Ord som retar mig
En person beskriver något som sjukt…
H*n är sjukt snygg. Har sjukt mycket pengar osv.
Hur kan något sjukt ( negativt ord i´mina öron) vara roligt-snyggt osv. Och är det dj……t sjukt dessutom..ja då går jag i atomer.
Typ….är också ett ord som retar mig..
Vilka/et ord retar du dig på?
ja du!!Låter som mina ungar när dom pratar..
Eller Det suger"" fast det tror jag att jag använder själv ibland…
""Ja man blir gärna som man umgås…
fast det som retar mig!! Det är de där byxorna som hänger nere vid knäna…klarar inte det…
var en unge som gick över övergångstället o jag var tvungen o säga till han o dra upp brallorna..
Ja fast i det stora hela så är det väl bara o följa med. "Inte bry sig" När det inte är värre saker..

Lena.P är jag i verkliga livet.
#1 Sjukt fet bild
/Maria
,,retar..hm
jag tycker mer att viss slang är knasig ibland
¿ är din dammsugare bra ?
Den suger ..
- eeh
o annat gammalt slang (?)
det som är döds-häftigt.dödskul
det döpten en grabb i min närhet om till
Livshäftigt och Livkul :- )
penke
Jag använder "sjukt" ganska ofta
"Typ" rår jag inte för att jag säger, det säger ju nästan alla. Och utan att tänka på det.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
haaa. på er över mig.
Lover""Så är du ju inte så last gammal…
"Sjukt" har smugit sig in i mitt ordförråd på senaste tiden men det används inte särskilt ofta. "Typ" har hängt med sen innan tonåren så det kommer jag nog aldrig att komma ifrån.
Det jag stör mig mest på är när folk använder gay, bög och liknande ord som förolämpningar vilket är alldeles för vanligt bland tonåringar och även bland vissa i min ålder. Jag vill bara skrika åt dom när jag hör det sägas till någon på det sättet. En kompis till mig kontrar med att använda straight som ett negativt ord istället, funderar på att börja med det själv när jag är i närheten av såna människor.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag kan bli trött på att folk använder diagnoser/sjukdommar i förklaringar och meningar när det inte alls har med det att göra.
Tex; "min valp adhd;ar sig hela tiden", " e du helt CP eller", "jag fick sån ångest när jag inte hittade skorna", "han tittade inte ens på mig i skolan idag, jag e så deprimerad"….
Håller med om att gay/bög etc som används nedsättande suger fett ;-) Könsord går också fetbort! Annars retar jag mig mest på felsägningar av typen "dra alla över en kant", då vill jag skrika KAM, över en KAM FÖR HELLSKOTTA!
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#8 Hahahaha! Det stör jag mig också jättemycket på! Vill också skrika KAM!! Sånt kan få mig att explodera inombords. Och ännu värre är det om jag påpekar att det heter kam, inte kant. Och personen ignorerar detta och fortsätter använda kant… Gah
..göra två flugor på smällen
jag gillar att ..dela med mig av felsägningar
det är lite för att kolla om den andre lyssnar,eller bara hör på
penke
" Gilla läget " gillar inte jag! Så enkelt att säga då man inte har någon annan förklaring..
" Det är bara att gilla läget " 
Jag gillar egentligen inte nya ord som "tänket" och "landa" men samtidigt är de ganska bra och jag använder dem ibland emot min vilja.
/Maria

Jag har egentligen inga problem med några ord, men "blatte-svenskan" eller "getto-svenskan", det som talas av många ungdomar och yngre medelåldern i invandrartäta områden får mig att gnissla tänder. Det är så vidrigt fult och bedrövligt.
Felsägningar kan jag tycka är roligt, en del har verkligen missuppfattat citat. I vissa fall kan dock felsägningarna vara bättre än de gamla citaten.
Ah kom på vad som stör mig, folk som använder förfinade ord eller engelska låneord för att beskriva sin status på jobbet och dylikt.
Jag är inte mat-tant längre. Jag är skolbespisningsbiträde.
Jag är inte städare, jag är sanitetstekniker eller trivseltekniker.
Jag är inte vaktmästare, jag är internservicegeneralist.
Trams anser jag.
Qui dormit, non peccat
#13 Ja och det där tramset om att det heter Förskola och inte dagis. Och förskolefröken och inte dagiskfröken. Samma sak. Kommer fortsätta säga dagis.
