Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettdagens-hälsning
Läst 445 ggr
flisan708
1

God morgon 21/8

Slocknade efter att jag tittade det okända igår kväll vaknade tidigt. Ska försöka sova en liten stund till efter detta. Igår var verkligen en bra dag. Min lusttur till Valbo blev lyckad. Handlade på Ikea å som vanligt hängde det med sånt som inte var tänkt. Gps:en guidade mig till Owes, måste säga det var ett bra mellandags investering som jag gjorde i vintras. Njöt åt gott å shoppade igår. Bästa köpet igår blev en ihop vikbar pall på Ikea, ny pall där. Idag blir det en promenad på fm med en väninna, sen blir det vad d blir! Ha nu alla en bra dag!

Hans K.
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God morgon Flisan ´å alla andra som under dagen kommer in här i "Stug-värmen" Glad
#0 Lusttur, njöt och IKEA i samma stycke skulle vara avlägset för mig att skriva om jag varit där, den affären är kopplade till helt andra ord för mig Flört Men korven är billig och god !

Bild från idag, solen är på väg upp bakom molnen, klockan är tidig morgon och staden börjar vakna. Termometern visar knappa sexton grader och till synes verkar allt lugnt. Den här dagen, en alldeles vanlig arbetsdag om jag inte gör den till något annat, får klura på det. Kanske åka och skrota den ålderstigna bilen. Ha nu alla en skön dag! Hälsn. /Hans

aggeelin
0

Godmorgon! Jag är ovanligt tidig här! Jag ska på planeringsdagar med jobbet och bussen går tidigt från jobbet.

#1 Jag säger som du Hans om Ikea och lusttur. Det stället undviker jag så mycket som möjligt Flört.

Det känns kallt ute så här på morgonen och jag har letat på byxor med ganska långa ben. Det känns som lite för tidigt på året för det. Jag får värma mig med en bild från Rodos!

Ha en fin dag!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Toyan
0

Go'morron på er!

Fint att din dag blev lyckad flisan, har varit i Valbo några gånger, men det är många år sedan.

Här är mulet och 14 grader, har regnat, ska jobba och kvällen ägnas åt vila.

Vad ni än fyller er dag med så hoppas jag att den blir finGlad

[Sisa]
0

Godmorgon!

# 0  Kul, flisan..att Du blev nöjd med ditt besök i Valbo.  Owes är ju ett ställe med massor av prylar..där kan man bli kvar länge.  Bra ställe att fördriva tiden på, då man har tråkiga dagar!   Glad

Här är mulet och bara 14 grader.  Vet inte riktigt vad denna dag kommer att innehålla, men hittar säkert nåt att fylla den med!

Kram!   Kyss

Fridaaaa
1

God morron!

Hoppas solen tittar fram snart, behövar ha tvätt torkad till i eftermiddag ;) hehe
Lite småseg idag men helt klart piggare än igår.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[peter54]
0

God morgon Glad

Här är mulet och lite svalt idag, 14 grader. Barnen har åkt till skolan och frugan till jobbet. Jag ska snart ta ut fyrhjulingen för att dra undan en massa stora grenar som igår sågades av de fyra stora träden vi har mot vägen. Reglerna säger att man måste ha fritt upp till 4,6 meter för att stora lastbilar inte ska gå i grenverket.

Vi har lite sorg och förtvivlan här idag, inte något allvarligt, men ändå jobbigt. Det handlar om förluster i pengar och hårt arbete. Vi, som alla andra som bor utanför det kommunala vatten- och avloppssystemet, blir tvingade att lägga om våra avloppssystem, även om det fungerar väl redan innan.

För 3 år sedan kom det två kommunala handläggare och kollade vår brunn. Den dömdes ut för att den var 1/2 kubikmeter för liten för ett hushåll på 4 personer.

Dessutom måste alla installera en infiltrationsanläggning, det räcker inte med en trekammarbrunn längre, trots att vårt spillvatten går ut i ett dike mellan åkrarna som inte har någon förbindelse med det stora diket som leder ner till sjön 1 km bort.

Vi fick på oss till 2013 att fixa det, 80 000 kr kostade kalaset och det måste vi bara betala trots att vi inte egentligen behöver det här nya avloppet.

I våras så kom en stor grävmaskin och grävde sönder hela tomten på framsidan av huset, det såg ut som kriget. Efter en vecka var det klart - från deras sida, vårt jobb hade just börjat.

Mina svärföräldrar var här och hjälpte oss, vi körde bort 30 skottkärror sten, jämnade till lerytan och köpte matjord för 3000 kr och spred ut. Sedan köpte vi gräsfrö för en 1000-lapp och sådde.

Vi köpte också ängsblommeblandning för 400 kr som vi sådde uppepå själva infiltrationskullen eftersom man inte kan gå där när det är nyanlagt och därmed inte kan klippa gräs där.

Vi har alltså lagt ner omkring 14 man-dagars arbete och 4400 kr, men så upptäckte vi för en dryg månad sedan att infiltrationen läcker genom jordväggen så att en stor pöl låg runt vinbärsbuskarna.

Den här regniga sommaren har gjort jorden såpass mättad med vatten att infiltrationen inte klarar av att ta emot allt vatten som kommer från avloppet och eftersom infiltrationskullen är nyanlagd, finns inga gräsrötter som kan "låsa in" vattnet, därför uppstår läckage.

Igår var de här med en grävmaskin igen för att lägga in en dränering. Ungefär halva den gräsyta vi sått är nu tillbaka som stening leryta och på infiltrationsanläggningen är vår blomsådd ett 400 kronors mine blott. Det är som man kan gråta blod. Nu får vi göra om jobbet och köpa ny jord för flera tusenlappar, nytt gräsfrö, nya blomfrön.

Luften går ur en … förtvivlan Obestämd

Så här fint hade vi gjort det …

[peter54]
0

… och nu ser det ut så här … igen.

Cristine
0

Fy sjutton, jag förstår dej så väl, har mitt färskt i minne, hur hela gården såg ut, som du säger så vill man bara sätta sig ner och grina.

Det ska vara så mycket nya lagar som är helt onödiga och man undrar i sitt stilla sinne om de är till bara för att jäklas. Man bör väl anta att det är en ny superidé för att kamma hem mer miljoner till kommunen och sig själva. Rynkar på näsan

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

stina63
0

Godmorgon vänner

Peter jag förstår dej också, Inte roligt när man har fått fint  i trädgården, Sen vänds allt upp och ner.

Idag är jag ledig och jag var så trött i gårkväll av värmen, mina ögon var så små kliade så in i varsen.

Ha en skön dag vänner

[Sisa]
0

# 6  Överkörd blir man..hittar inte ord för sånt här!    Skrikandes

[MossQ]
1

Rullar in och önskar en forts fin dag..vackra bilder och jag känner med dig Peter..fy sjutton så jäkla trist..

Kram till den som vill ha *viink*

[Sisa]
0

# 11  Fin bild..och kramen tar jag gärna emot!    Kyss

[MossQ]
1

Tack SisaKyss

aggeelin
0

Sååååå tråkigt, Peter!! Skrikandes

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet