Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: våra-vänner-djuren-natur
Läst 1884 ggr
aggeelin
1

Skydd åt fåglar?

Jag har flera gånger haft funderingar kring "våra" fåglar. Vi har fåglar kring vår fågelmat fram till ca 1 dec och sen försvinner de och brukar sen komma tillbaka framåt våren. Vi bjuder på en varierad kost och brukar börja mata tidigt och har, fram till december ganska mycket fåglar här. Under förra vintern kom det faktiskt två koltrastar, ett par blåmesar och kanske tre pilfinkar under vinter - men i stort sett är det tomt på fåglar under vintern.

Vad jag funderat på är varför fåglarna försvinner när det blir "kallt på riktigt". Nu har jag kanske kommit fram till vad det kan bero på. Fågelmataren finns på vår "innergård" (förråd, redskapsbod och hus bildar skyddande väggar runt) men - det finns ett träd mitt i planeringen där mataren står - när november är slut har det tappat alla blad.

Tror ni att fåglarna slutar när löven försvinner från trädet vilket gör att de blir mer skyddade?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fru Koltrast

dermot
0

De flesta fåglar flyger ju söderut på vintern, så det är väl inget konstigt med det. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

aggeelin
0

Naturligt är att ha talgoxe, pilfink, gråsparv, grönfink, grönsiska, gråsiska, gulsparv, blåmes, steglits och många fler arter vid fågelbordet på vintern. Där vi bodde förut hade vi mer än 20 arter under vintern och ofta många fåglar samtidigt.

Cristine
0

Ja de vill ha många träd och helst någon gran.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Herregud vad duktiga ni är😮

Jag känner bara till de allra vanligaste fåglarna.

Koltrast, Kråka, Kaja, Skata osv.

/Maria

[Sisa]
0

Har också en mängd olika fåglar vid fågelbordet.  Mitt sitter mitt i en stor buske som också den tappar alla blad. Men..fåglarna försvinner inte, fastän bladen faller av busken.

Konstigt agge, kanske några andra djur skrämmer iväg dom ?

Har också en liten stuga vid min " fågelbuske ". Där har jag satt upp två holkar och i dom blir det nya små fågelungar varje vår.   ❤️

aggeelin
0

Jag kommer att prova med att ställa en gran mitt i planteringen för att se om det ger fåglarna skydd - om de stannar kvar över vinter. Det är ju märkligt att det inte är fåglar på vintern när de är i behov av mat.

[Sisa]
0

# 7  Berätta då hur det går med granen, agge..

och lycka till!