Fråga om vargar (Peter?).
Såg på TV att vissa har problem med att vargar dödar hundar.
Varför gör vargarna det? Inte ser de väl hundar som bytesdjur eller?

Både ja och nej. I första hand ser vargen hundar som konkurrenter och dödar dem pga det. De gör likadant om en främmande varg tar sig in i en etablerad vargflocks revir.
Det finns en del teorier om att hundar med hängande öron inte uppfattas som "artfränder" av vargen och därför dödas som byte.
Om jag får tycka till lite.
kan det inte vara det att Vargen ser hunden som en revir..Dom biter ju ihjäl varandra med i slagsmål.
Sen något som jag har funderat på…"Hybrider"kan det inte vara lite sådant i vargen….
Eller är det så att dom lever så nära människan så dom har inte respekt?
Lena.P är jag i verkliga livet.
Hundar är ju ett lättfångat byte för vargen, inte bara jakthundar utan även sällskapshundar, som i Skultuna i höstas där en kvinna och hennes hundar attackerades av en varg, och ena hunden skadades.
Men visst dödas hundar med uppåtstående öron (spetshundar) lika ofta som andra hundar. Därför blir älgjakten, där man använder hundar av den typen, lidande på många håll för att man inte vågar jaga med löshund längre p.g.a. vargen.
En skällande hund är ju en fin signal för att det finns mat för vargen.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Det ser ut som om både chik och Anders missförstår det jag skrivit.
Vargar dödar hundar av två skäl. Dels pga att de uppfattar hunden som en konkurrent som inkräktar i vargflockens revir.Så gör vargar med alla andra hunddjur, även andra vargar.
Dels för att det är ett lättfångat byte och i detta fallet menar en del forskare att hundar med hängande öron möjligen är mer utsatta för att deras kroppsspråk inte stämmer.
Nejdå Peter, jag missuppfattade inget, och att hundar med hängande öron blir vargmat oftare beror nog även på att det används ett mycket större antal av den sortens hundar än spetshundar under jakt. Det blir ju fler tillfällen för vargen om man säger så.
Tack för svar. Det stämmer med vad jag trodde om att vargen uppfattar hunden som ett hot för reviret. Men jag har aldrig hört talas om att vargar dödar andra vargar….
#5 Fast jag har inte sagt att hundar med hängande öron blir vargmat oftare.
Jag har bara sagt att det i huvudsak finns två orsaker till att vargar dödar hundar och att en del forskare anser att det kan vara så att vargen inte kan "läsa" hundar med hängande öron.
Nu kanske det blir liv i luckan hoppas dock inte det….men jag säger vad jag fick reda på när jag var och hälsade på vargarna i Kolmården och vad jag själv läst i en hel del studier om vargen….det är ytterst sällan en varg blir dödad för att den klampar in i ett annat vargrevir,vargar slåss (på allvar)väldigt sällan naturligt också,en hund som blir dödad av en varg vet inte hur man ska bete sig om den stöter på en varg i skogen,den kan som ni säger börja skälla och följa efter vargen som i första hand vill ta sig därifrån eftersom det är ett skyggt djur,det gör att hunden blir dödad för det är vargens sista försvar den har….
#8 När hunden används på jakt så skäller (driver) den efter villebrådet, älghundar, t.ex. kan stå i timmar och skälla på älg.
Det var så jag menade att vargen hör vart hunden (bytet) är, och hunden blir på så vis lättfångad.
Tror inte att en normal hund jagar efter en varg, hellre att de skyggar för vargen.
#9 Aldrig en tax
/Maria
9,Håller med dig
Oj Chik så många får?