Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettdagens-hälsning
Läst 1017 ggr
Maria
0

Godmorgon fredag 22/2

Godmorgon alla från ett kallt Göteborg.

Äntligen fredag eller??

/Maria

citytjejen
0

God morgon!

Ja, äntligen är det fredag! Idag lite tidigare uppstigning då jag har tvättstugan. Nu är maskinerna fyllda och jag äter frukost framför Nyhetsmorgon. I eftermiddag kommer mannen hem från jobbresa, mysigt!

En skön fredag önskar jag alla!

/Christina

fotokrafs
0

Jupp, äntligen fredag!**
God morgon på Er**😎

Cristine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God morgon!

Är der verkligen fredag…ska fråga dottern..jo det är det och hon ska bort över helgen så här blir man ensam.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
0

Godmorgon på er!

Äntligen fredag! Det är alltid skönt med fredagar!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
0

God morgon 🙂

Här är grått och omkring 5 minusgrader. Idag skulle min lillebror ha fyllt 53 år om han fått leva. Jag  ska till min dialysbehandling som vanligt och barnen förbereder sig för att "lana" ikväll, vi kommer att ha 5 ungar istället för två.

aggeelin
0

Här är det 7 grader minus och det ser ut som om solen ska titta fram. Jag hörde talas om att den gjorde det igår men jag hann inte se den. Lyckades "glömma kvar" mig på jobbet till 20-tiden.

Idag får det bli hemgång i tid!

Nu ska jag hänga upp en tvätt och sen skutta iväg till jobbet.

Ha en riktigt fin fredag!

Toyan
0

God morgon🙂

Cristine… man vet aldrig, i bland får man ju oväntat besök, du har väl Gevalia hemma😉 Kram.

Vi har 7,5 minus här, än så länge grått men hoppas på sol.

Ska ut och handla och lite andra nödvändiga sysselsättningar.

Ha en riktigt fin fredag alla!

Cristine
0

Jag är beredd Toyan He he😃

Anders 50
0

Godmorgon!

Här var det -14 i morse så det är finväder nu! 😉

För mig som inte har något 7-16 jobb så är det fredag hela veckan…och idag blir det en lugn förmiddag, en stund till med jakt på dammråttor m.m. sen blir det en tur till skogen.

#8 Korvgubben kanske kommer förbi? 😃

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
0

>Ha haa men nu var du rolig.

Jag tror inte att han törs komma hit nåt merGapskrattar

Fridaaaa
0

Hej på er!

Varit på praktik, fått hem både kattfoder och kanin&marsvinsfoder :) Snabba bra leveranser! :D Supernöjd.
Ska se film snart, vet ej vilken men det märker jag snart hehe

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aggeelin
0

#11 Vilken gosing!

Fridaaaa
0

#12 Det är hon, gammelkatten :D

Och hon uppskattade den nya maten! Hon som brukar vara kräsen men denna åt hon :D

aggeelin
0

#13 Hur gammal är hon?

Här vill de helst ha torrfoder. Har försökt med Mjau men det är inte gott säger de

Maria
0

Jättesöt katt Frida🙂

Mina katter äter Bozita eller Mjau men det är väl i princip samma tror jag. Sedan har de full tillgång till torrfoder.

De har blivit mer och mer matglada ju äldre de blivit.

Min gamle katt åt bara Pussy i gelé och helst bara gelén😛

/Maria

aggeelin
0

#15 Ja, smaken är ju olika. En del gillar det såsiga bäst!

fotokrafs
0

#11 Söt…

Ikväll lyckades jag äntligen komma på varför blixten på kameran inte gick igång.  En stor anledningen till att jag köpte denna digitalkamera var för att blixten på min systemkamera var paj…  så det var skönt att jag fick igång den

Jag var nära att gå tillbaka till affären me'n🤫

Har fascinerats över mitt blåmärke, roligt att se när det ändrar färg. 10 cm i diameter. Jag är glad att det var rumpan jag slog i, där har man ju lite stötdämpning😃

Ha en fortsatt skön helg

Anders 50
0

Här lever de på Friskies torrfoder, matrester, möss och småfåglar. Hasse slår till med en sork och en harunge när det är säsong.

aggeelin
0

#17 Men vad har du gjort med din rumpa? 🥶

fotokrafs
0

#19 Jag vet inte riktigt, men helt plötsligt hade jag satt mig på hård ojämn mark. 🤔

aggeelin
0

Oj, så halkigt!!! Aj så ont!

stina63
0

Gokvälls på er

Jag håller på och rensar här hemma, Så mycket smått i skåpen, saker som bara ligger där. Sen har jag rensat kaffemuggar kaffefat kaffekoppar, Jösses så mycket jag hade. Men de blir så när andra köper nytt, Så frågar dom mej om jag vill ha de. Sen står det där och samlar damm😃

Fridaaaa
0

#14 Hon fyller 15 år iår :) Har haft henne sedan hon var 12 år :)

#15 Mina får mjaus mjukmat och nu får det applaws torrfoder med, ett bra torrfoder :D

fotokrafs
0

#21 Det gjorde ont en stund sen var det ingen fara. 🙂

#18 När jag bodde på landet hade vi en katt som fångade hare, 
vår kanin som sprang lös på gården behövde dock inte oroa sig 😃

Fridaaaa
0

#18 Friskis skulle jag aldrig ge mina katter, Mestadels spannmål = inte bra för dem. Är som om vi skulle äta t.ex pizza mm varje dag ;)
Min ena fångar massa möss mm men inte gammelkatten :P

[peter54]
0

Vår gamla katta äter inte blöt mat och det är vi ganska glada för eftersom det stinker vedervärdigt. Hon gillar Friskies med oxkött bäst, så därför får hon det.

Med tanke på hur lite hon äter inne, men hur mycket hon skiter, så äter hon sannolikt både det ena och det andra utomhus utan vår vetskap.

Fridaaaa
1

#26 Beror på vilken blötmat man väljer :)
Mjaus mjukmat luktar inte mycket alls :) Så alla märken gör inte det :)

Mina gillar med friskis mm men ger dem ej det, eftersom jag själv inte villl ha skräpmat varje dag osv man mår inte bra av det i långa loppet. Det kan verka att dem mår bra men dem mår ej bra på det på insidan tyvärr :( Så jag tycker man ska vara noga med sina djurs kost, och inte ge kost med spannmål i eftersom det ej är bra för dem :)

Maria
0

När jag var barn så fick katten där vi bodde på somrarna varje dag mosad Potatis och sås som blev över efter middagen.

Han fick det serverat på en gammal tidning i källaren. Förövrigt så jagade han och livnärde sig förmodligen på det.

Jag vet att vi smög till honom sardiner emellanåt.

/Maria

[peter54]
0

#27 Ja det är säkert så att det finns blötmat som inte luktar, men eftersom hon inte äter det så blir det bara liggande och då luktar det ändå vad vi än väljer.

Spannmålsinnehåll låter konstigt, men det är svårt att hitta någon heltäckande innehållsförteckning annat än på påsen och den tömmer vi ju i en låda med lock i skafferiet, så jag har ingen bra koll på vad som finns i.

Mig veterligen så är hunden den enda "rena" köttätare som har muterat till att utveckla amylas i sin matsmältningskanal och därför kan spjälka kolhydrater till energi, andra köttätare kan inte det och utifrån detta låter det ju märkligt om det är spannmål i kattmaten.

Anders 50
0

#27 Jag tror inte vi ska sätta oss i samma ställe som katten när det gäller maten.

Sen vet jag inte vad du fått det ifrån att Friskies mest innehåller spannmål? Jag ser innehållsförteckningen på påsen men orkar inte skriva allt som står där, och visst nämns spannmål. Och vad är det för fel på spannmål? Mina katter äter även gröt med stor förtjusning.

Och då menar du att katter som äter Friskies inte är friska utan blir sjuka och mår dåligt.

Jag har alltid gett mina katter Friskies sen det kom ut på marknaden, katterna har varit friska, förutom nåt olycksfall eller slagsmål, och blivit gamla.

Skrotis på bilden är uppfödd på Friskies, och hon är verkligen en friskis!

Fridaaaa
1

#29 Katter är med köttätare.
Finns torrfoder som t.ex applaws som jag har nu, som är spannmålsfritt, likaså t.ex mjausmjukmat :)
Ni får såklart ge era katter vad ni vill men säger att jag skulle inte ge det nu när jag vet mer om katters kost, alltså detta med bra & dåligt foder osv :)

#30 Nej det sa jag inte. 
Alla billighetstorrfoder i matbutikerna innehåller mest spannmål, därför är dem så billiga. 

Innehållet på en friskissort (torrfoder)
Spannmål (20 %), kött och animaliska biprodukter, vegetabiliska proteinextrakt, oljor och fetter vegetabiliska biprodukter, fisk och fiskprodukter (4 % lax i rödbruna och ljusbruna kuber), jäst, mineraler, grönsaker (1 % grönsaker i gröna, gula och orange kuber).

