Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 433 ggr
Maria
1

Ormfrågor till Peter

Såg ditt fina terrarium i en annan tråd.

Skräpar ormar ner mycket? Ormar måste väl kissa och bajsa ocksåFlört

Gör de det överallt eller har de ett hörn? Städar man ofta?

/Maria

Cristine
0

Ska bli intressant att få veta!Glad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är Dina ormar giftiga, Peter ? 

Har Du några namn på dom ?    undrar jag!  Obestämd

Maria
1

Då kommer jag med mer frågor.

Fäster man sig vid en orm som man gör med en katt eller hund?

Har ormen en känsla för närhet till människan? T.ex njuter den av att man kliar den bakom öronenSkrattande

/Maria

[Sisa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Gillar dina ormar att vara utomhus ?

Kan en orm bli sjuk..hur ser man att den är sjuk ?   Obestämd

Bybo
0

Hm….ser massor av pluttesnokar just nu….varför? :)) Okej…kan ju googla asså…:))

Cristine
0

Hur många grader måste de ha i sina terrarium under vintern och hur lyckas du värma upp huset och vad gör du om ni blir utan ström.

[peter54]
0

Hej på er Glad

Så roligt att få lite frågor på mitt specialområde här på LK, annars är det mest på reptiler iFokus jag får svara på sånt.

#0 Bumblis. De skräpar inte, men de bajsar lika ofta som de äter, alltså ungefär en gång i veckan. Avföringen släpps var som helst, inte sällan i vattenskålen. En del ormar har ett favorithörn att göra ifrån sig i, men det är inte så vanligt att de är såpass ordningssamma. Ormar funkar som fåglar, de har kloak och kissar inte. Avföringen har en vit del som består av ren urinsyra.

#2 Sisa. Nej, jag har inga giftiga ormar. Samtliga tillhör samma släkte och om jag ville skulle jag kunna korsa ihop dem kors och tvärs. Ja jag har namn på dem. Oftast kallar jag dem något som påminner om namnet på den jag köpt ormen av. Exempelvis har jag en Durangokungssnok som heter Rubin. Jag köpte den ormen av en dansk kille som heter Ruben. En del har jag fött upp själv och då kan de få heta vad som helst. jag har en som heter Elvan, för att den kläcktes som nr 11.

#3 Bumblis. Nja, kanske om man bara har en enda, men nej det gör jag inte. nej, ormen har absolut inget utbyte av att interagera, den är ett totalsolitärt djur som inte interagerar med någon annan varelse någonsin utom för parning och när den jagar ett bytesdjur.

#4 Sisa. Hur menar du "utomhus"? menar du ute i friska luften så är svaret ja. Släpper man ner en orm på marken så sticker den som ett spjut. javisst blir ormar sjuka ibland. Hur man ser det? Tja man ser det på samma sätt som när vilken annan varelse som helst är sjuk. De beter sig "sjukt" så att säga.

#5 Bybo. Svenska snokars ägg kläcks i augusti. En stor snokhona kan lägga 30-40 ägg och många honor brukar samsas om samma äggläggningsplats, exempelvis en dyngstack där det är både varmt och fuktigt. De behöver hinna äta några gånger innan det är dags för vintervila, så därför ser man många av dem nu på sina ställen.

#6 Cristine. Jag har ungefär 25 grader på dagen och 20 grader på natten nu. Under vintervilan sänker jag till 10-12 grader och släcker ner terrarierna. Då har jag bara en svag lampa mitt i rummet under några timmar på dagen. Rummet i uthuset är bara 8 kvadratmeter, så det räcker med ett 1000w element vår och höst. På sommaren är det snarare svårt att hålla nere temperaturen. ja strömavbrott är läskigt. Som tur är har de inte varat så länge att det hunnit kylas ner för mycket. ormarna klarar sig ner till +2-3 grader. Under det dör de.

Maria
0

Tack för alla svaren. Himla roligt att få veta lite merGlad

Jag är ganska imponerad av att de klarar av såpass låga temperaturer.

/Maria

[peter54]
0

#8 Ja de överlever, fast när de är såpass kalla som 2-3 grader kan de inte röra sig och det går inte att med ögat avgöra om de lever eller ej.

Maria
0

#9 Stelfrusna med andra ordFlört

Det här med kisseriet var också intressant.

/Maria

Cristine
0

Tack för svar Peter, jag trodde aldrig att det fanns så mycket att berätt om ormar, det är mycket intressant.

chik
0

Tycker med att det är intressant läsning.

Alltid bra o lära sig mera..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Fridaaaa
0

Ormar är trevliga och fina djur Skrattande Kanske skaffar i framtiden Glad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.