Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: fritid-och-hobby
Läst 521 ggr
Praefatio
0

Vad göra när man är ledig?

Är sjukskriven sedan 2010 och har aktivitetsersättning. Det senaste året har jag mått lite bättre och gått i skolan nio timmar i veckan i rehabiliterande syfte. Nu är skolan slut för sommaren och i två veckor har det varit skönt och välbehövligt att vara ledig, men nu börjar jag bli rastlös. Vad gör man på en ledig dag, när alla man känner jobbar? Har haft häst under mina tidigare lediga perioder och således alltid haft något att fylla mina dagar med, men i september fick jag ta bort honom och jag har liksom inte riktigt anpassat mig än, inte hittat något att fylla dagarna med istället. Normalt sett hade jag kanske givit mig ut på någon liten utflykt med hunden men nu är jag gravid i sjunde månaden med diverse krämpor så jag kan inte riktigt gå långa sträckor utan att få ont i fogarna. Har inte bil så att ta sig iväg själv är lite av ett projekt just nu. Det är knäppt på ett sätt att de där tre förmiddagarna i veckan i skolan gör så stor skillnad. När jag haft de förmiddagarna så har mina fyra lediga dagar varit väldigt välbehövliga och jag har aldrig känt mig rastlös trots att jag inte gjort så mycket. Nu får jag inte den där intellektuella och sociala stimulansen så är det helt annorlunda. I höst lär jag ha att göra, när bebisen kommer, men vad fyller jag min ledighet med fram tills dess? Tips? Ska kanske tilläggas att det framför allt är tiden tills min fästman slutar jobba som är tom och trist. Kvällarna brukar gå åt.

Maria
0

Läsa eller handarbeta.

Det finns massor att sticka virka till bebisar😉

/Maria

Åsa S
0

Kyrkan brukar ha några aktiviteter i veckan dagtid och det kostar oftast ingenting, och man måste inte vara troende för att vara välkommen.

Om du gillar handarbete kan du ju sy och sticka saker till bebisen.

Laga mat och stoppa i frysen som kan vara bra att ha när bebisen kommer.

Praefatio
0

Läsa kan jag tyvärr inte, koncentrationsproblematik, men jag lyssnar en hel del på böcker :) Höll på att virka en filt till barnet för ett par månader sedan, vete sjutton varför jag lade ner det projektet, borde helt klart ta upp det igen! Tack för tipset! Tar gärna emot fler tips!

Praefatio
0

Laga mat hade varit en jättebra idé, om det inte vore för att vi flyttar om 1,5 månad och helst har så lite med oss till nya frysen som möjligt. Det är dock ett jättebra tips till tiden mellan flytten och bebisens ankomst! Tack! :)

Intehärutandär
0

Lyssna på ljudböcker? Eller har Du svårigheter med att lyssna såväl som att läsa text? Det kan annars vara mysigt, då man vilar. Och det kan man ha med sig ut också. 

Boa lite för barnet? Jag sydde saker till barnet. Nytt vagn-skydd (insidan), mjukisdjur, täcke osv. 

Måla om någon möbel (med giftfri färg, munskydd på ev). Min gamla 70-tals spjälsäng fick en ny fräsch pastellfärg + en massa annat.

Brodera en födelsetavla, spara bara vikt, längd och klockslag till efter. 

Virka en gallerfilt som är suverän både då det är kallt och varmt ute. 

Scrap-booka en baby-bok. Börja med hur mamma och pappa träffades och det av graviditet Du vet hittills. Fyll i boendet och de första plaggen och sakerna som inköptes.

Praefatio
0

Lyssna går bra, ljudböcker lyssnar jag på mycket :) Jättemånga fina idéer, tack för det! Att scrapbooka en egen babybok var en kul idé, hade tänkt köpa en men att göra den själv är mycket roligare.

Intehärutandär
0

#6 Gör det. Man kan alltid tjuvkika i affären om man får slut på frågor själv. 😎

Praefatio
0

#7 Det var planen… ;)