O jag är levnadskonstnär.
Skoja.
Det är ju det..Att man använder vissa ord själv som egentligen inte gillar utan det bara slinker ur..ja så är det..
#13 fast "getto-svenskan som du benämner det utvecklar ju språket också. Hade vi inte haft slang och olika influenser hade det blivit som latin, ett dött språk!
Jag stör mig på när folk säger att deras "data" inte fungerar.
Då vill jag skrika.. Det heter DATORN. 
Zabelle
Tack Zabelle, det retar mig också!! Data är något helt annat!
Jag har också svårt för ordet "sjukt" ihop med bra, ja, även tillsammans med dåligt. Det är förstås så att det är ett "negativt" förstärkningsord, som vi tidigare sagt skitbra, skitroligt osv, och det är ju egentligen inte bättre det heller.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#17 ååååhhhj håller med "spela data" va F*N. Men det utvecklar säkert också språket (så nu har jag gjort det själv…) :¥
Jag kan stå ut med det mesta förutom när man kallar folk vid könsord.
Usch och fy så fult.
#20 Jag kan nog säga könsord när jag blir riktigt arg men jag kallar ingen för det jag bara säger själva ordet som en svordom
Väldigt ouppfostrat jag vet….
/Maria

#16 Det utvecklar inte det svenska språket.. Det är en slakt av det svenska språket.
Influenser är en sak, uselt språkbruk en annan.
Qui dormit, non peccat
Jag använder inte "sjukt" eller "typ", men jag kan inte säga att jag retar mig på att många säger så, det är bara ett par uttryck som yngre har för vana att säga nu.
Jag minns själv vad för knäppa ord jag och mina jämnåriga använde när jag var yngre. Sånt som "ville" och "sjååår Albert" (sure albert), ta en zip, vurre, bertil, bracker, pupper, osv. Inte använder jag något av de uttrycken idag. Nu är jag äldre och säger precis vad jag vill ha sagt, inga omskrivningar eller luddiga uttryck.
Det där på chiks bild däremot, kan jag reta mig på för att det är osmakligt. För ett par år sedan när vi var på Gotland och skulle äta på en uteservering, var det en kille som serverade maten som såg ut så. Ett äldre par bad att få slippa bli serverad av honom och jag kan förstå det. För mig är det likställt med feta raggararselen som hänger över byxkanten därbak så att man ser hela sparbösseinkastet.
Peter..Förstår de paret.Trodde att man skulle vara respektabelt klädd när man jobbar inom restaurang yrket..
Det enda vi kan vara säkra på är att allt förändras…
Men i en restaurang borde hygienkraven gå före trenden att visa kallingar och halva röven!
Nu är det ju inte ett ord, men jag retar mig till döds på alla killar som badar med kallingar under badbyxorna, badhus har fått stänga för att det blir så mycket bakterier i vattnet…
Jaa, det finns mycket man kan reta sig på och vi tycker olika. Det är bra.
Detta "mode" med byxbaken vid knävecken äcklar mig om jag ska vara ärlig och på restaurang dessutom. Fy vale!!!! Men jag tycker också att det är äckligt när kvinnor/flickor/tjejer har så korta och urringade toppar så magfläsk och tuttar väller ut.
När jag var yngre så använde jag ordet OK jämt, det retade folk enormt mycket.
Något som kan reta mig är alla dessa ologiska förkortningar på ord som en del använder, då fattar jag långsamt. En diskussion med min systerdotter på facebook brukar ge många frågar, typ vad betyder det ect. Kan inte komma på något exempel nu för jag glömmer sånt jag inte måste minnas snabbt.
#27 jag använder endel av dessa förkortningar… Inte som kidsen nen en del. Mest för att jag oftast surfar med mobilen och då går det ju så mycket långsammare att knappa fram ord… Isf =i så fall Iaf = i alla fall omg = oh my god Använder jag iaf :-)
Jag använder nästan aldrig förkortningar vare sig i tal eller skrift. Det är ohyfsat mot folk som har hörsel- och synproblem och det är inte alltid jag vet vilka det är som har det. Därför tycker jag att det är bäst att skriva ut orden.

#28 De du gav exempel går ju att förstå men en del är ju jättesvåra.
