Min mans uttryck
Var det idag du skulle iväg och klämma pattarna? frågade han i morse
Mammografi heter, det fräste jag.
Samtidigt så är det ganska befriande med någon som säger saker rätt ut
Jag vet ju så väl vad han menar och han menar inget illa.
/Maria
Hihi, låter som något min pojkvän skulle kunna säga! :P
Nej, så skulle inte min sambo säga.
Så skulle jag aldrig säga ens om jag var ensam i en mörk garderob. Det är ett riktigt fult och nedvärderande ord tycker jag.
Min gubbe skulle inte säga så. Han säger brösten helt enkelt. Håller med dig Peter att det känns nedvärdernade.
Fast det viktigaste är ju vem som säger det och hur det sägs. Sen vilken jargong och språk man brukar ha sins imellan annars.
Värmen i vad man menar är ju det viktiga
Var rädda om varandra
Det är just det där med nedvärderande. På ett SÅDANT sätt skulle aldrig min pojkvän säga. Men då vi skojar väldigt mycket med varandra hela tiden så skulle jag bara ta det som en solig grej.
Som signemo skriver så beror det ju på vilken jargong man har sins emellan, och hur och i vilket sammanhang det sägs.
Och vad jag har läst mig till tidigare så verkar det inte som Humlan har en man som nedvärderar henne! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Lite imponerad över att han visste att du skulle dit
Redan där hade det stupat hemma hos oss….
Zabelle
Jag hänger inte upp mej så mycket på ord men nog skulle jag föredra bröst!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
..eller tuttar!
Min säger tutthållare om BH:n 
Inget fel att skämta lite med sådana ord..inte om man känner varandra väl i allafall. Inget ont menat! 
Han säger det absolut inte för att nedvärdera utan det är mer vår jargong här hemma
Det var väl bara att det var en aning för tidigt på morgonen, hehe.
Jag säger själv pattarna emellanåt. Eller snarare "plattarna" och idag är de väl plattare än vanligt efter den klämmen
/Maria
# 10 Huva för mammografi! 
#11 Ja, det klämmer åt ordentligt. Gör himla ont faktiskt och jag brukar ändå vara ganska tålig.
/Maria
#11 fördelen om man svimmar av smärta är ju att man inte kan ramla i golvet, man sitter ordentligt fast 

Zabelle
#13 Haha, då blir de i alla fall ordentligt långa
/Maria
Haha.. min man kan skulle kunna säga så
men aldrig att jag tagit illa vid.
Tror att han (min man) är lite skadad av all Eddie Meduza 
Jag gjorde en test nu på eftermiddagen när jag pratade med min son.
Jag uttryckte mig på samma sätt och sa: Idag har jag varit och klämt pattarna. Han svarade. Hur gick det? När kommer du få svar?
Så uppenbarligen reagerade han inte alls vid hur jag uttryckte mig. Han är väl van vid morsans ovårdade språk
/Maria
Visar omtanke o värme tycker jag.
Tänk om vi lästae av kroppspråk o tonläge i högre grad än orden. Då kanske inte det skulle bli så mycket missförstånd
Var rädda om varandra
Nja, jag tycker att just "pattar" är det fulaste man kan säga om kvinnobröst. Vilket annat uttryck som helst för mammorierna är bättre, bröst, tuttar, lökar, strutar, rattar, meloner, bomber, finporslinet, men inte pattar.
Funderar lite på varför jag också har lite av den inställningen. Jag tror att det var för att en av mina lekkamraters pappa sa det om bilder i herrtidningar som fanns där.Och han sa det nedlåtande och på ett fult sätt.
Dina namn Peter låter mysigare. Ja iallafall de flesta. vet inte om bomber o meloner låter så mycket bättre.
Men det viktiga är hur ordensägs och att den som säger det gör det av kärlek inte för att vara nedlåtande.
Var rädda om varandra
#19 Jovisst håller jag med om att det är viktigast hur det sägs, men ordet pattar går inte att säga vackert eller vänligt, det låter alltid fult tycker jag.
Varför jag regerar så stark på det är jag inte riktigt säker på, men jag gissar att det har med min pappa att göra. Han är så känslostörd att han aldrig skulle kunna säga något vackert, ömt eller kärleksfullt till någon och jag har aldrig hört honom benämna bröst på något annat sätt än pattar
Jo Peter Då är det kanske likande form av upplevelser. Det är män som på ett mycket nedlåtande sätt uttryckt sig om kvinnor
Var rädda om varandra
#15 Man blir inte skadad av Eddie Meduza, bara upplyst.
Han var ett musikaliskt geni! 
(och så har vi nästan bott grannar)
Det är roligt att läsa om hur vi alla tolkar ord så olika.
Inte konstigt att det kan bli missuppfattningar på forum emellanåt
/Maria
# 22 Var bodde Du då ? 
HAN, bodde i Båraryd (nuvarande Gislaveds kommun) som ung.
Jag har alltid bott här! 
Eddie Meduza ja…för att inte tala om Onkel Konkel

/Maria
Snart är det väl dags för en Eddie Meduza låt om ämnet i tråden? 
Haha
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
fotoktafs! Hämta maken!! 
Alla andra lyssnar på egen risk! Det förbjudna ordet förekommer!! 
Så..inga klagomål! 
Hhaha humlan Klämma pattarna, Ja de var ett roligt uttryck,, Ett annat ord för mammografi,, klämma pattarna,
#2,3,4 m fl, jag tycker inte om uttrycken "pattar" och inte heller "tuttar". Har aldrig gjort det - men tror att jag uppfattar det som nedsättande uttryck. Min mamma använde ordet tuttar och hon var ofta nedsättande om sig själv och det skulle kunna vara en orsak till att jag inte tycker om uttrycket.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Fick lov att tänka länge på vad Rasmus egentligen säger om dem.. Men det är nog mest Boobs. Eller tjejerna..
Jag bryr mig inte så mycket vad han säger bara det är med kärlek =)
Var det inte Ronny Jönsson som ville ha "ett pill på varje patt"

/Maria
Min man är väldigt frispråkig och jag får skratta ofta men personligen så tycker jag att just ordet "pattar" är så fult 
Egentligen betyder ordet "patta" dia och är detsamma som det gamla svenska ordet "dägga".
Det är därför djur som diar sina ungar heter "däggdjur" på svenska och "pattedyr" på danska.
Peter..jag tycker i alla fall att det är ett fult namn på något så vackert som bröst
#37 Absolut, jag håller med. Det låter hemskt fuit. Alla andra ord för brösten är bättre.
Peter..ett annat ord som är fult är: gettran som de säger en del här i Jämtland.
#36 Aha, då har det i allafall ett ursprung.
#39 gettran har jag aldrig hört.
/Maria