Sammansatta ord
Det pratas mycket om särskrivning men jag har ibland svårt med sammanskrivna ord. Jag använder det mer än att skriva isär.
Bara meningen ovanför…jag vill gärna skriva ibland men tvekar om det ska vara i bland. Isär eller i sär.
Andra ord jag har svårt för är iallafall - i alla fall
I går - igår
Ibland- i bland.
Det är oftast ord med "i" i
Hjälp Peter eller ni andra duktiga.
/Maria
Ingen hjälp från mig..Sitter här o fattar ingenting..Men tycker det känns bättre å skriva IGår. Inte I Går…
Eller nu vet jag inte.När jag sitter o läser vad jag har skrivit..För min del så beror det på hela meningen hur det blir..Oftast så fattar de som läser
..

Lena.P är jag i verkliga livet.
#1 Absolut. Jag har inga problem med att man skriver hur som helst. Bara jag fattar vad där står
Fast när det gäller mig sälv är jag mer petig.
/Maria
Några av de där sammansatta orden är okej att skriva isär, exempelvis igår och idag. Man kan också välja att skriva isär eller ihop ord som "överhuvudtaget" och i "allafall" (men sätt inte bokstaven "i" ihop med "i allafall", eftersom "i" är en lägesbeskrivande preposition på samma sätt som "i huset" eller "i lådan").
"Ibland" ska inte särskrivas eftersom ordet "bland" kommer att tappa sin betydelse när "ibland" särskrivs, ordet "bland" betyder ingenting ensamt, utan behöver ett eller flera ord som följer efter i en mening. Samma sak med "isär", eftersom "sär" inte kan betyda något helt ensamt.
Annars är den grundregel jag har pratat om tidigare till god hjälp i sådana sammanhang, alltså att alla ord som sägs som ett ord ska skrivas som ett ord.
Om man ser sig omkring på forum här, så kan man se att nästan varje inlägg innehåller särskrivningar, så de flesta har problem med detta. Säkert är det lika många som de som inte kan skilja på "de" och "dem". Det ser man också oerhört ofta i olika inlägg.
Om man inte "känner" vilket av de och dem som ska användas, är det bättre att använda "dom" eftersom det funkar i alla lägen.
Exempel:
"De äger bilen, så bilen tillhör dem".
"Dom äger bilen, så bilen tillhör dom". Det är talspråk, men godkänt enligt svenska språkregler.
Tack Peter. Nu gäller det bara att komma ihåg detta också
/Maria
Det är lättare att förstå när ord skrivs samman av misstag än när de skrivs isär
. Det är inte rätt att skriva iallafall men det går att förstå. När ord särskrivs blir det lätt att missuppfatta vad orden betyder.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#5 Absolut, visst är det så.
Alla har olika grad av skrivspråklig förmåga , precis som att alla har olika förmåga att hoppa eller vad som helst.
Då skriver jag med andra ord hellre ihop än särskriver
/Maria
#7 Javisst, det är ju lättare att förstå 
Jag skrev just ordet "Karlslokar" i ordtråden. Det betyder ungerfär "män som är lite skumma… "
Om jag skrivit isär det ordet hade det stått
Karl
slokar
Vilket betytt att mannen som heter Karl slokar, dvs, är lite ledsen 
Peter Tack..Men skrift är något som jag har svårt för o minnet är ju inte bra det heller.
agge..ja men vist kan det bli tokigt..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#7 Lite ledsen? Hmm, så skulle jag inte tolka det 
#10 Ja det är ju inte så lätt, hur tolkar du Karl slokar?
Jag tänkte att den som "slokar" gör det med hela kroppen för att han inte glad
#11 Jag tolkar det som att ett mer kroppsgeografiskt centralt placerat område strejkar.

#12 aha, någon sån tanke hade inte jag. Jag såg hela mannen framför mig med hopsjunken kropp
Haha, jag såg mannen framför mig med "ihopsjunken" snopp och inte kropp
om man nu får skriva så???
Peter uttycker sig ju alldeles förträffligt
/Maria
#14 Sånt är också kul - att uttrycka sig onödigt omsvepande; som en "katt runt het gröt".