Filosofisk fråga :-)
Har rensat en massa ute och tagit hand om grönsaker, förvällt och frusit in.
Jag är en sån som släpper ut alla gråsuggor, larver, tvestjärtar. Har inte hjärta att ha ihjäl dessa små.
Däremot fick jag en massa pyttesmå djur av något slag på armarna och de borstade jag bort och de dog givetvis men det känns inget alls.
Det fick mig att fundera på, är det storleken på djuret? Eller vad är det som gör att de småkrypen känns mindre värda?
Det är nog värmen som gör att man får sådana här tokiga tankar
/Maria
Är mycket troligt att det har med storleken att göra.
Själv vill jag döda spindlar och sånt, men är för feg för att slå ihjäl dom. Så det blir rradar.
Storleken helt klart Humlan…fast när jag tänker efter så tvekar jag inte en sekund att döda en mygg, geting, broms eller fästing,medans jag räddar humlor, spindlar och andra insekter.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Tycker att dem är allmänt äckliga och läskiga. Tror inte det har med storleken att göra:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, det lutar nog åt att det är storleken.
/Maria

Gör som Cristine Humlan.
När jag tvättade av mig igårkväll hamnade en mal i tvättstället och jag hade inte mage att spola ner den eller döda den…så…jag fångade den på toapapper och gick därefter ut med den….
Hade det varit en pytte fluga hade jag inte kunnat rädda den pga storleken.
Storleken spelade alltså roll i min situation 
Ändå sägs det ju att storleken inte har någon betydelse
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är ju enklare att rädda en humla..än en pytteliten fluga. Hur ska du kunna bära ut den ?
Ja..det är nog storleken. Kanske också kan vara att man har den på kroppen..man reagerar genom att slå ihjäl, för att bli av med den ?
Tokiga tankar..men roliga, Humlan!! Att tänka till och berätta om sina tankar..kul! 
#7 Hahaha! Bara man inte slår ihjäl allt som är litet 
Jag har inte hjärtat att slå ihjäl dom små krypen, Men de har hänt ändå, Men jag försöker ta ut dom om jag hittar dom här hemma.
Jag är inte säker på att det är bara storleken. Jag tror att jag skulle vilja ha ihjäl en mygga med en meter mellan vingspetsarna också, eller en fyrakilos fästing.
För mig handlar det om graden av irritationsmoment. Jag tar ihjäl de småkryp som irriterar, dvs flugor, mygg, knott, fästingar, älgflugor, bromsar, getingar, pissmyror.
Alla andra låter jag vara ifred, de gör mig ingenting. Tvestjärtarna har jag till och med gjort "hus" åt ibland. Jag ställer en blomkruka uppochner under rosbuskarna och fyller krukan med hö.
Tvestjärtarna tillbringar dagarna i krukan och klättrar upp i rosbuskarna för att äta bladlöss på nätterna.
Wow..vilket tips.
Hmm nu vet inte jag hur tvesjärtar ser ut men jag antar att de har delad bakdel..kanske de inte finns norrut?
#12 Jodå, tvestjärtar finns i hela Sverige.
Usch den liknar något jag hade på axeln idag, tack för infot!
#11 Det var ju så att de småkrypen jag hade på armarna irriterade mig. De bet mig inte men det kliade så när jag var varm.
Så nu har vi två orsaker.
Storlek (fast inte endast) och irritation.
/Maria
"Jag är inte säker på att det är bara storleken. Jag tror att jag skulle vilja ha ihjäl en mygga med en meter mellan vingspetsarna också, eller en fyrakilos fästing."
Exaktemente! Tur att de ändå är såpass små i förhållande till oss!!
#15 Ja det köper jag…
Bumbleboo.jag tror som Peter. Det är hur man ser på dom.Är man rädd så åker dom till andra sidan.Men har man inte ont av dom, så räddar man dom….
Eller jag vet inte.
Det som du hade på armen kan vara rapsbaggar. Små skalbaggar..O det blir ju så många så då är det ju lätt o bara soppa bort..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag slår gärna ihjäl myggor, flugor, bromsar och liknande djur som bits och sticks - men de som inte ofredar mig bryr jag mig inte om 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet