Vilka fåglar?
Vilka fåglar har du sett?
Häromdagen på jobbet såg jag en flock sidensvansar. Jag blir alltid så glad när jag ser de fåglarna. Den här gången var tillfället oturligt. Jag var på jobbet och var tvungen att ha full koll på annat
. Jag tycker också om ljudet som sidensvansarna har. När jag är ute är det lätt att uppmärksamma dem pga ljudet.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Ja, sidensvansar är väldigt fina :) Brukar se dom i närheten av där jag bor ibland.
Jag är lite av en fågelfantast så jag har sett väldigt många :) Min favorit just nu är nog stjärtmesen. Tycker den är så söt :)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag tycker att vi har sådana tråkiga fåglar här uppe, men någon korp har jag väl skådat i mina dar', och nog är korpar de mest majestätiska och vackra fåglar man kan lägga ögonen på!
En och annan vråk och en del olika ugglor har jag väl också skymtat, samt gök och de mer vanliga fåglarna som domherre, blåmes, talgoxe, kråkor, skator och tofsvipor.
Sidensvansarna ser jag ofta i rönnarna på hösten också, fantastiskt vackra fåglar är det.
Sedan har jag en liten förkärlek till måsfåglar, framförallt den vanliga fiskmåsen.
Skrakar, lommar, änder, gäss och knölsvanar ser jag även alltid på sommaren. Trevliga små fåglar.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag gillar de flesta fåglar och vet inte om jag har någon favorit egentligen, men de färgranna vi har här har jag kanske ett extra gott öga till, exempelvis gråsiskor, steglitser, stenknäckar, domherrar, bofinkar och bergfinkar.
Annars gillar jag rovfåglarna mycket, favoriten där är nog den bruna kärrhöken som ser ut som ett balsaflygplan när den seglar över gärdena.
Spillkråka och gröngöling är fina och skogshönsen, järpe, orre och tjäder.

Vi bor nära ett naturskyddsområde som är känt för sitt fågelliv och många åker förbi med fågelkikare (ja, riktigt nära, gränsen är nog 30 meter). Däremot har vi inte så många fågelsorter nära huset.
Där vi bodde förut (mer nära skogen) kunde jag på vintern räkna in många fågelsorter. Stenknäcken var häftig att se, vi hade också steglits, rödhake och många av de fåglar du nämner Peter.
Här där vi bor nu kan vi ibland se örnen ute i "träsket" som vi kallar det. För två år sen satt vi och grannen och såg på havsörnen som satt på ett nedfallet träd. Efter det började jag sökandet efter en bättre kamera 
Lööv domherrar och steglits-gäng Entita/talltita är söta! Havsörn utanför fönstret på jobbet är mäktigt Hackspettar av olika modeller kryllar det av, gillar dem med!
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Sidensvansen såg vi häromdagen.
De jag sett många gånger är; Lommar, ugglor, göken, ormvråk, orre och tjäder, gröngling, trana, råka, korp..
Domherren såg man ofta som barn, då snön skulle komma. Nu var det flera år sedan jag såg en. Då blåmesen kommer så blir jag glad, tänker alltid på sagan om den.
Mötte en orre med kycklingar en gång på väg hem från skogen. Var en ilsken mamma som vägrade flytta på sig från vägen. 🙂
Har Ni börjat mata småfåglarna ännu ? ❤️
Ett mycket kärt minne för mig var vintern som jag hade ett flock stjärtmesar som besökte mitt fågelmatsbord varje dag. Vilket tjatter det var på dom.
![]()
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har matat fåglarna i några veckor och det är bra åtgång på maten!
#9 Så har jag med! Håller med om åtgången. 🙂