Är det någon idé...
att studera vidare idag när det nästan aldrig finns jobb ändå.
Sedan sitter man där med studieskulder.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Bra fråga.
Möjligtvis om man får toppbetyg i alla ämnen, och ett stort kontaktnät så…
Det beror väl på vad man studerar till. Jobb finns, men kanske inte på samma ort som man bor på.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Man kan ju titta på marknaden också för att se vilka jobb det är värt att satsa på. Arkeolog (som jag drömde om en gång) lär ju vara svårt att få jobb som.
Läste någonstans att apotekare fattas så man kanske får tänka lite smart också.
/Maria
Min sonson utbildade sig till elektriker… då sas det att sådana fattades,
när han arbetat 1 år på en firma som lade ner fick han inte mer något sådant jobb, nu har han måstat åka till Norge för att sälja lax vid dörrarna
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Här söktes det elektriker i lokaltidningen i torsdags. Det söks mycket folk till hantverksyrkena, typ snickare, plåtslagare, rörmokare. Verktygsmakare och CNC-operatörer söks, jobb finns inom data, kommunerna söker allt från fritidspedagoger till administratörer. Så visst finns det jobb!
Och bemanningsföretagen letar också folk.
Och en näring som jag rekommenderar att utbilda sig inom är skogen och träindustrin. Där finns jobb av alla de slag, även rena kontorsjobb, dock med anknytning till skogen.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag ska läsa vidare, kommer aldrig få jobb annars. Ska bli förskolelärare, mycket jobb inom det inom de närmaste åren :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Studera"" Ja det har en väninna till mig gjort..Först till socialråtta o så vidare utan inriktning..O nu är hon överklassificerad för de jobben som hon är intresserad av
Jag har på pekat att hon bör ta en städutbildning när hon ändå håller på
Tycker att det är för mycket tjatt om att studera…
överklassificerad
Lena.P är jag i verkliga livet.
#7 Tyvärr är det så idag, har du ingen erfarenhet eller bra utbildning = inget jobb :(
Jag säger som Frida..ingen utbildning, inget jobb! Men svårt att hamna rätt..att veta att man verkligen får ett jobb!
Frida,,Så är det många som säger..
Men i min värd så är det inte så.
Utan man får det jobbet man är kapabel till…
Sen många yrken kräver en utbildning..
Men många jobbar som lärare utan utbildning o det tjänar kommunerna på. För de har lägre lön…
Så det där är bara ord."Att man inte får något jobb""
Det beror på vad du har för inställning o hur du för dig när du söker jobb…
Min ena son började som praktikant i matafär-stor o arbetade sig upp till chef. O han har inte gjort klart grundskolan..
Frida#8. Jag kanske formulerar mig otydligt…Men Du Kan Ha för hög utbildning för de jobben som du känner att du är intresserad av…
överklassificerad.
..det är aldrig försent att ge upp..
att bara "förnuftigt" gå utbildningar efter vad som kanske ger jobb i framtiden,efter vad nå´n AF-expert svamlar..
(då brukar kommande efterfrågan mättas om ALLA knuffas in på utbildningar som AF just nu,ser som ljuset o "sanningen" )
då är det lika(?) osäkert att istället gå där hjärtat/passionen finns
jobb finns alltid, kanske inte alltid just det DÄR jobbet,omedelbart
det blir kanske ett man trivs mycket bättre med.. :- )
, penke
#10 Jo så är det. Jag vet. Är själv i det träsket. Tog studenten 2009. Enbart fått vikariat på förskolor, inget mer, hur jag än har gjort. Så jo utbildning eller bra erfarenhet måste man ha.
I dagens samhälle får du inte jobba som lärare eller bli anställd som förskolelärare OM du inte har utbildning. Har du ingen utbildning inom det får du längre inte bli anställd.
Tro mig, jag har försökt allt, och har bra inställning. Därför ska jag utbilda mig vidare, sista alternativ utom att starta eget då men det känner jag mig ej redo för.
jag bryr mig inte faktiskt. Jag kommer ta studielån och läsa det jag vill läsa på högskolan nu efter sommaren.
Jag vet inte vad jag vill bli när jag blir "stor" men jag vill göra roliga och menningsfulla saker nu.. Så plugga kommer det bli.
Så strö kurser i roliga ämnen kommer det bli. Är jätte pepp! =) Ska bli mycket kul och jag slipper att bara vara hemma och göra inget alls.
Jag är snart 54 och vet inte vad jag ska bli när jag blir "stor" …..
Utbildade mig till barnskötare och hamnade på Securitas.
Jag har jobbat mycket inom vården på nätter och helger, kört ut pizzor, städat byggbodar och en massa annat för att få ihop pengar. Det har alltid gått att få ihop till dagens mat.
Skulle jag valt yrke nu, hade jag satsat på någonting med djur. Oavsett om jag skulle dragit på mig studielån. Det ska vara kul att gå till jobbet!
Zabelle
Jag tycker det är vikigt att studera och tror absolut det finns möjlighet att finna jobb efter en utbildning. Sen måste man innan man tänker söka sig en utbildning se hur arbetsmarknadsläget ser ut, prata med en syokonsulent. Idag finns mycket flum utbildningar då man inte blir något efter avslutad examen, de ska man nog undvika. Har en väninna nu som ska plugga i 3,5 år och blir typ regält allmänbildad efter utbildning. En sån utbildning skulle jag aldrig välja, men alla tänker vi olika. Finns bristyrken idag och på de ska man satsa, då får man jobb.
