Den sista svalan...
Har du tänkt på att det är enkelt att notera när den första svalan syns på våren - men att det är mycket svårt att veta när den sista svalan svingar sig förbi på hösten? Idag har jag sett fyra svalor. När såg du sist en svala?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Att ha koll på den sista svalan är ju lite jobbigt, då får man ju kolla varje dag . . . lääänge, och bokföra. 😃 När man ser den första är ju betydligt lättare att konstatera.
Vet inte när jag såg en svala sist. Hoppas jag slipper se den sista. 😉
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Och nu såg jag svalor igen!
Tror att det är lättare att notera fåglar på våren än på hösten.
Jag är ju så dålig på fåglar🤐 men ibland kan jag se att det är svalor med flygsättet och den "spetsiga" formen tror jag….
Minns att gamla stan i Dubrovnik var känd för alla svalor och de var jättefascinerande att se hur de flög runt takåsarna.
/Maria
Var flera år sedan jag såg en ? I mammas hyreshus har flera svalor bon. Bodde i samma hus då sonen var 0-5 år. Dvs 10 år sedan.
Svalor var ett tag sen jag såg. Innan när jag flyttade hit till min lägenhet,. Fanns många svalor här. Eftersom min lägenhet var obebod med möbler under två års tid. så han ett par svalor bygga ett stort bo här på min balkong., Men nu ser jag dom inte så ofta. Mest när jag är hos mina föräldrar som jag ser dom.
Jag bokför sedan många år vid vilket datum stare, sädesärla, gök, svala, och tornseglare anländer. Kul att se hur vädret påverkar ankomsten. Men pricksäkrast är ändå göken, det brukar bara skilja nån dag år från år när den hörs.
Flyttdatum är svårare att kontatera.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Här har vi bara ladusvalor och tornseglare och det är närmare en månad sedan de försvann härifrån.
Av någon anledning finns inga hussvalor här på trakten och backsvalor finns det inga strandbrinkar för här.
Här där jag bor nu sen över sex är har vi ladusvalor och hussvalor men tror inte att jag sett tornseglare här. Jag bor i kanten på ett fågelrikt område ("träsket) där det ofta är mycket fågelskådare.
Ser inte, eller lägger nog inte märke, till svalorna. Men jag hör dem däremot och deras läte har definitivt hörts mindre den senaste tiden. Gillar svalorna och hur de låter!
/Christina