Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: resor-och-kulturer
Läst 1700 ggr
Cristine
0

Gör ni släktforskning?

Min svägerska och sondotter håller på med det. Jag är för lat.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Free-spirit-minded
0

Nej, jag gör inte det men det skulle vara kul.

[GunillaF]
1

För några år sedan släktforskade jag en hel del både på min fd. mans sida och på min.

Jag har Forskarcentrum (SVAR) i Ramsele bara 4 mil från mig så jag brukade åka dit och forska.

Jag kom tillbaka till början av 1700-talet sedan tyckte jag att det räckte.

Om jag gör en kort sammanfattning så härstammar mina barn från släkten Ståbi på sin pappas sida och från Strindbergs på min. Skrattande

Cristine
1

FlörtOj så fint.. Min särbo har hela släkten i en tjock bok. De härstammar från Bretagne Frankrike på 1500 talet. Jag orkade aldrig läsa igenom den, men nu när jag har mer tid skulle det vara roligt. Mina barn har fina anor. Jag tillhör valonsläkt och bondsläkt.

[GunillaF]
0

#3 Se där ja…

Jag vet att vi har andra medlemmar här inne som släktforskar. Jag hoppas att de vill berätta lite för oss. Glad

Cristine
0

Det fanns både elaka och kusliga personer med i boken, så allt var inte trevligt.Obestämd

Farwuq
0

Jag bryr mig inte för 5 öre när det gäller släktforskade.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Free-spirit-minded
0

#6 Nähä

Mavios
0

Jag känner att det skulel bli lite för jobbigt att släktforska, så jag får se om tiden och lusten finns när jag inte har barnen hemma längre… Min släkt vinglar åt flera håll ut, redan farfar och morfar är från andra länder. På mormors sida vet jag att de kom från svedjebrännande finnar (en bror till henne har släktforskat och pratat en del om deet, men ajg har aldrig tagit del avhans material). Däremot tror jag farmors sida befunnit sig mestadels inom Sveiges gränser, men jag är inte helt säker. Kanske där jag skkulel börja om jag gör det någon gång! Glad

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

chik
0

Fint folk här inne läser jag.

Jag skulle gärna ha släktforskatt om jag inte var så himla korkad. Det hadde varit roligt o set vad man var för typp.

Gunilla!!det är väl ett himla åkande, för att kolla kyrkoböker o vad är det mer man kollar i.

Lena.P är jag i verkliga livet.

signemo
1

Ja, eller rättare sagt har gjort, just nu är det inte så mycket. Går i vågor. det finns av alla de olika.  adel, präster borgare och bönder.

Allra flest torpare och bönder och båtsmän, en del borgare, en hop envisa präster och långt tillbaka lite adelsnamn.  Så är det nog för de flesta av oss. Vi är blandade ihop av lite av varje.

LIte spännande är det att en präst suttit i fängelse för att han försvarade den svenske kungen. Finns på nätet också där har en avlägsen släkting gjort en sida som heter baggebo.nu. Prästen hette Fredrik Nilsson Bagge och var kyrkoherde i Marstrand och Solberga, prost i Älvsyssels kontrakt.
Hans svärdotter (tror jag det var). Hon hette Malin Burgesdotter iallfall och var prästfru sattes i fängelse för att hon sa att det finns inga häxor. Båda blev väl utlösta genom borgen om jag inte minns fel. Får väl plocka fram gamla papper.

Men nått jag nog skall göra om jag blir en hyfsat frisk pensionär är att leta reda på hur mina torpare och bönder haft det. Tänk om de skrivet ner hur just de levat.

Sen skall jag leva lite i nutid också.

Nått vi själva borde göra är att skriva om våra liv , just nu, en gång blir det historia och jättespännande för de som kommer efter oss. . Det är ju det om hur man lever nu, tänker nu, hur just du och jag funderade som kan vara kul för våra ättlingar.

Var rädda om varandra

[GunillaF]
0

#9 Jag brukade åka dit och sitta hela dagar ibland. Även på Onsdagskvällar när de alltid hade öppet till kl.21.oo. Jag höll på i flera år men åkte inte varje vecka.

Anders 50
1

Forskat på släkten har jag inte gjort själv. Det har gjorts av andra i släkten, tror det går tillbaks till ca. 1750, och det är mest bönder och torpare man hittar.