#30 jag VET, ibland står man och bara… eh, jaha, hoppas jag inte förväntas svara något för jag hajjar inte vad du säger… 
#27 Jag använder några förkortningar i skrift, dom flesta enbart i chatt och sms. Dom enda jag kan komma på nu är iaf, iofs, btw och wtf. Stör mig dock enormt mycket på människor som säger förkortningarna istället för orden (omg är nog vanligast då), likadant med folk som säger "lol" istället för att skratta.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Förr använda jag massor av förkortningar här inne. Men nu försöker jag att skriva ut orden just för de synskadade. Tyvärr slinker det igenom en förkortning då och då omedvetet.
Använder förkortningar när jag snaclar med folk i chattprogram och i sms, eftersom det går så mycket snabbare att säga det man vill då :)
Något annat som jag kan bli irriterad över är när folk skriver till exempel "(a)". Brukar fråga vad personen som skriver menar med sin bokstav som för mig inte betyder ett smack. Har då fått veta att dessa bokstäver betyder olika saker inne på MSN. Förmodar att de blir olika symboler där inne.
VARFÖR skriver man då bokstäverna här inne när de inte blir annat än just meningslösa bokstäver?
#33 fattar inte, skriver de alltså (a) (tror att det kanske blir @ i vissa lägen)…
annars är ju typ c u (som ska utläsas see you) typiska bokstäver… men är det det du menar… oh, nu är jag off topic (skrev först OT…) IGEN men jag blir så nyfiken…
#34 Ja, de skriver (a). På msn blir det kanske en ängel. Här blir det ingenting. Så det är ingen förkortning utan man ska gissa vad det kan tänkas bli på msn ;) Precis som att alla använder msn och att alla dessutom kan vad de olika figurerna har för tecken.
#35 jag vet att om man i word skriver (c) så blir det ett copyright-tecken, och att (tm) blir samma för trademark (upphöjda och inskrivna i en cirkel)
ejenklien (egentligen) retar jag mig på när man säger…
#36 Det har jag aldrig sett att folk skrivit. Men handlar det kanske inte om skrivsvårigheter, att personen inte vet hur det ska stavas och därför skriver som den tycker att det låter?
#37 nu var jag lite otydlig, menade att de uttalar det så… :-)
Aha :P Nej, du var inte otydlig, det står du "när man säger". Jag som inte var uppmärksam.
#39 eeeh just det, det gjorde jag visst, ha ha
Jag tycker det låter lite knasigt om någon säger "Skit fin tröja" haha, fin som skit eller? :P
Annars stör jag mig mest på slangord, speciellt "rinkebysvenska" där man blandar in andra språk som arabiska. Ordet haffa retar jag mig på också.
Har också svårt ibland att läsa texter där folk skriver "de" som "det", brukar inte förstå vad de menar.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Jag har inte svårt med nåntng vad gäller språket egentligen.. Men jag stör mig på vissa tonårinar idag som är för lata för att skriva ut vissa saker, sen säger 'ah men vadå, jag kanske har dyslexi! Det vet väl inte du?' när man frågar vad dom menade.
Nej, jag tror knappast att du har dyslexi, ingen av de kompisar jag har som har dyslexi (och vissa har ganska kraftig dyslexi också) ger mig för det första en sån attityd när jag frågar vad dom menade, och för det andra så försöker dom i alla fall att skriva ordentligt. Du är bara lat.
En av mina kompisar som har kraftig dyslexi kan knappt stava till vardagliga ord, men hon ger mig aldrig attityd över det och när hon skriver förstår jag ändå vad hon menar, då hon skriver som hon tycker att det låter utan extra bokstäver eller nåt sånt. Dagens 'fjortis språk' fattar jag kanske bara nån procent av
Visst, jag har använt det ibland, men då är det oftast för att lite smått göra mig löjlig över sånt eller bara retas med en kompis..
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
#36 ..och "till exempelt" kan jag hänga upp mig en smula på 
Här kommer några till som jag tycker mig ha uppfattat att "det är många som säger" fast inget jag retar mig på….jag tycker man får säga hur man vill, huvudsaken att den andre fattar 
Almanacka - "Almernacka"
Amalam - "Amalgan"
Attraktiv - "Ackraktiv"
Avgasrör - "Avgasningsrör"
Avocado -"Advocado"
Elektriker - "Eletriker"
Fallskärm - "Falmskärm"
Garderob - "Gabberåb"
Implantat -"Inplantage"
Kalle Anka - "Kallejanka"
Ketchup - "Käppchup"
Kittlig - "Schicklig"
Lagom - "Lagomt"
Nånstans - "Nånstansch"
Ordentligt - "Ordänklit"
Pannkakor - "Pangkakor"
Provisoriskt -"Proffesoriskt"
Regissör -"Ressischör"
Äntligen - "Ängkligen"
Då jag, som jag sagt innan, har många kompisar som har dyslexi så har jag också lite den inställningen, jag vet ju trotts allt att dom har problem och försöker förbättra sig. Och jag fattar ju ändå vad dom menar oftast, om inte så frågar jag eller så räknar jag ut det genom att räkna ut vad som passar in i sammanhanget och meningen i fråga. 
