Nyfiken igen - ny tradition?
Igår var vi på 30-års fest, överraskningsfest. Först kom gästerna och ställde sina paket och blommor på ett bord. Efter en stund kom 30-åringen och blev lite överraskad.
Efter några timmar frågade min son när paketen skulle "sprättas upp" (han var väl nyfiken på vad hon hade fått) då fick vi veta av någon, att 30-åringen sagt att paketen skulle öppnas dagen därpå. Det störde stämningen på festen att öppna paketen på festen.
Så snopet det kändes! Vi hade snott runt på stan och letat present, då kunde vi ju struntat i det och lämnat den någon annan gång, om det inte är så noga.
Har du varit med om detta? Är det en ny trevlig traditon som jag helt har missat och som jag borde tycka är trevlig?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Vrickat och minst sagt egoistiskt 😈
Jag har klarat mig från sådana erfarenheter 🙂
Jag tycker också det låter märkligt.
/Maria
Jag har aldrig varit med om att man gjort så, däremot tog min kusins presentöppning sådan lång tid på deras bröllop att de inte hann öppna alla presenter. :-/
Jag fick tipset från min kusin att fråga Magdalena Ribbing som menar att det här är helt ok. Jag ska klippa in lite text senare. Det som blev konstigt vid det här tillfället var, tyckte jag, att vi inte lämnade presenterna personligen och då inte heller fick ett "tack" - kändes märkligt.
Och som sagt, är det helt ok tydligen. Men, för mig känns det konstigt så det är väl jag som är konstig då.
Hmm, lyckas inte komma in på min mail från datorn. Det krånglar.
Hon skriver att det är mottagaren som bestämmer hur hon vill göra med sina presenter, öppna dem publikt eller att göra det för sig själv.
Opassande för en födelsedag tycker jag. Vi valde att inte ha presentöppning på bröllopet för att vi bara fick kuvert, och det kändes inte så kul att sitta och räkna upp "mormor gav 1000" "tärna med familj gav 200" osv. Sen skrev vi personliga tackkort. Får man "fysiska" presenter så tycker jag att man bör öppna dem när givaren är närvarande.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Det är ju ändå lite skillnad på ett bröllop och ett födelsedagskalas kan jag tycka.
/Maria
Tack gode Gud för att jag har normala vänner som fyller år….😂
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jo precis, jag tycker också att det är skillnad på bröllop och födelsedag. Det kommer ju (oftast?) färre personer på en födelsedag, vilket resulterar i färre presenter osv.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Tydligen så är det, enligt den svenska etiketten helt ok. Men det upplevdes inte ok, det behövs ett tack för att det ska kännas ok.
Och hur kan stämningen bli förstörd av att paketen öppnas?
Tycker det låter knasigt! Mina vänner sliter av pappret på sina presenter ganska omgående 😂
Zabelle

Helt. Vrickat!!!!!!!
Ibland kan ju "paketet" vara en överrasknings -grej!
Fick på min 70-årsdag förra året ett "Jätte paket", när jag öppnade det så innehöll det "bara" karbinhackar, mässingsdetaljer och en balja i mängder av emballage?
När allt var upp så lämnade givaren över "ett tunt mindre paket" !
Det innehöll ett kniv bladet. När jag fått ihop allt så hade jag en antik faskinkniv i min hand!
Hade jag inte öppnat så hade ju allt roligt inte funnits.