Däremot har jag letat reda på vilka som bott här på stället, och i torpen som tillhört, ända tillbaks till 1643. Då ägdes gården av adelsmannen Per Persson Natt och Dag och han hade "brukare" som skötte gården.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

signemo
0

# 12 Visst är det kul. Här i min socken har de gjort torpinventering. Är roligt att inte bara de så kallade fina namnen  blir ihågkomna.

Var rädda om varandra

blombuketten
1

#12. Ja men sånt är ju kul. Det är ju intressant att veta vem som har bott i huset förut och vad som funnits runt omkring. Jag började göra samma om huset där vi bor nu. Inte för att själva huset är lastgammalt precis, det är byggt i början av 1900-talet, utan mer för det som finns runt huset och att här har varit ett gruvsamhälle, vilket innebär att det funnits många hus som är borta idag. Huset brevid vårat, som en gång tillhörde våran gård s a s, är äldre och där hade de någon slags bod för folket som bodde och arbetade här.

Nu blev jag riktigt sugen på att fortsätta leta vidare Glad.

Anders 50
0

#13 Torpinventeringen är jätteviktig. Dessa platser och deras historia försvinner ju om de inte märks ut.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

signemo
0

Kom på en grej till. De är några killar som forskat fram ättlingar till ett par. Den så kallade Långarydssläkten. Den finns jag med i och de har hittat så många att vi är med i guinnessrekordbok..

Får väl passa på att fråga om Ni har släkt i Halland?.

Var rädda om varandra

chik
0

Signemo o ni andra.Vad duktiga ni är. Torpinventering är bara så intresant.

Blomman du vet att du kan gå in på Fornsök o söka på ditt område o få fram registerade lämningar..

Signemo. Min far härstamar från Halland Dagsås. Strandberg. Jag tycker detta är så intresant.Men så krågligt.

blombuketten
0

#17. Tack för tipset.

Inte är det så krångligt att släktforska inte. Numer kan man ju sköta det mesta genom att sitta hemma vid datorn. Det finns scannade kyrkoböcker på nätet och en massa annat med. Gå in här för att få tips och annat smått och gott. En bra sida med många duktiga släktforskare.

signemo
0

Chik. Vet Du vad Din farfar och farmor hette och kanske var de bodde. Har Du lust kan Du pm:a mig. Ibland har jag ryck och söker.

Var rädda om varandra

signemo
0

Pm:ar dig chik

Var rädda om varandra

[KinaSylejmani]
1

Jag har släktforskat sedan november 2001 efter många års funderande (och då menar jag många år).

Orsaken till att jag började var att jag ville veta vem jag var (min identitet). Tror blombuketten kommer ihåg när jag skrev om det i ett annat forum (som inte finns längre) om orsaken till att jag började med släktforsknigen…

Jag forskar både på mors sida oh min biologiske fars sida…

På min biologiske fars sida har jag smeder och även valloner. Kanske därför jag var bättre i trä- och metallslöjd i skolan…Glad Och jag som älskar att virka.

Har även en ´kändis´ på min biologiske farmors sida.

signemo
1

Det där med identitet. Funderade lite innan på varför jag känner mig extra hemma om jag går på en kyrkogård där mina anfäder ligger begravda.  Tänk förresten. alla olika personligheter det finns före oss sen  blandas alla personligheterna ihop och det blir just du eller jag, med drag från än den  ena och än den aandre

Var rädda om varandra

chik
0

Cinnamon Blombuketten o signemo. Tusen tack.

Hirit
1

Jag bidrar med detta som jag skrev för några år sedan,det är ju lika aktuellt nu som då. Jag har fullt upp med bl.a just det släktforskning just nu, men varvar nytta med nöje.Flört

Varför jag började Släktforska

Det här är något som jag skrev för många herrans år sedan, men det är fortfarande aktuellt.

Att söka sina rötter är idag ett stort intresse bland många av oss och det blir bara fler och fler.
Somliga som hör ordet släktforskning ger en intrycket av att de är fördomsfulla och tror att man letar efter bovar och banditer eller så är det helt enkelt så att de själva saknar intresse och inte kan förstå hur "du kan hålla på med sådant där" " sluta att rota i det som varit" o.s.v. "det finns väl vettigare intressen."
Hos andra väcks tanken att börja forska till liv, efter kanske många års funderingar. För min del är släktforskning ett vettigt intresse, man lär sig en hel del, därför att inom detta område ryms olika ämnen inbakade i , bl.a. geografi, historik - med andra ord det är allmänbildande, beroende på vad man vill spinna vidare på.
Själv letar jag inte bovar och banditer, av den sorten finns det nog av i nutiden och det som händer idag blir även det historik i framtiden, tänk på det. Skulle det mot förmodan dyka upp någon tjuv, bandit eller något annat, så kan jag inte utesluta dem ur min forskning, de ger ju en viss krydda och spänning över det hela,det har väl utvecklats till att bli värre och nya metoder m.m.
Sex före äktenskapet och stölder är lika vanligt i dag som det var då, förmodligen vanligare idag? Själv känner jag att det snart är dags att söka andra områden inom släktforskningen än just personforskning, det finns mer att forska i som jag vill knyta ihop med mina rötter. Det kan vara gårdsforskning (olika ägarbyten av gårdarna m.m.) hembygdsforskning. m.m. ja, allt som " ger liv" åt forskningen.