´#43 Jag tycker nog inte man behöver "förbättra sig" enklare kanske att ok:a sig som man e
och satsa på nåt annat, man är intresserad av
Jag har märkt att min son som har lite läs&skrivsvårigheter har ett mycket starkt utvecklat bildsinne (istället) ! Han såg tex de dolda katterna direkt på alla bilder, (vilket jag inte gjorde) i en annan tråd här, och hittar fotomotiv som jag i min vildaste fantasi inte skulle kunna komma på. Teckanar o målar helt fantasiskt, har man inte det ena så har man nåt annat 
#45 Nu är det ju inte jag eller nån annan som tvingar dom att försöka förbättra skrivandet, utan dom gör sitt bästa själva. En av mina kompisar pluggar skrivande och läsande nån timme om dagen, för att hon vill verkligen bli bättre och komma runt sin dyslexi. Kan inte vara lätt för henne heller, och jag tycker det är starkt gjort av dom.
Jag stöttar dom alltid, och jag förstår vad det är dom vill ha skrivet 99 gånger av 100, så jag har ju inga problem med det. Andra kan dock ha det, och det är väll därför dom gör sitt bästa för att förbättra sig I guess.
#46 Ja, det är kämpigt, jag förstår vad du menar. "Samhället" har också så höga krav på alla. Det här med att se andra som det går så lätt för är också kämpigt. Det kan bli dyrt också, jag känner en som fick göra körkortsteoriprovet 5 ggr, fast han egentligen kunde frågorna.
#43 De tar uttalen låter lite som barn som inte riktigt har lärt sig ännu uttalar orden.
Jag säger Almernacka o är 52 år, men det får va så…
#49 lite nyfiken, är det dialektalt? eller varför säger du så? 
vet att vissa säger tex fryset och kylet istället för frysen och kylen (kylskåpet) och att det är en del av dialekten…
#48 håller med, men det är ju jättemånga vuxna som säger tex ordenklit, men vet hur man stavar…
# 49 Jag är "Stockholmsförortsuppvuxen", och har ingen dialekt å prata om direkt, men det har säkert hängt me sen skolan i mellanstadiet, säger nog lite Advocado, Kallejanka och ressigör då o då också, men ähh, spelar roll 
#50 jag kände nog igen många av sonens uttal (och flera av kompisarna till honom)
#51 ho ho ho, nu har du satt skägget i brevlådan
"ingen dialekt att prata om direkt"… det är nog bara vi från stockholms förorter som anser att det inte hörs att vi pratar dialekt… fråga nån från annat ställe i landet 
fast jag vet både smålänningar och kiruna-bor som bergfast hävdar att de pratar riks-svenska… ha ha, tjena! säger jag
#43 Nej reta sig ska man inte göra, det hjälper ingen och särskilt inte en själv, men uppfattar dem gör jag.
Du missade en av de värsta i den där sortens knasigheter, nämligen;
ijengklin - egentligen
sedan finns ju ett ord som till och med de som jobbar med dem på TV säger;
pogram - program
Här i Uppsala är sche-ljud där det bara är ett "S", som i exemplet "nånstansch", mycket vanligt, exempelvis i ord som;
vissla - vischla
grimas - grimasch
… även ord där bokstaven "T" finns, kan Uppsalaiterna lägga till ett "R", exempelv på det är;
motor - mortor

#51 Jodå dialekt har du massor av om du uttalar orden sådär 
Qui dormit, non peccat
#55 De tre sista är att betrakta som dialektala, men inte de första två. Där är det snarare en generationsfråga.
Jag som är född på 50-talet skulle aldrig säga "ijengklin" om ordet egentligen, men av dem som är födda på 70-talet säger säkert hälften så oavsett varifrån i Sverige de kommer.