Har hört att många är rädd för studieskulder och väljer därför att avstå sin drömutbildning, men jag tycker det är dumt att tänka så. Själv ser jag min studieskuld som en livsinvestering i mig själv och utan den hade jag inte haft det yrke jag älskar idag. Nu betalar jag av 1000 kr per månad av min studieskuld, men det är min livsinvestering och den betalar jag gärna tillbaka.
Vi ska vara glada att vi har det utbildningssystem vi har i Sverige och att det ger alla rätten till fria studier. I många länder kostar utbildningarna stora pengar som man måste betala ur egen ficka, i Sverige är det gratis att studera. Många tvekar inte en sekund på att ta dyra lån eller avbetalningar på gud och vet allt, men en utbildning vågar de inte ta studielån på att finansiera.
Frågan är väl vad man värderar högst - en livsinvestering som en utbildning eller exempelvis en ny bil. Jag brukar jämnföra mitt studielån mot en dyr bil. Jag kör hellre en gammal bil och har ett yrke jag tycker om än har en snygg dyr flashig bil. Allt handlar om vad man prioriterar här i livet och vad man själv anser har högst värde.
#16 Det som är bristyrken idag, är många gånger inte bristyrken längre, när man gått ut sin utbildning efter 3,5 år. Innan man själv är klar med utbildningen, så har ofta 3-4 årskullar täppt till bristen och skapat ett överskott.
Visst ska vi vara glada att vi har vårat utbildningssystem, men fria studier? Det tycker jag inte man kan kalla det för. Studielånen är pengar man får ta ur egen ficka och ofta handlar det om mycket pengar.
Vänlighet och omtanke, gör livet roligare 
..jag har inte sett flisan i ögonen .. :- )
men,svarar på frågan åt bla. henners håll
det finnns inga ..fria luncher,eller studier
i sverige är studier( o medel) skattesubventionerade
Jag vet många i utlandet som är förvånade över ..längsam studietakt på svenska studenter ,hur har ni råd att .."plugga" så länge..?
i sverige o andra länder kostar en studieplats 50 - 150 000 kronor per termin.där betalade direkt av föräldrar o släktingar,ibland stipendim
mat o logi tillkommer naturligtvis
då kan det finnas intresse/press att bli klar fort o med bra betyg ..
ska du in på en fin skola/lärosäte behöver du lägga till nå´n 0`a och kanske $ ..
, penke
Först vill jag säga att jag tycker det är bra att vi har olika åsikter kring detta och att det berör oss alla på så olika sätt. Sen så tror jag att har man en dröm så kan man vara beredd att göra allt för att nå sitt mål och uppnå sin dröm. Då är man beredd att avstå vissa saker under en period av sitt liv, studentliv är pengamässigt fattigt men berikande på andra sätt. En utbildning är en livsinvestering och jag är glad att jag har tagit mig den chansen och möjlighet. Jag har inte haft rika föräldrar som hjälpt mig ekonomiskt, men de har stöttat mig och hjälpt mig på annat sätt. Alla har sin historia och jag utgår från mig precis som du gör från din.
#18 Vill du se mig i ögonen?! Du skriver blandannat att folk i utlandet är förvånad över långsam studietakt. Vilka är det som säger det? Långsam studietakt beror nog på vilken utbildning du går, kan inte direkt påstå att den studietakt som var på min utbildning var långsam. Vi hade upp över öronen mycket att plugga in. Allt beror nog på vad man valt att plugga. Fria luncher och logi - ska verkligen staten betala allt? Hur skulle du vilja att systemet skulle se ut? Visst finns det mycket pengar i allt, men hela vårt samhälle är uppbyggt kring pengar. För att reda ut denna diskussion skulle det nog behövas mer ett samtal än en diskussion här. Tror det skulle kunna vara en intressant diskussion, jag tror vi har olika erfarenheter och bakrund.
#17 Visst kan det vara så som du skriver att det varit flera som läst till samma yrke/ utbildning. Då kanske man måste bredda sig lite ytterligare för att göra sig mer attraktiv än de tidigare kullarna. Men jag har själv upplevt problemet men efter ihärdigt sökande så fick jag jobb. Under tiden jobbade jag som springvikare och jobbade dygnet runt på olika ställen men jag hade mentalt förberett på att ha ett par hundår. Nu hade jag tur och slapp det, höll bara på några månader.
Skulle kunna peta in än mer i detaljer men jag avstår för det skulle bli så långt.
Kul med intressant diskussion!!!! 
Absolut! Förhoppningsvis så pluggar man för att man vill lära sig mer om ett område och sedan jobba med området! Då spelar det ingen roll att jag har CSN skulder, rostig bil och inte jobbar inom området…
(OT: Hellre är jag utbildad undersköterska med intresser av omvårnad och människor och lågbetald, än civilingenjör med höglön, skuldfri och helt utan känsla och intresse för arbetet. Det är livskavlite!)
═══════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════════
FrökenFrisk
═══════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════════
(#19)
titta i ögonen ..det var en lek med Symfonis "ordspråk" i slutet
flisor eller bjälkar.. :- )
takten: det är från ..nära som varit utbytesstudenter,
och då fått höra av klasskompisar,och deras föräldrar,
indirekt och här med mina ord: du är ju mer som turist här ..
(än rå-pluggar/tentar av )
nää,jag tycker inte staten ska betala allt,
som det är nu har föräldrarna försörjningsavsvar för sina barn upp till "20 år" ("så länge de pluggar")
allt är ju heller inte rättvist,det finns många som klarar av balansera (avancerade) studier,socialt "studentliv" o samtidigt jobba lite extra för att slippa för stora skulder..
Det kanske är lättare om man pluggar där hjärtat är ..
, penke