Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 455 ggr
aggeelin
1

En av mina funderingar...

Jag läste i tidningen att vi där jag bor tillhör dem som inte vill använda cykelhjälm. Vi ligger nästan i botten på sverige-listan. Jag hörde uttrycket "kör du Örebro-style eller Stockholms-style" - stockholmarna tillhör dem som är bäst på att använda cykelhjälm. Igår blev min kollega påkörd av en bil på väg till jobbet - hon brukar alltid använda cykelhjälm men gjorde det inte igår.

Hur resonerar du? Använder du cykelhjälm och hur har du funderat kring det?

Använder du inte cykelhjälm? Och hur motiverar du i så fall ditt val att inte göra det?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Fridaaaa
0

Cyklar sällan men använder inte cykelhjälm. Den jag äger är för liten och inte blivit av att jag köpt någon heller.
Dumt, vet, men får se till våren sen hur det blir.

Borde vara lag på att även vuxna ska ha hjälm, inte bara barn upp till 15 års ålder.
Det är helt sjukt hur många barn under 15 år som inte använder hjälm, hur tänker föräldrarna igentligen? Jo just det ingenting :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aggeelin
0

#1 ja, hur tänker föräldrarna? Om de själva blir skadade, vem ska ta hand om barnen. Jag har jobbat i hjärnskadeteam så jag vet.

Fridaaaa
2

#2 Ja idag tänker föräldrar inte så mycket verkar det som :S
Min sambos lillebror&lillasyster(tvillingar), de fyller 7 år nu i oktober. De har alltid cykelhjäm. Och de vet om hur noga det är. Även om de "bara" ska cykla till oss, vilket är kanske 800-900 meter emellan, grusväg, så kan alltid olyckan vara framme ändå, och de har cykekhjäm även då

aggeelin
0

#3 Men det är väl jättebra att de alltid har cykelhjälm!! PÅ grusväg är det lätt att åka omkull.

Fridaaaa
0

#4 Ja det är toppenbra 🙂 De kan glömma ibland på gårdsplanen men de är ju bara barn, påminner man så hämtar dem 🙂

aggeelin
0

#5 Hoppas att även deras föräldrar har cykelhjälm? Det är nog en förutsättning för att barnen ska fortsätta med hjälm i framtiden (?)

Fridaaaa
0

#6 Tror inte dem äger cykelhjälm tyvärr nej.
Men de brukar inte cykla med barnen, de går när barnen cyklar. Fåtal gånger (vad jag vet) de har cyklat med barnen.

Anders 50
0

Cyklar inte i så mycket trafik. Använder ingen hjälm.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Caroline L
0

Jag äger inte ens en cykel.. men när jag var nere hos mina kusiner i Kroatien var vi tvungna att cykla ner till "staden" och då använde jag inte hjälm. Där hade det typ varit konstigt om jag gjorde det, där kör dom även runt utan Körkort och min kusin på 15 år körde bilen. Polisen stannade oss en gång men brydde sig inte, inget böter ingenting. Där röker, svär, slåss, "speedar" polisen överallt. Korrupt system tyvärr. Där kan små barn gå och köpa alkohol och cigaretter.

I barnfamiljer tycker jag att vuxna ska använda hjälm så dom sätter ett gott exempel till sina barn. Då kommer jag också använda hjälm. Barn tar efter vuxna och om föräldrarna skippar hjälmen är det större chans att barnen framöver också gör det. Samma gäller på förskolor när det är cykeltur, då SKA personalen använda hjälm.

chik
2

cyklar inte.

O om jag skulle cykla så hade jag inte haft hjälm..

Sen om vi skall tänka skador på Barn. så bör de ha på sig hjälm så fot man låter de vara uppe..Vi som har haft barn vet hur ofta de slår sig i huvudet Hur de ramlar hur de reser sig o bangar i huvudet..

Hjälm falsk säkerhet i mina ögon.. Att liksom tycka att det är oansvarigt.

Sen när vi kör Bil!!! Bör vi ha typ Motorcykelhjälm..I fall vi krockar o tacket går ner o skalperar oss.. så skall vi tänka säkert så bör vi sitta rätt upp o ner med hjälm o ryggplatta på.

Lena.P är jag i verkliga livet.

fotokrafs
0

Bor i stockholmslän Och JA vi använder hjälm
Att ha hjälm känns inget konstigt,
även om jag inte bor i storstan

Sen det klart när jag och maken cyklar så kanske vi håller 25-30 km/h

Maria
0

Jag har faktiskt ägt en cykelhjälm men den gav jag bort☺️🤫

Jag kan ju inte cykla längre så problemet är löst men jag ska erkänna att jag bara hade hjälm när jag körde moped.

/Maria

penke
0

jag cyklar ganska sällan,
 ..jag har en hjälm, det är väl inget problem just när jag cyklar
 med hjälmen, mer när jag är framme,
 var göra av den då ?

egentligen borde det vara lika självklart som bälte i bilen !

penke

aggeelin
0

#13 jag låser fast hjälmen i cykellåset