Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: mat-och-dryck-livets-goda
Läst 491 ggr
Maria
0

Koka skinka?

Jag känner mig ganska ensam om att koka julskinka. Hur gör ni andra?

Jag har alltid kokat. Kanske för att mamma alltid gjorde det också?🤔

/Maria

Magisk
0

När jag var liten så kokade min mamma alltid skinkan men när vi blev äldre (tonåring) så var det bara färdigkokta som gällde.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

Mirinda
0

Jag lagar min skinka själv jag också. Man kan säga att den kokar i sitt eget spad. Jag gör den i ugnen, i en lergryta. Kryddblandningen jag gnider in den med har jag hittat på själv. Jag känner på doften när proportionerna är rätt.

Julen är för övrigt en doftande helg. Jag har en livs levande gran också. Den och skinkan samt en liten gnutta glöggdoft - då luktar det jul.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Twinflamewolf
0

Jag gör som dig Bumbleboo kokar min egen,har provat dom färdigkokta men njeh inga höjdare så det ska vara hemkokt och det är ju enkelt inget krångel alls 😎

Däremot har jag reagerat över att jag fått säga till i butiker för dom har inte haft annat än färdigkokta så då får dom allt ta hem för skinkan den vill jag göra själv även om jag inte är en stor julfirare.

Karmatarerskanise
0

Jag kokar den inte, jag gör den i ugnen eftersom jag tycker de blir mycket mörare och mjällare då. Men i år blev det ignen eftersom vi inte ska vara hemma något under julen.

Maria
0

Ja, jag tänkte snarare på HUR man gör skinkan hemma😉 (inte färdigkokt från butiken)

Det finns ju alla varianter på tillagningssätt. Koka, göra den i ugnen, i stekpåse, lergryta med mera.

Känns som att koka är väldigt gammaldags?

/Maria

Twinflamewolf
0

Ha ha ha jag är den gammaldags typen som kokar som man gjorde förr😃 men det där i lergryta det låter ju smaskens så det ska provas på 😎

Anders 50
0

Jag vet många som kokar skinkan. Men själv gör jag den i ugnen, där sköter den ju sig själv. Och det går ju åt en rejäl gryta om man ska få ner en avlång skinka på 4 kilo, inte många som har sådana numera.

Men förr kokade vi, och skinkan var från en egen gris, och ibland med benet kvar inuti.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

Ja, det känns som om det är vanligast att göra den i ugnen.

/Maria

aggeelin
0

JAG började med att koka den när jag var nybörjare i köket (mamma gjorde så) men nu tycker jag att det är mycket enklare att ställa in den i ugnen. MIndre slabbigt.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

signemo
0

jag kokar min för det mesta ibland fixar jag den i ugnen. Lite som andan faller på.

Var rädda om varandra