Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1130 ggr
aggeelin
0

Fundering om färg

Det finns forskning om hur vi påverkas av olika färger och om jag ska sammafatta den lite kort så uppfattar jag att den säger "vi behöver färg för att må bra". Grönt, som växter i hemmet har t ex betydelse för vårt välmående. Rött ger energi osv.

Modet har under ett flertal år sagt att det ska vara vitt, vitt, vitt, vitt. Jag pratade med någon jag känner som har åkt runt för Ikea och intervjuat människor hur de använder sina hem. Det visade sig att folk har lite svårt att använda sina vita vardagsrum, de var för kalla och opersonliga - de såg på tv i ett litet mysigt rum istället.

i adventstid var jag in till en granne som hade vita advetnsljusstakar, vit mossa, vita tomtar osv. Jag, som älskar julens färger, som jag upplever ger mig energi i vintermörkret, blir så förvånad Förvånad. Jag skulle må dåligt av att bo i bara vitt. Som att bo på sjukhuset.

Hur påverkas du av färger och har du allt i vitt i ditt hem?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

Jag tror också att färger påverkar oss mer än vad vi tror.

Jag kan aldrig glömma när vi flyttade in i vårt hus och sovrummet var ilsket blått och t.om taket var blåmålatFörvånad Elementen var gula.

Jag kunde knappt sova.

En sjuksköterska jag känner har arbetat med färger och hur det påverkar dementa. Hon har doktorerat i detta ämne och det finns boenden som är inredda efter hennes principer.

Jag gillar varma toner i hemmet. Däremot har jag inga problem med vita väggar men det förutsätter att annat i rummet har färg såsom tavlor, möbler ev. gardiner, mattor och liknande.

/Maria

chik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Färg är intressant.

Vitt skall vi väl ha för o piggna till? Finns ljusrum som är helt vita. som tydligen skall vara bra o sitta i nu på vinterhalvåret..

Men som du skriver agge vitt på jul känns inte som rätt färg.Rött blir ju så varmt o ombonat i min värd.

I mitt-vårt lilla hem går väggar i Vit sand. Tycker om det för jag kan kompensera med gardiner tavler som har färg..

så jag säger Vit.

Lena.P är jag i verkliga livet.

aggeelin
0

De vita rummen som användes för behandling för att "bli pigg" har minskat i vårt land. Det finns inget stöd i forsningen för att det skulle ge någon effekt.

Jag påverkas mycket av färger och för mig är färg känslor, inte tyckande.

#1 Vi hade ett sovrum där vi bodde förut där tapeterna var i tre olika gröna mönster. Jag tyckte att det var obehagligt att sova där. Det var som om tapeten jagade mig. Jag tror att det stämmer att grönt är en lugnande färg men inte i tre olika mönstringar.

flisan708
0

Jag skulle inte vilja bo i ett helvitt hem, lite mycket sjukhusmiljö skulle jag uppleva. Jobbar i vården där det är mycket vitt. Gillar färg det gör mig glad. Var in i en inredningsbutik igår och där var det mer färg. Blått av olika toner, rosa lika så. Sen var det något inslag på tv som visade ett inslag från någon mässa där man också kunde se att det helvita var påväg ut och färgen påväg in.

aggeelin
0

#4 Är det så att vi som jobbar/har jobbat mer ser allt det vita som sjukhusmiljö?

Jag har sett och läst att "butikerna" anser att det vita är på väg ut och vill att vi ska ha mer färg. Det står också så i en del tidningar. Det ska bli spännande att se hur lång tid det tar innan det förändras i folks hem. Jag uppfattar att allt det vita är en "massiv uppfattning". Om jag går en promenad och ser in i de nyare husen här så är det vitt, vitt, vitt. Vita väggar, vita möbler, vita saker, vita blommor. Jag ser bara läkarmottagningar Flört

flisan708
0

Det kan nog faktiskt vara så Aggeelin att man reagerar annorlunda för man jobbar i vården. Men jag vet folk som jobbar med i vården som älskar vitt och har det överallt. Har en väninna som har helvitt och små barn och katter. Hur hon lyckas hålla allt så rent hela tiden är ett mysterie för mig, men hon älskar nog att städa.

