Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: egna-upplevelser-egna-önskningar
Läst 953 ggr
zabelle
5

Sola eller inte?

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article18293333.ab Väldig brunbränd läkare pratar om hudcancer. Inte alla som lever som de lär eller vad tycker ni?

Zabelle   

[silkesnosen]
2

Jag tyckte nog att han levde, som ha lär. Han säger att man ska tänka sig för, men även ta vara på livet och att livet är fullt med risker och att man ibland får se till att just leva medan man lever.

Fridaaaa
2

Sola så pass mycket är bra och solarium är definitivt inte bra.
Lagom är bäst 😉

Han är få problem i framtiden tror jag. Är dessutom inte ens snyggt 😮

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Afturelding
2

Han klargjorde minst 15 gånger att han inte varit dumdristig. Och tycker han så så är det väl så. Och vissa blir faktiskt så bruna utan problem och utan att egentligen vara i solen. Hudtonen kan även förändras med åren om man utsätter sig för lite eller mycket sol. Min farmor är konstant brun numera t.ex.

Men det är verkligen inte snyggt 😃 Jag solar aldrig, har SPF 50 där kläderna inte täcker hela sommarhalvåret.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

zabelle
2

Liksom Frida tror jag han kommer att ångra sig längre fram i livet. Som han själv säger, det tar några år för malignt melanom att utvecklas.

Zabelle   

obstitant
1

Undrar om han har grundat med spray-tan? Nog för att vissa har bra pigment och blir väldigt bruna väldigt snabbt, men så där ser få personer ut bara efter en semester.

Det skulle i så fall förklara vad han menar med att han inte har varit oansvarig.

[Mustangcab]
3

Men hn kan faktisk ha en mörkare hy än vad vi vanligtvis har i Sverige. Min far, min syster och  min yngsta bror tillhör dessa som kan sola utan att bli brända de blir bruna med en gång. Själv måste jag bli lie röd innan jag blir bur öht.

Min man som vistas utomlands på tropiska breddgrader hade malignt melanom 2007 vid 57 år ålder.

[silkesnosen]
3

Min mor ser solbränd ut på vintern och blir aldrig röd och blir verkligen sydländskt brun på sommaren. Vi är alla olika och det där är väl ändå upp till honom.

Caroline L
1

Jag är inte helt insatt i detta med malignt melanom, är det bara om man bränner sig och huden blir röd som man kan få detta, eller kan man få det även om?

[peter54]
3

En sån läkare tappar jag förtroendet för i samma ögonblick han öppnar munnen och hans förklaringar är ju rent löjliga "man vill ju leva också". Javisst, och det är just därför man ska undvika solen om man är nordbo sedan generationer.

Jag solar aldrig, har aldrig gjort och ändå fick jag hudcancer 2010. Numera undviker jag solen i möjligaste mån och rör mig helst i skuggan.

aggeelin
1

Han ser verkligen märklig ut. Ger inget förtroende alls och att han ska prata om hudcancer blir mycket märkligt!!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
1

Håller med både Peter och Agge.

Han känns verkligen inte som rätt person att yttra sig.

Jag har bränt mig mycket genom åren i Bohuslän och främst som barn. Stora blåsor på axlar och rygg när man fiskat krabbor på bryggan i timmar.

Jag gillar att vara i solen men gärna i rörelse och aktar mig för att bränna mig numera.

/Maria

[Mustangcab]
1

# 9 Vilken sorts hudcancer fick du? Själv har jag haft flera basiliom.

Intehärutandär
2

Han ser ju oseriös ut. Väldigt opassande bränna. Alldeles för mörk för honom. Ser ut som om han tittat djupt ned i skokräm-lådan! Jag tillhör dem bleka (snövita) med fräknar och rödlätt, så jag håller mig undan solen 11-16.00 ungefär på sommaren. Solar aldrig. Sonen, som är 50% chilenare behöver bara tänka på sol, så blir han knallbrun. Två ggr har han haft liiite solbränna.

[peter54]
3

#12 Malignt melanom. De tog bort 8 x 15 cm hud på ryggen där det satt och två så kallade "vaktposter" under armarna. Jobbig sårläkning eftersom de skar med laserkniv pga min förhöjda blödningsbenägenhet. Det upptäcktes i tid tack vare min fru, ingen spridning, helt fri från det nu.

aggeelin
1

Han ser inte alls naturligt brun ut. Som Björn Ranelid, som har gett solariet ett ansikte, eller om det är brunkrämen.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
1

#15 Björn Ranelid ser inte mänsklig ut tycker jag, han har en färg som inte finns i människans färgspektrum - orange. Han är med andra ord den riktiga "apelsinmannen". 😉

http://www.birgittastenberg.se/Apelsinmannen.html

[Mustangcab]
1

# 16 Eller kanske morotsmannen då man kan äta betakaroten för att se solbränd ut.

[Mustangcab]
1

# 14 De var skönt. Själv upptäckte jag min mans på ryggen och han fick ta bort ett rejält stycke med kött 15 cm och ända ned till muskeln och så tog de en av de s.k målvakterna. Han är nu friskförklarad men går på hudmottagningen en gång i halvåret för koll där de fotograferar honom.

[peter54]
2

#18 Ja de rensar bort all vävnad ända ner till muskeln, det tar många år innan underhudsvävnaden är tillbaka.

De provade ju att "släppa" på hela rygghuden från kroppen så att de skulle kunna dra ihop huden över hålet efter den borttagna biten. Det funkade i någon vecka, men därefter sprack det.

Jag satt i dialysbehandling när det skedde och märkte inget förrän jag skulle resa mig efter avslutad behandling - då satt jag fast. Hela ryggen var nerblodad och förstås hela stolen jag satt i. Tröjan fick jag kasta och jag fick låna en landstingströja. Sedan var det bara att åka till plastiken igen.

De tog hud från låret och lade på ryggen. Det läkte bra utom en liten fläck på ett par kvadratcentimeter i mitten, där jag fick behandla med lapis lazuli länge. Nu ser det ut som om jag blivit skjuten i ryggen.

Jag har fortfarande ingen känsel mitt på ryggen och inte heller på triceps på högerarmen. Men det är skönt att det är över och jag behöver inte ens gå på efterkontroller mer.

[Mustangcab]
1

# 19 Jag känner igen det du säger även om in man var förhållande frisk när han opererades. Men hans sår sprack också upp första på natten efter operationen så vi fick åka in till lasarettet och sen närde hade sytt om det igen så när han resta sig på pekade jag bara på honom och sa gå  in badrummet. T-shirten han  hade var helt nedblodad på baksidan.

Det var bara att åka in på akuten och får det sytt igen och så fick han antibiotika. Detta var efter att han hade gjort den första operationen och åkt ut ill sjöss och fått en en infektion i Singapore i såret som han fick sy om det på Borneo.

Det  du säger om känsel säger han också. Han har liksom inge känsel där de har gjort operationen.