Djur i bur
Djurparker tänker jag på. Visst är det roligt att se olika djur på nära håll, men visst är det väl bättre om djuren får vara i sin egen miljö ?
Gillar Du djurparker ? 
Vet inte. Vissa djurparker försöker ju stärka och skydda utrotningshotade djur. Annars så är det ju en fråga hur vida man vill att djuren ska uppleva dom problem som finns i naturen eller om dom ska vara i säkerhet(men med mindre yta).
Många perspektiv på det.
Jag gillar kolmården. Bland annat för dom brukar ha rymliga utrymmen.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
>Har aldrig gillat djurparker och har lidit med djuren.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Svår fråga. Jag tycker att det är lite olika beroende på var och framför allt hur de specifika djurarten lever i naturen. Djur som lever i vidsträckta habitat mår säkert sämre i fångenskap än såna som bara nyttjar något hektar under sin livstid.
Jag minns hur sinnessjuka isbjörnarna som en gång i tiden fanns på Skansen var och alla som såg dem blev illa berörda. Parker som Nordens Ark och Orsa Björnpark känns mer djurtillvända än såna som Skansen och Parken Zoo, där miljön är totalt nersliten av djurens fötter, all grönska är bortnött eller uppäten och hägnen är trånga.
Generellt tycker jag att det är negativt att ha stora djur i bur, men samtidigt är det kanske snart de enda platserna där de har en chans att överleva. Jag är ganska övertygad om att både isbjörn och tiger kommer att vara utrotade i det vilda inom min livstid.
Det beror på vilken det är. Här omkring har vi ju faktiskt både Orsa björnpark och Järvzoo, två djurparker där djuren går mer mindre fritt på stora områden. Kolmården tycker jag är rätt okej, inhägnandena kunde varit lite större åt de stora djuren (för att inte tala om burarna inomhus) och säldammen är liten. Annars tycker jag att de sköter sina djur rätt bra.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Nej! Tycker inte om att det has "vilda" djur eller små fåglar levandes sitt liv i bur överhuvud taget!
Och märkligt är att de som accepterar detta inte kan se eller höra talas om att man har hund i hundgård utan att klaga högljutt!
Nu har man ju äntligen börjat syna djurparkerna tack vare massmedias avslöjande om hur det gått till på ett par ställen.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
De är bra att man kan rädda djur de tycker jag, Men djurpark har jag aldrig gillat, Kommer ihåg som barn jag var på zoo i köpenhamn, Jag led när jag såg djuren gå där fram och tillbaka, Även om dom hade de bra där så gillar jag de inte,
Sen finns det djurparker där dom har för små utrymme till djuren, Men om det är väldigt stort naturtroget så är det okej om man ser att dom mår bra
Sen har vi cirkusen där är det samma sak, Led med djuren som fick uppträda, Kanske djuren inte led de vet jag inte, men tanken kom som barn, Var är djuren när dom inte uppträder? För där är knappt något ställen där dom kunde gå äta må bra, Utan de var oftast inne i stan.
Håller med Peter som vanligt och Nordens Ark är jag stödmedlem åt.
/Maria
Ytterst få djurparker. Beror helt på djurparken.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja. Nordens Ark.
O så som Andesr säger.Bra att de kollas upp.
Lena.P är jag i verkliga livet.
För andra gången var vi till Nordens Ark i september. Precis så vill jag att en djurpark ska vara.. och jag vill rekommendera alla som inte varit där ett besök! 
#10 Jag var till Nordens Ark för ganska länge sedan, 1998 tror jag att det var. Minns att jag gillade att djuren hade utrymme, samt att de inte tvunget exponerades för besökarna, utan faktiskt kunde välja att inte befinna sig 2 meter från folk.
En annan detalj jag minns var att det var välordnat för handikappade och rullsolsåkare med trätrottoarer som man hade bra utsikt ifrån.
Orsa björnpark var vi till 2005 har jag för mig, i alla fall innan isbjörnsanläggningen kom till. Jag minns backen upp - en riktig mördarbacke för en protesgångare som jag. Nästa gång ska jag be att få ta med mig fyrhjulingen.

# 11 Det tyckte jag med var bra..trätrottoarer som är lätta att gå på. Jättebra då man som Du sitter i en rullstol.
Likadant är det i Järvzoo, lätt att ta sej fram även om där är en del backar. Och mycket plats åt djuren, som kan välja själva. Det enda jag inte gillade med Järvzoo, är burarna som ugglor och andra fåglar sitter i..inte mycket plats att flyga på!
I Järvzoo var rådjuren så tama, att dom gick att klappa! 
Vilken fin bild. Så tam han måste vara.
Söt dotter
/Maria
Både gillar och inte gillar. Som ni sagt finns plus och minus
#11 Jag har för mig att det fanns fyrhjulingar där när jag var där för några år sedan,
men antagligen kostar de en extra slant att använda
#15 Personalen använde fyrhjulingar för att köra ut mat till djuren och annat, men jag tror inte att man får låna/åka dem.
Min tanke var snarare att jag skulle be om lov/dispens att ta min egen med mig så att jag slipper få hjärtinfarkt av klättringen. Sist fick jag gå i sidled hela vägen upp och sedan likadant ner igen. Min fru trodde aldrig att jag skulle klara det.
Om jag lämnar proteserna i bilen och rullar fram i rullstol kanske jag får köra fyrhjulingen. Ingen normal rullstolsåkare tar sig upp för den backen, för att inte tala om nerfärden - svisch.

# 13 Jättefint!