Vilken krukväxt?
Du är på väg att köpa en krukväxt som du själv tycker om. Vilken väljer du då att köpa? Du får ange en blommande och en grön.
Jag gillar Orkidéer och Benjaminfikus. Men det finns fler favoriter 😃
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Pelargonier är ju alltid kul, finns i massa färger och varianter. När det gäller gröna svårare eftersom det måste vara något som katterna inte gillar för mycket. Ormbunke får det bli.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
# 1 ja, det är jobbigt när katterna äter på blomorna. Här har jag en som är mycket förtjust i blommor på alla vis. 😡
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Ja, inte på det viset att de äter direkt på dem, men ju mer intressanta blommor ju mer skall det nosas på och så åker de i golvet. Jag har alla fönstren fulla med blomsterkrukor och det mesta är tråkiga gröna Svärdsliljor, Gullrankor, Benjaminfikus, Yuccapalmer, Ampelliljor mm
Ja, det gäller att ha gott om kattgräs till dem då, så de slipper äta på krukväxterna.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag vill ha pelargonier som livar upp lite,har mest kaktusar.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag väljer en Spatiphyllum (fredskalla), den största varianten som är runt 70-80 cm. Den har enormt stora blommor som egentligen mest liknar vita blad. Det gäller att klippa bort blommorna innan de börjar mjöla av sig.
Helgrön växt - en riktigt stor fågelbobräken.
Jag gillar Hoya. De är tacksamma och doftar gott när de blommar och finns en mängd sorter.
/Maria
Orkidée och ampellilja 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vilken fin bild.
Ampellilja brukar katter gilla🙂
/Maria
#9 Tack 🙂
Japp har märkt det på min ena katt haha 🙂
De ska ju vara helt ofarliga för katter och jag vet vissa som odlar dessa istället för kattgräs.
/Maria
#11 Ja jag har med hört det. Dock får han inte äta mina hehe Vill gärna ha dem kvar 😉
Vi har ett apr olika porslinsblommor, den ena har mörkfläckiga blad, den andra helgröna. Jag gillar dem och hos oss har de blommat några gånger.
Jag har rätt många favoriter, men elvärmen ger ingen bra miljö. Förr hade jag alltid ett par stora hibiskus och klockmalva som gick upp till taket. Jag gillar också Maranta (Moses stentavlor), både den lågväxande ljusa och den högre växande mörka med rött i.
Cissus tycker jag också om, den har vi en variant av nu. Mönjelilja gillar jag också. Den gamla jag hade efter farmor brukade blomma.
Ampelliljor har jag använt som terrarieväxt ganska ofta. I terrarium blir de så starkväxande att man kan klippa av bladen långt nere mot krukan och samma blad växer upp igen med kapade toppar.
Gullranka blir också enorm i terrarium, bladen blir 20 cm tvärsöver och stammen blir grövre än min tumme.
Här är mönjeliljans blomma