Godmorgon, söndag den 9 mars
Godmorgon på er!
Jag passar på att önska er en riktigt fin söndag! Nu tar jag sovmorgon och återkommer någon gång senare under söndagen! :)
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Godmorgon LK! 🙂
Idag skulle det vara solsken men det märks inte.
Och idag är det 40 martyrers dag. Sådant väder som det är idag ska det bli 40 dagar framöver. Och var det frost natten som gick så blir det 40 frostnätter innan sommar. Allt enligt Bondepraktikan.
Det där med 40 frostnätter har stämt förvånansvärt många år, bl.a. de två senaste. Här i Småland kanske är bäst att tillägga.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Godmorgon/förmiddag.
Här är det soldis. Får se hur det utvecklar sig idag.
/Maria
Här är det sol och rejäl blåst. Blåst kan jag gärna vara utan.

God morgon!
En blek sol kikar fram, det blåser inte lika mycket som igår🙂
Ha en skön söndag🌺
Godmorgon. Här är det bara en martyr idag och jag känner mig lite frostig…😉
Klent med sol och fullt med busiga barn med kompisar som spelar boll i trädgården utan jackor fastän det är kallt -ett klart vårtecken enligt Barnpraktikan (som jag just hittade på…)
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
God förmiddag 🙂
Hos oss är det soldis och 8 plusgrader, det har varit omkring 4-5 plus under natten. Blåsten hänger i ännu, så det gäller att klä på sig ordentligt när man ska ut. Upptäckte en ensam liten blåsippa vid trappan utanför ytterdörren.
Nu var det rätt så härligt vårväder ute - trots blåsten.
#7 Så fina de är! Som jag sagt tidigare så är det nog lättare att bada en perser än en skogkatt. Har badat Maxen två gånger och det var världens fajt. Det tog minst två år innan han vågade smyga in i badrummet efter det.
De är inte foto där dom är nyduschade kammade Agge. De har jag inte lyckats ännu fota på dom.
Men Hugo och Anton har skogkatt i sej också. Pappan var perser och lite skogkatt, mamman perser.
Vet i katten om de är lättare bada en perser hehe. Dom är vana sen dom var kattungar. Så de är inget nytt alls.
Så fina de är Stina🙂
/Maria
#9 Jag borde väl ha börjat vänja Maxen med bad när han var liten. Eftersom jag inte tänkt ställa ut gjorde jag inte det. Men ibland har ett bad behövts då han varit kletig där bak.
Jag ångrar att jag inte vant Charlie med vatten. Han som älskar värme hade kanske gillat att bada… kanske. Jag har ju sett Bumbleboos film med katten som badar
I två dagar har vi haft ena glasdörren öppen i uterummet och Moritz är så lycklig för att få gå ut igen.
Lakritz har legat och tryckt i gästrummet och vågar sig inte fram.
Han blev ju infångad när han var runt 4 månader och jag vet ju inte alls vad han har för erfarenheter från "utevärlden" eller om han ens minns något.
Detta med dörren öppen är i alla fall väääligt farligt😉
/Maria
Vilka små lurvpällar❤️
/Maria
Antons päls tycker jag den blir tjockare och tjockare hela tiden. Han har en enorm päls. Men sommarpälsen kommer sen tur de.
Hugo har tunnare päls inte så tjock
Fäller de mycket?
Vår Lorentz som vi fick avliva förra våren var ju väldigt pälsig och jag märker sådan skillnad inomhus när det gäller tofsar överallt.
Nu är ju Moritz och Lakritz korthåriga så det blir inte alls samma "bollar"
/Maria
Ja dom fäller en hel del. Gäller att borsta bort lösa pälsen minst en gång i veckan.
Jag hade en borste till Lorentz vid TV-soffan och tog ett tag var och varannan kväll men han fick ändå riktiga dreadlocks "under armarna" emellanåt och då var det saxen som gällde…
/Maria
Ja De där dom kommer dolda ställena 😃.
Mycket har jag gjort i mitt liv….men aldrig badat en katt! 😃
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hittade denna youtube, Syn att dalarna ligger så långt ifrån Malmö. För då hade jag skickat och betalt dom att både bada och kamma mina två.
Så här lugnt går det inte till hos mej.
#22 De är jättefina dina båda killar Stina. Använde du selen när du badade dem?
Jag skulle egentligen gett mig på att bada mina båda idag, men känner att ryggen inte håller för det. Har i alla fall badat hunden som var extremt skitig efter bus i gammal tång och saltvatten nere på stranden.
#21 Korthårskatter behövs i regel inte badas, men dessa långhåriga raser kan behöva ett bad om året. Dessutom hjälper ett bad till att bli av med vinterpälsen, det brukar lossna en hel del som man annars får i möblerna.
Zabelle
*23 Zabelle de var ett så bra tips du gav mej. De underlättar de. Hugo får man ta de lite försiktigt med…Anton ja honom går det mycket lättare med,.
Långhåriga är ett måste minst en gång om året,. Beror på deras päls. Jag väntar lite för länge skulle behöva bada dom tre eller fyra gånger om året.
Jag försökte bara Lorentz en gång och jag blev strimlad😃 Dessutom var det mer vatten i hela badrummet än i badkaret.
Moritz däremot gillar att bada. Han var även med mig i duschkabinen när vi hade en sådan. Han som är korthårig och inte behöver vaskas alls.
/Maria
Humlan de första jag gör är att klippa deras klor.
Min perser gick tämligen bra att bada och helt ok att blåsa torr efteråt.