#53 o #55 Va gla jag blir ! Jag har en dialekt
puuh ! Jag som varit så orolig i alla år över att att jag bara "var en av alla i den grå massan" Det stärker min profil
eller är det nåt dåligt? 
#58 klart du ska va stolt och glad över det! (även om de som har en snarlik dialekt som du är ganska många
). Jag älskar min dialekt!

Är själv hälsing och har definitivt dialekt, man kan spåra mig mer eller mindre vilken ort jag kommer ifrån haha
Men inte gör det något, Dialekter kan vara roliga och visar vart folk kommer ifrån.
Min dialekt är full av dubbel L -ljud och det mesta slutar på -er, tex jag städer istället för städar, jag griller istället för grillar.. Sen tar vi ju skotran på vintern.
#56 Har aldrig hört någon säger ijenklin faktiskt. Inte så att jag har tänkt på det i alla fall. Jag uttalar det ungefär såhär : ejäntlien
Qui dormit, non peccat
Jag gillar dalmål, hälsingedialekt, småländska, värmländska och norska, jag har vädigt svårt att inte tycka om en sån person, spontant när jag möter dem
Varför vet jag inte…
Men som nämndes tidigare, tråden handlar om ord som vi "har svårt för" får försöka komma "på spåret" igen…
#43 Tack ! …vilken bekräftelse "poblem" o mortorn" Klockrent ! Måste fylla på min "många-som-säger-lista".. 
Folk stör sig lätt på när jag säger 'Lule', 'Ume', 'Pite' mm.. Men det är ju så jag är van vid att säga dom, då jag är född uppe i Lule(å). 
#62 gör de? stör sig på det alltså?
ja men det HETER ju Lule osv, där uppe…
(har bott där i 5 år, gillar!)
#62 Säger jag också, men ingen har stört sig… än ;)
#63 #64 Fast jag bor, och har bott, neråt landet väldigt många år. Flyttade ifrån Lule när jag var.. Gosh, jag kan inte ha varit gammal, 8-10 år nånting tror jag? Jag är 19 nu.
#62 Hmm, jag brukar alltid få höra att det är sött när jag säger ume, pite, lule osv av dom som förstår. Däremot är det knappt att andra umebor förstår vad jag menar om jag gör samma sak med mindre ställen som råne tex. Men det är ju så det ska uttalas när man är från norrland.
Kom på ett ord som jag stör mig så extremt mycket på, "dammsugade". Det ordet har samma effekt på mig som en boll i huvudet, det är nästan smärtsamt att höra. Det värsta är att jag får höra det allt för ofta från min bästa vän..
har läst en del inlägg och sett flera som retar upp sig över brallorna nedanför rumpan. här har ni en grej som var på fb för inte så länge sen.
kunde desvärre inte få texten större 
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
ah den blev större automatiskt :)
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#66 Som sagt, har bott nedåt landet väldigt länge, så folk reagerar då jag säger 'Lule' 'Ume' 'Pite' mm. Tror det är för att dom är inte vana vid det och så..
Men ja, många tycker det är sött eller gulligt, och får ofta höra 'Gud vilken söt dialekt du har!' av telefoner som jag pratar i telefonen med för första gången.
#69 Pratar du i telefon med telefoner? 
#70 menade när jag pratar i telefonen med KOMPISAR >.< Fail on my part, sorry. Är trött och lite borta, hehe. Satt dessutom och messade med en kompis då jag skrev det, så min hjärna ville väll inte riktigt hänga med 
#71 Haha helt förståeligt. Liksom vems hjärna fungerar normalt kl. 2 på natten?
#72 True. Jag är dessutom extremt ofokuserad och extremt lättstörd och så (ADOS du vet), så att jag bara gjorde en felskrivning är ett under för mig, speciellt vid den här tiden x3
#54 Program som blir pogram är dialektalt för min del. På öland säger man sällan r. kan till och med bli pogam om jag är hemma och dialekten slår till ordentligt.
Snudd på rasistiska kommentarer blir jag irriterad på. Var på dejt en gång och han kallade mina mörkhyade grannar för chokladtomtar. Det blev inga fler dejter med honom.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#74 Sant. Sånna kommentarer gillar jag inte alls, och brukar försöka säga till på skarpen om nån kompis/nån i närheten av mig använder dom.. Dock är det (pga bla social fobi) inte alltid så lätt för mig att säga ifrån om det är folk jag inte känner så bra..