Cristine
0

Gårdsforskning är jag intresserad utav, det verkar spännande!

evrekaw
0

En av mina mostrar har gjort det. Vet att på min morfars sida härstammar vi från Valloner… Minns inte så mycket mer. Men det förklarar varför så många på mammas sida har det där icketypiska kolsvarta håret, för att vara svenskar…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Farwuq
0

Något liknade har de sagt om min mors släkt, men jag har aldrig brytt mig om att verifiera, det är helt ontressant.

evrekaw
0

#27 Nej då… Ang. rotraserna var det faktiskt rätt intressant att veta!   Flört

Farwuq
1

Jag förblir samma monster oavsett vilka mina förfäder är.

blombuketten
0

#29. Ja visst, men det kanske förklarar varför du är ett sånt monster Cool.

Farwuq
1

så, så.

Nu ska vi inte ta i så…

Flört

Några gåtor får man väl hålla sig med

blombuketten
0

Okey då Glad.

Cristine
1

Jag är av vallonsläkt på pappas sida och pappa såg ut som en spanjor, mörkt hår och svarta ögon. Det hörs också på vårt efternamn som är Goude. Jag har för mej att det från början hade ett t på slutet som de tog bort, men jag har inte forskat närmare i det. Farfar var smed och pappa arbetade också vid smedjan som barn.

evrekaw
1

#33 På pappas sida - via farmor vet jag massor… Hon berättade och tydligen hade detta berättande gått i generationer… Behöver inte släktforska där…

Undrar varför så många Valloner/med Vallonhärkomst finns här? Är det något i blodet som drar åt det andliga tro??Flört

[MargaretaA]
1

Här kommer en Vallonättling till. Sägs det. Jag vet inte om det är sant. Men vi är många osvenskt mörka med kraftigt markerade ögonbryn i familjen.

Det ska vara på morfars sida. hans pappa var enligt uppgift rallare som var med och byggde järnvägen upp till Gällivare. Han ska visst också ha bytt efternamn till något mera svenskklingande.

Men som sagt - jag vet inte om det stämmer. Nån gång ska jag också försöka forska i det.

Mammi
0

Vet inte om vi är släkt med valloner men många i vår släkt är mörkhåriga,( kolsvart ) och brunögda. Jag själv är nästan kolsvart och har mörka ögonbryn, men ögonen är gröna. Mina 4 andra syskon har bruna ögon som mamma, pappa hade blå.

Det kan även vara sameblod i oss, men jag vet inte riktigt hur det ligger till. Skulle gärna börja släktforska själv!

evrekaw
0

#36 Tänker att det är något man får spara tills man blir pensionär. Bara hoppas att ögonen håller till att läsa allt och att man inte blivit för gaggig… Flört

Mammi
0

Precis! Har med fasa börjat märka att min syn inte är som den brukar numera….! Obestämd

evrekaw
1

#38 Bara inse… terminalglasögonens tid är här…

Mammi
0

mm….det är bara att kapitulera och ta sig en tur in till Clas Olssons,suck!Gråter

[GunillaF]
1

Jag kom att tänka på en episod. Jag och en vän var på forskarcentrum. Han för första gången. När jag gått igenom med honom lite grunder om hur han skulle göra så gick jag och satte mig för att forska på min släkt.

Det var ganska mycket folk i forskarsalen och det brukar vara samma tystnad som det är i ett bibliotek. Även denna gång - en stund iaf.

Det gick väl nån halvtimme - timme, så kliver min vän upp från sin stol med sån fart att stolen ramlade omkull med ett brak. Stolt,högt och ljudligt sa han: Faan vad många doktorer jag har i min släkt!

