschen.
Vet inte hur ofta det blir. Ska jag någonstans där det är risk för "närkontakt" eller har jobbat mig riktigt genomsvettig så blir det en dusch.
Fast man kan ju hålla sig ren utan att duscha.
Sedan tror jag inte att det är nyttigt för kropp och hår att duscha överdrivet ofta. Och jag föredrar doften av människa mer än av duschkräm och andra preparat när jag är ibland folk.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag duschar tre morgnar i veckan, måndag, onsdag och fredag, för att vara nyduschad när jag kommer till dialysen. Jag är protesgångare, så duschning är en komplicerad procedur som totalt tar omkring 5 minuter i anspråk. Övriga dagar tvättar jag mig och byter underkläder som jag gissar att de flesta gör.
Jag har känslig näsa, så när någon av de ensamboende gubbarna på dialysen kommer in i salen måste jag andas genom filten för att inte må illa. Det finns ett par stycken som luktar så illa att jag inte förmår passera dem utan att hålla andan.
Jag går mot strömmen då, jag är en sån som duschar i ca 15 - 20 min varje dag. Visst, någon gång i veckan så kanske det blir en snabbdusch, men i regel är det ganska långa duschar. Jag tvättar dock inte håret varje dag, utan det gör jag ett par gånger i veckan.
Min hud blir torr av att duscha varje dag, och i de fall då jag åste dra ner på duschandet till väldigt kort tid (pga att jag är på landet eller är nytatuerad eller nått) så märker jag ingen skillnad, utan det är just frekvensen som är problemet oftast.
Mitt duschade är heligt och inget som kompromissas på. Snart ska vi skaffa badkar också så jag får ännu mer mys!
/Surpan
Oj, jag ser att det blev en heltokig siffra i min post, det ska inte vara 5 minuter, utan 45 minuter. 🤔
Jag gissade det för annars hade det inte varit särskilt komplicerat om det bara tagit 5 minuter😉
/Maria
#13 Den här skruttburken till laptop jag har lånat av frugan har en del knepigheter, exempelvis att man måste trycka löjligt hårt på siffran 4.