Tror nog att det kommer ta tid för en del att ta in färg igen i deras hem men det kommer säkert. Trender kommer och går. Ska bli spännande att se vad som händer.

zabelle
0

Hemma gillar jag ljus färgsättning. Vi har "dun"vita väggar och ljusa mattor överallt utom i sovrummet som går i beige/ljust brunt och en fondvägg med vinröda blommor.
Däremot har vi inte vita möbler. Svart skinnsoffa och ekmöbler.

För att bryta det ljusa har vi lagt in knall lila kuddar och några andra prydnadsföremål och ljuslyktor i samma färg. Lätt att byta ut när man vill byta färg.

Trender som kommer och går, det vita var väl väldigt "inne" innan medaljong tapeternas tid på 70-talet?

Zabelle   

[peter54]
0

Vi har ljust överallt, men inget vitt utöver innertaken och vitvarorna. Vitt är sterilt, jag får sjukhuskänsla av det.

Inga murriga färger heller hos oss, jag som har dåligt mörkerseende avskyr "mysbelysning", jag vill se vad jag gör. Vi har några ljusgåla rum, ljusgråmönstrad tapet i något rum, svagt ljus mossgrön fär i vårt sovrum, i köket har vi ljusgrön bröstpanel med ljust mönstrad tapet ovanför.

Jag har i hela mitt liv undrat över varför så många gamla människor, som ofta ser dåligt, har så ofattbart mörkt i hallen. Både min mormor och min farmor hade så svagt ljus i sina "tamburer" som de sa, att jag inte såg mina skor.

Maria
0

#8 När jag gör hembesök hos äldre och ska ta blodprov är det ofta jag får använda en pannlampa på grund av dåligt ljus inne. Känner mg som en gruvarbetare.Tungan ute

/Maria

Fridaaaa
0

Jag vill inte ha mycket vitt, jag vill ha mycket grönt, rött,blått och svart :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aggeelin
0

#7 Ja, jag tror att det kommer att ta tid för många att få färg i sina hem. Den vita trenden är start. Som du säger så ska det bli spännande att se vad som händer.

Jag växte upp med vita väggar och är inte så förtjust i det.

#6 Kanske vi som jobbar i vården mer ser det som sjukhuslikt

stina63
0

Jag gillar färg och är inte så förtjust i de vita, De är snyggt men inget för mej.

Afturelding
0

Jag älskar färg. Skulle aldrig någonsin kunna bo i ett hus inrett i mestadels vitt. Jag skulle bli fullkomligt tokig och deprimerad.

Jag har alltid valt ganska starka färger. I mitt tonårsrum var väggarna röda, riktigt röda. Vilket balanserades upp med svarta, grå och träfärgade möbler, och lite blommor.

Nu får vi inte måla väggarna här i lägenheten, men vardagsrummet har i alla fall lila väggar. Och sen har vi en boksamling på c.a 450 objekt, många med färgglada omslag :)

Nu har jag gett upp tanken på väggar målade i väldigt starka färger och vill hellre ha ljust, men absolut inte vitt. Helst ska det vara målade blommor på ljus botten :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[peter54]
0

Svart gillar jag inte inomhus, det väljer jag bara om det är något jag inte vill ska synas, det försvinner. Jag avskyr också svarta TV-boxar, dvd-spelare och annat elektroniskt för att jag inte ser knapparna, särskilt när apparaterna står inne i ett skåp.

Mörka färger överhuvudtaget är jobbiga tycker jag, då "äter" färgen upp ljuset och allt blir svårt att se, jag vill ha ljusa färger, vilka som helst, bara de är ljusa.

Stark rödfärgade rum finns i antroposofernas "argrum" eftersom det triggar aggressivitet, gult är varmt, blått är kallt, grönt är lisa för själen.

Afturelding
0

#14 Ja, rött är en väldigt aggressiv färg, helt klart. Men för min del var det just det som var bra eftersom att jag hade oerhörda aggressionsproblem under tidiga tonåren och jag blev faktiskt lugnare i det rummet. Lite lustigt det där :)

Jag är lite sur för att mina föräldrar inte satte mig i waldorfskolan i Järna, nu när du nämner antroposofer.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

aggeelin
0

#13 Jag tror att jag också skulle bli deprimerad i ett vitt rum, och tokig!

Cristine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt hus är så litet så vitt är ett måste, men sedan har jag fondtapeter möbler tavlor gardiner och dylikt som  sätter färg och piggar upp.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Fridaaaa
0

#14 För mig är inte rött "aggresivt" överhuvudtaget :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.