Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: fritid-och-hobby
Läst 517 ggr
wingren
0

Att göra när man inte orkar?

Har ni något tips på vad man kan göra när man egentligen inte orkar? Oftast går det ju bra när man väl kommer igång med något men att just börja. Vad brukar du göra när du har en dålig dag och behöver bli på bättre humör? Eller när du kommer hem trött från jobbet men vill göra något produktivt och inte slöa i soffan? Just nu har jag inte direkt någon hobby och träning är inget för mig, så skulle behöva lite bra "att göra"-tips. Jag jobbar inom vården och då konstiga tider och har enligt mig själv mycket fritid men spenderar den oftast framför tvn, någon serie eller vid datorn. Men jag känner mig så värdelös och blir inte alls på bättre humör utan snarare grinig.

Fialialej
1

Du skriver att träning inte är nåt för dig, men jag tänker att det finns ju allt från löpning, till hundsport, till simning, yoga, och boxning. Så kanske nåt ändå kan passa dig. Bra att träna i grupp för att hålla motivationen uppe. Annars kan studiecirklar vara kul, gå nån kvällskurs och lör dig något språk… Att komma ut bland folk kan ju vara fullt tillräckligt för att livet ska kännas mer värt också.

"På natten är alla katter svarta"

TinaNordberg
0

Jag är intresserad av natur och foto så att traska ut med kameran i handen ger mig mycket energi. Då får man lite motion på köpet.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

wingren
0

Tack för tipsen :) Jag hade ifs tänkt mig något lite mindre som man kan göra hemma, känner att det lättare skulle bli av då. (Är långtidsdeprimerad så orken är inte riktigt som den bör vara.) Ska faktiskt kolla upp det där med studiecirklar, man kan ju aldrig få för mycket kunskap ^^

Maria
0

Teckna, måla, sticka, virka, läsa och skriva är några trevliga hemmasysslor som inte tar så mycket energi🙂

/Maria

Tarotstollan
0

Gå till bibban och leta reda på några bra böcker som kan pigga upp dig eller ge dig lite spänning.  Läsa är lätt att börja med!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

aggeelin
0

Jag var på en föreläsning förra veckan om hälsa och hur vi mår. Utifrån den blir mitt svar: ta en liten promenad så kanske du mår bättre och orkar mer. Enligt forskning är det mycket tydligt att fysisk aktivitet och dagsljus är mycket välgörande för oss människor.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

En annan kul grej är alla roliga spel och appar som finns till palttor och telefoner.

Jag älskar t.ex Wordfeud och har "träffat" på trevliga människor genom spelet.

/Maria

wingren
0

#5 Jag lånade mycket böcker förut, tyvärr så fick jag massa förseningsavgifter och sånt. Låter hellre bli o läsa än att få fler skulder hos inkasso ^^, Annars är det ett bra tips, svårt att koncentrera sig vissa dagar bara.

#7 Jag har varken telefon eller surfplatta ;) haha x)

Tack så hjärtligt för alla tips :) Nog fler än jag som får nytta av dem med :) Och fyll gärna på med mer :D

Halvdansken
0

Babysteps…. När jag tröttnar på trädgården så kan jag säga "nu ska jag ut och dra upp 3 maskrosor". Sen kommer jag in 2 timmar senare! Alltså, dra ner på kraven och se vad som händer. Säg till dig själv "jag ska gå ett varv runt kvarteret". Början ska vara enkel.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tarotstollan
0

#8. Kan du inte bara ringa och låna om böckerna. Jag har som regel lånat om mina böcker alla 3 gånger som går innan jag lämnar tillbaka dem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!