Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 2139 ggr
Bergspuman
1

Lutfisk i söder och norr - hur gör ni?

Tänkte det kunde vara festligt att höra hur vi alla här inne, föredrar att äta vår lutfisk! (de som gör det, vill säga).

Jag äter den så här:

Med kokt Potatis, vitsås och skånsk senap.

Hur gör Du?

[Asta]
0

Låter bli…

Jag tycker lutfisk är jätteäckligt.

Men mamma äter det med någon slags tjock vit sås och med nymald svartpeppar.

Maria
0

Hemma åts det med vitsås, svartpeppar och gröna ärtor om jag inte minns fel. Jag äter INTE lutfisk.

På senare år så åt vi saltlånga på jul istället och det tyckte även jag var godare.

Detta är inget jag har fört vidare i min egen familj.

/Maria

[GunillaF]
0

Med kokt Potatis, vit sås, kryddpeppar och salt! MUMS!Tungan ute

[Asta]
0

#3 - nymald kryddpeppar är det nog som mamma också använder! Inte svartpeppar.

Maria
0

Min bror tog fel en gång och hällde över en massa kanelTungan ute

/Maria

Bergspuman
0

#5 Jag råkade strö kryddpeppar över mammas tänkta kanelbullebak en gång Förvånad

[Asta]
0

#5 - ja det måste ju ha varit en överraskning!

Maria
0

Jag det gäller att kolla ordentligt. Eller så kan det bli nya smaksensationer kanskeSkrattande

/Maria

solblomman47
0

Med kokt Potatis vitsås med kryddpeppar o ärtor.

I år blir det inga ärtor för min del o jag få se hur såsen blir på havre drycken. Får väl exprementera lite med dryck o havregrädden.

[peter54]
0

Jag äter gärna lutfisk, men eftersom ingen annan i familjen gillar det så är det långt mellan gångerna.

Jag har alltid ätit lutfisken med kokt Potatis, vitsås och grovmalen kryddpeppar, ingen senap, inga ärtor.

Glad

Anders 50
0

Äter gärna lutfisk, men den man lutar själv är mycket godare än den som finns i affärerna.

Potatis vitsås och svartpeppar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Toyan
0

Med Potatis, vitsås och kryddpeppar, bara jag och sonhustrun som äter.

Cristine
0

Äter inte lutfisk om det inte är så att jag blir bjuden!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
0

Glad

[peter54]
0

Saker har hänt i lutfisksammanhang sedan jag skrev mitt inlägg förra året. Jag lyckades nämligen övertala min fru om att vi skulle äta lutfisk med kokt Potatis, tjock vitsås och grovmalen kryddpeppar "dan för dopparedan" 2010.

Det blev en såpass lyckad föreställning att vi numera har bestämt oss för att fortsätta med lutfisk "dan före dopparedan" som ny familjetradition (fast barnen är måttligt imponerade av den planen).

Skrattande

Om man har kunskapen och möjligheten, tycker jag att man ska följa Anders råd att göra lutfisken själv, för den man köper i affären är så vätskemättad att det inte blir mer än 30-40% kvar efter tillagningen.

[GunillaF]
0

#15 Jag gillade inte lutfisk när jag var riktigt liten heller, som dina barn. Men efter några försök så gick det bättre. Nu älskar jag lutfisk.

[peter54]
0

#16 Ja det känner jag igen. Jag minns att jag ville ha såsen och potatisen när jag var barn, men inte själva lutfisken.

Glad

[cherstin]
0

Lutfisk åt jag inte som barn. Min farfar körde lutbilen på de grusiga vägarna under sommaren och farmor lurade i mig att fisken var kokt i sån lut.

Första julen jag tillbringade hos mina svärföräldrar vågade jag inte tacka nej när lutfisken kom på bordet. Jag åt lite och det var jättegott. Sedan dess äter jag lutfisk varje jul. Vi äter den med kokt Potatis, vitsås med malen kryddpeppar på och gröna ärtor. Åhhhh, vad sugen jag blev nuGlad

aggeelin
0

Mmmm,lutfisk är gott! Vi brukar äta det som lunch på julafton och någon mer gång under julen. Potatis, vit sås, kryddpeppar och gröna ärtor till. Jag måste han någon form av grönsak för att det ska bli en måltid.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

stina63
0

Ja de är som ni andra har skrivet lutfisk och vitsås med skånsk senap i och kokt Potatis,

Kommer ihåg som barn min pappa la fisken i blöt i december månad. De gör man på Anna dagen den 9 decemberTungan ute

[Sisa]
0

Mmm..gillar också lutfisk, fast det egentligen inte smakar så mycket. Det är kryddorna som gör det!  Skrattande