Katter ska äta mestadels kött, och minimalt med spannmål, helst inget alls :) Men ni gör som ni vill såklart men jag tänker inte ge mina katter mat som ej är anpassat eller bra för dem i alla fall :)
Märker att mina mår mycket bättre på bra foder med, :D
J

aggeelin
1

Jag har samma kunskap som du Frida

aggeelin
1

Katter som äter mycket spannmål blir lösa i magen. Det syns tydligt i kattoådan. Och så luktar det pyton

Anders 50
0

Viktigast är väl ändå att katten mår bra? Varför låta sig luras att ge katter och hundar svindyrt foder när ett billigare foder är precis lika bra?

Det finns t.ex. hundfoder för 45kr/kg som inte är ett dugg bättre än det billiga Axess /(med spannmål) för 12 kr/kg som jag alltid gett mina jakthundar!

Och de har fått jobba…klarat jaktprov, blivit högt meriterade på utställningar. Och varit friska.

Men jag säger som du..alla får ge sina djur det de vill, men jag tänker inte bidra till att göra vissa fodertillverkares aktieägare ännu mer förmögna.

[peter54]
0

#31 Ja, det är ju just det jag menar. Därför undrar jag varför man skulle ha spannmål i kattmat.

Fridaaaa
0

#34 Du får nog läsa på om kattkost, för att de billiga är inte bra, oavsett om katten verkar må bra eller inte, så är dem inte bra :)

Axess är skitfoder enligt, är mest spannmål, skulle aldrig ge det till våran heller :) Jag ger mina enbart bra foder, inget sådan skräp ^^, Jag personligen vill inte bidra med pengar till såna tillverkare ;)

Anders 50
0

#36 Men kan du inte ge exempel på vad som händer med djuren som får dessa skitfoder?

Det förvånar mig om det är som du säger om dessa skräpfoder att de då:…

Orkar prestera…vara i fin kondition, (antar att du vet vad jakthundar sysslar med och vad som krävs då) har bra päls och är friska.

Ditt resonemang går inte riktigt ihop! I så fall skulle mina katter och hundar  må sämre än om de ätit "ditt" foder? Och djur som inte mår bra visar det, det vet du, du är ju mån om dina djur och vet hur det är.

Kanske det är "det fina dyra" fodret som bidrar till att smådjursveterinärer har så mycket att göra sedan alla dessa fodersorter kom ut på marknaden?

Och tror du jag medvetet skulle ge mina djur något som de inte mår bra av?

Fridaaaa
0

#37 Gå in på både hundar.ifokus och katter.ifokus bland annat, så kommer du se att de kommer säga samma sak som jag har sagt.

De kan bilda icke bra fetter i kroppen t.ex.
Vi fick t.ex in en honkatt till veterinären jag praktiserade hos. Jättepigg, helmysig, bra hull osv. Men du skulle sett insidan! Usch säger jag bara massa fetter osv. Och hon åt just skitfoder. Är bara ett exempel vad som kan hända. Hon hade jättebra päls osv också. Så man kan inte se allting på utsidan :)

Japp vet vad jakthundar gör, vad dem behöver prestera osv.
Har släktingar som föder upp drevrar för jakt och utställning t.ex :)
Och de ger mycket kött osv till sina hundar :)

De foder som är hos veterinärerna är inte bra foder heller, alltså royal canin som finns hos nästan alla veterinärer. Många veterinärer kan tyvärr inte mycket om hund&kattmat :( Vilket är väldigt synd!
Royal canin är ett ganska dyrt foder men är också ett dåligt foder.
Så nej, bara för att det är dyrt betyder det inte att det är bra men de få bra torrfoder som är bra, dem är ganska dyra. Men de äter mindre av det än de billiga = blir ingen större matkostnadsskillnad i längden som många tror.

Nej det har jag inte sagt, att det måste göra det. Men varför ta risken att ens katt eller hund ska må dåligt osv? Jag vill inte ta den risken:)
Vi gav friskis osv till våra katter när jag bodde hemma. Trodde det var bra foder osv, tills jag läste på mer om hund&kattlära, ang foder :)
Men som sagt, man känner sina djur osv och gör som man vill, men jag ger inte foder med mycket spannmål i eftersom det ej är naturligt för dem. Så länge djuren mår bra får var och en göra som dem själva vill så länge dem inte ger vegetariskt till dem :)
Men har bara sagt sanningen och hur jag resonerar. Alla tänker vi olika osv :)

aggeelin
1

Jag tror inte att någon ger sitt djur foder som det uppenbarligen mår dåligt av.

Jag tror också, att det är skillnad på ett foder med mycket kolhydrater och ett med mycket protein - om man ser till insidan på djuret.