Jag skyndade mig fram till honom, medan de andra forskarna höll sig för skratt, talade om för honom vad det betydde det han pekade på i kyrkboken han just höll på med. Vid många (väldigt många) av namnen han pekade på stod det dr. De som forskat ett tag vet att det inte betyder doktor, det betyder dräng!!!Glad Ridå!!!

Jösses vad förlägen han blev!FlörtOch som den elaka människa jag är, höll jag på att skratta ihjäl mig!Oskyldig

[peter54]
1

Min faster född 1930, hade en lärarinna som hade släktforskning som sin stora hobby. Hon forskade på vårt efternamn och lyckades härleda släkten ända till vilken by i Vallonien på gränsen mellan Belgien och Frankrike vi härstammar ifrån. Idag är släkten spridd över hela landet och det finns någon familj i nästan varje riktnummerområde, men släkten kom hit redan i början av 1700-talet, så det är inte så konstigt.

blombuketten
1

Jag hade inte en aning om något vallonblod men har, genom släktforskningen, hittat sådant. Min ana är Johan Cochois, född ca 1575 i Vallonien och död efter 1630 i Sverige. Han tecknade ett kontrakt 1624 i Amsterdam och hamnade i Finspång. Kontraktet finns bevarat. Han var kolare.

Det finns mer att läsa om valloner här. En intressant sida som också hanldar om järnbruk, brukssamhällen osv.

signemo
0

Fnissar lite och är lite stolt också. Jag har en massa drängar och pigor,  i min släkt och så en som doktorerat och det är min son.

Det där med så kallat finare namn . En kusin till mig undrade om vi hittat några så kallat finare och rikare. Nähä sa jag, bara torpare och bönder. Ibland blir jag sur det är väl ingen skillnad på folk. Alltså fick hon inte reda på prästerna och de gamla avlägsna adliga. Det kan hon leta efter själv.

Var rädda om varandra

evrekaw
0

#34 Tack, kul att läsa!!! Man visste ju knappt nåt!

blombuketten
1

Denna sida om valloner gjord av vallonättlingar är väldigt intressant och lärorik. Här kan man läsa om historiken, om forskningen och dessutom finns ett forum där man kan ställa frågor. Dessutom har de en lista över en massa vallonnamn.

Afturelding
2

Hittade denna tråd i arkivet, och tänkte att det vore kul att ha den uppe igen :) Jag som är tokig i historia har länge velat släktforska, men det har aldrig riktigt blivit av. Jag har ganska bra koll på mammas sida bak till mormors mormor, men sen sviker det.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Sisa]
0

Spännande..undrar om någon släktforskar härinne ??

Jag gör ju inte det, men skulle vilja!

aggeelin
0

Min morfar gjorde det. Numera är det så mycket enklare. Det finns kursen och det görs via dator.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Tarotstollan
0

Jag skulle gärna göra det men tycker det verkar så krångligt och dessutom kostar det en massa pengar. Är man dessutom nybörjare är det ju ännu värre. Däremot har jag 2 bekanta som släktforskar så de har tittat lite på min släkt.

Min mormor och några av hennes släktingar har släktforskat om sin sida av släkten. Det fanns en man som höll på i många år och de fick massor med pärmar och papper av honom men när han dog så var det ingen som fortsatte, vilket var synd. Så när mormor gick bort fick jag ärva dessa 4 pärmar med alla namn, tyvärr fanns det massor av kuvert med papper som mormor aldrig han sätta in och när det "städades" kastades allt det! Ni må tro att jag skällde på min mamma och hennes systrar för detta. De ansåg att detta var skit, skräp, dammsamlare mm ingen av dem då hade något intresse av släktforskning och nu 30 år senare är det ju försent!
På pärmarna står det Kyrkebosläkten, någon som känner igen det?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Intehärutandär
0

Jag är väldigt intresserad och är med i ancestery. Men jag behöver inte göra så mycket, för mamma och mormor släktforskade på 80-talet 500 år tillbaka på mormors fars sida. Vi har bott i samma stad hela tiden och byggt upp den. Tillhör en av de äldsta där, som härstammar från Vallonerna. Som fick pengar av Kungen för att starta smedjor m.m så staden skulle bli en inkomstgivande stad på riktigt, mer än att göra klippingar.

Vet att det finns papper från morfars sida, men det är jag inte lika nyfiken på…

stina63
0

Mina föräldrar släktforskar på deras sidor, väldigt spännande men tidskrävande. Vi har bott här i skåne hela tiden Helt otroligt,