Knäpper man fortfarande olika?
Jag kommer ihåg från min bardom att jag tyckte det var väldigt Underligt att pappas och brorsans kläder hade knapparnatill höger medans mammas och mina hade dem till vänster är det så ännu?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ingen aning
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jo så är det fortfarande på de flesta kläder.
Tjejerna har knapparna till vänster och killarna till höger på sina skjortor.
Zabelle
Varför då?
Det härrör sig från lång tid tillbaks. Kvinnor hade sällan knappar i kläderna då. Mannen jämställdes med Jesus och skulle därmed vara på Guds högra sida alltså blev knapparna där. Männen satt också på höger sida i kyrkan.
En annan förklaring (då kvinnan fick knappar i blusen) är att då männen var till höger kunde kvinnan öppna och amma barnet utan insyn.
En annan förklaring är att då knäppning blev på modet började det hos det högre ståndet och de damerna hade oftast påkläderskor. Det var lättare för dem när knapparna satt till vänster.
Sen vet jag att det finns det en teori om att männen hade lättare att dra sitt vapen som hängde i bältet när det var högerknäppt.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#4 Oj, vad du kan!🙂
Det blir fler och fler kläder som är högerknäppta för tjejer också tycker jag mig märka. Men visst finns det fortfarande damknäppning. På finblusar och mer konservativa damkläder verkar de ha behållit vänsterknäppningen.
När byxknappen sitter på vänster sida känns det helt avigt för mig. Men det är väl för att jag använder jeans så mycket och på dem är det unisexknäppning till höger.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Kollar mina jeans jag har just nu och där är knappen på vänster. Tänker efter, jag har två par jeans med knappar i gylfen och också där är alla knapparna till vänster.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#5 Så smart är jag inte. 😃 Hörde lite om detta på TV:n för ett tag sedan. Lite kom jag ihåg innan. 😃
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Tack för infot Anders!
Min man köpte en regnjacka och det var "tjej"-knäppning på den om jag inte minns fel.. tror att den var amerikansk. Någon som har koll hur det funkar i usa?