[peter54]
0

Hmm, jag ställer mig lätt frågande till hur de som säljer "skitfodret" resonerar om det nu är så dåligt att det skadar djuren.

Jag menar att det vore ju ganska kontraproduktivt att ge sig ut på marknaden med ett sämre alternativ än de som är bra eftersom det måste stå på förpackningen vad fodret innehåller och om det är skit så skulle ingen köpa det.

#38 Det är lite svårt att läsa det du skriver i sista inlägget Frida, åtminstone för mig som är enögd och tappar bort mig i såna stora textmassor med kortord/kortmeningar och förkortningar.

Kan du inte skriva ut hela meningarna, skippa förkortningarna och radmata efter max 5-6 rader? Det skulle hjälpa alla med någon form av läsproblem, inte bara såna som jag, utan även dyslektiker och synsvaga.

🙂

aggeelin
0

De katter jag haft tidigare har blivit lösa i magen av foder med kolhydrater

Fridaaaa
0

#40 Jag tycker jag har inte mycket förkortningar? 🙂
Me ber om ursäkt, aldrig haft någon som har sagt att det är jobbigt att läsa såna meningar, så det går av bara farten :) 

Tänker inte på det, men ska försöka att tänka på det!

Anders 50
0

#41 Och då märkte du ju att de inte mådde bra av den maten och gav dem nåt annat? 

Precis så ska man ju göra. 😉

Och jag tvivlar starkt på att en katt eller hund kan vara dålig på "insidan" utan att visa det på "utsidan"

Många gånger tror jag vi gör våra djur en björntjänst genom att fjäska och ge dem allt för, som vi tror, "bra" (dyr) mat.

Så jag fortsätter att ge mina katter och hundar det billigare alternativet för jag vet att de mår precis lika bra (kanske bättre) av det än det än av det tre-fyra gånger så dyra. Och de som vill köpa de dyrare fodren får det.

Men jag gillar inte antydningar om att mina djur mår dåligt p.g.a att jag snålar på kvalitén på deras mat.

Fridaaaa
0

#43 Har inte antytt ett dugg att dina djur mår dåligt pga fodret. Inte någonstanns i mina texter.
Har skrivit ren fakta, hur det ligger till ang just foder. Ingenting om just dina djur, utan allmänt.

http://katter.ifokus.se/articles/4d714a68b9cb46223905efec-grundlaggande-kattmatsvett-del-1?articles-1

http://katter.ifokus.se/articles/4d7174e8b9cb462244083191-lar-dig-grunderna-i-kattens-naringsbehov-del-2?4d7123e4b9cb462141044854-1

http://katter.ifokus.se/articles/4d717ac0b9cb46223308868a-naringsamnen-i-kattmat?4d7123e4b9cb462141044854-1

Några bra artiklar som du kan få läsa om du vill, så kanske du får mer inblick hur jag menar.

Och som sagt. Har inte sagt något om att någons djur mår dåligt pga att de äter billigt foder. Ingenstanns. Har sagt att det är risk med att ge dem det pga olika anledningar, men har inte sagt att någon här inne missköter sina djur, att dem mår dåligt och sånt på grund att de får billigare mat. Ingenstanns :)

Anders 50
0

#44 Då tycker jag du ska läsa igenom dina inlägg lite noggrannare. Du skriver ju i vart och vartannat inlägg om: skitfoder…skräpfoder..att de inte mår bra av det…att de är sjuka på insidan o.s.v. Inte någonstans om att det finns undantag, utan så här är det bara! Dessa foder är inte bra för djuren!!

Är det inte en antydan om att den som ger sina djur detta sköter dem dåligt?

Och jag tror inte jag behöver några lektioner i ämnet foder, jag litar på min a egna erfarenheter. Tror jag snappat upp en del under mitt långa liv med djur.

Men jag vet att du är så stor djurvän och tar väl hand om dina djur så jag kan förstå att du blir upprörd 😉

Fridaaaa
0

#45 Ja för att det är sanningen om dem, alltså gällande innehållet, eftersom katter är köttätare = inte gjorda att äta mestadels spannmål i sina foder :)

Nej det är ingen antydan på att man sköter sina djur dåligt nej. Djuren kan ha det bra, må bra osv också. Och har skrivit mer än en gång, att man får se hur ens djur mår men att det finns risker med att ge såna foder, ingenting annat :)

:) Jag vet att du tar hand om dina djur också, på bra sätt :) men har bara skrivit mina erfarenheter och även mycket fakta, hur det ligger till ang fodrena :D Men har absolut inte antytt att någon missköter sina djur :) Så länge man inte ger dem vegetariskt så ;)