Godmorgon 18 nov
Här är det mörkt och ute kallt… är på väg till jobbet ohc vill bara önska er en fin dag!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
God morgon Agge,jag hoppas att både din och alla andras dag blir remarkabel.
Himmlen är jämngrå men så skulle det vara över hela Sverige idag.Solskenet får vi stå för själva. 
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
God morgon.
Ha en mycket bra dag!
God Morgon 
Mildare idag än vad det var igår, runt minus 2 och grått, lite yrsnö faller.
Hej alla!
En ny dag att avsmaka precis på mitt eget och lilla speciella sätt 
Ha det alla/ kram
Godmorgon!
Det utlovade regnet tog en annan väg, här är det fortfarande minus, men bara -1.
Idag ska jag kolla om det finns nån god glögg på "järnhandeln" och sedan ska vi stycka en älgkalv.
Ha det bra idag!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
God dagens i burken.Vi har haft lite sol.Men nu kommer det tjocka moln…..
Ni såg inte Månen i går kväll???
Sisa.Ett tips för skatorna!!! Ge mer mat, även dom behöver mat…

Lena.P är jag i verkliga livet.
Godmorgon!
Grått och ruggigt, +3° och ingen snö.
Lunch med en väninna sen bär det av på julmarknad. Isterband hör till dom obligatoriska inköpen.
Ha en bra dag. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#3 Jag har köpt fågelmataren Asta har rekomenderat med bur runt om, den största som fanns så de får plats alla småttingar.
#9 Jag tror att sisa har samma problem som jag har med nötskrikorna, att det är det som faller ner på marken som äts upp.
Och sen skräms ju småttingarna undan hela tiden.
# 7
Visst Chik..även skatorna behöver mat och jag månar ju om alla djur..men inte på bekostnad av, att småfåglarna inget får..
# 9
Det som faller på marken kan nötskrikorna få..här bryr sej inte småttingarna om dom. Men skatorna..hänger sej fast i fågelmataren en kort stund..hinner ta några frön..sen börjar dom om på nytt..
Kanske om jag flyttar mataren längre in i busken..då kanske skatorna inte kan krångla sej in..annars får jag väl byta fågelmataren, till en likadan som din, Cristine..

God morgon!
Jag sätter inte ut mat till fåglarna för då vore det en "kattmatare" och inte en "fågelmatare"…
Hade en för några år sedan och såg hur katten satt där och spejade in sitt rov…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
#11 Om du hänger mataren i busken får du andra objudna gäster - möss och sorkar. De äter dessutom inte på plats, utan forslar bort all maten till sina egna gömmor.
Det enda sättet som jag har sett fungera för att få bort skator och nötskrikor från småfåglarnas mat, är att ha "grövre" mat åt kråkfåglarna någon annanstans.
Jag har tagit lungor från älgslakten och lagt ut, men det tar snabbt slut och det är svårt att upprätthålla. man kan göra det lite svårt, då tar det inte slut lika fort.
Jag provade att göra som man brukar göra på rävåtlar, jag la lungorna i en hink vatten och lät det frysa till ett isblock. Då har skatorna och nötskrikorna att göra ett tag i alla fall.
# 13
Tack Peter..har haft problem med detta länge!
Några lungor vet jag inte om jag får tag i..men jag ska prova mata skatorna med annan grov mat! Verkligen värt ett försök..
#13 En eller två gamla truckpallar över åteln är också nåt som gör att det får jobbas lite mer för maten.
God morgon eller rättare sagt God förmiddag.
Själv har jag nästan funderingar på att bygga en stor bur med nätväggar. På så vis håller man undan både stora fåglar och rådjur. Men jag vet inte riktigt om jag orkar bygga en sådan bur. Måste fundera på det först.
Att någon fågel går åt till kattmat det räknar jag med lite grand. Det gör de ändå. Jag har just nu hängt mina så att katterna kan inte komma dit helt osedda.

#15 "åteln"???????????????
#17 Åtel, kallas den plats där man matar vilda djur, i huvudsak rovdjur, antingen för att bara vara snäll, för att fotografera eller jakt.
#17 En åtel är en slags betesplats man använder för jakt på vilt som exempelvis kråka, räv och vildsvin. Man lockar dit vilt med mat.
Det handlar om att få annars mycket rörligt/snabbt vilt att stå stilla så att man kan ta säkra skott på dem.
En rävåtel kan exempelvis bestå av en trafikdödat rådjur som man gräver ner i en åker som man har god sikt över från exempelvis logen, kanske 20-25 meter ut i åkern.
Man kan också frysa in slaktavfall i en hink vatten med en kätting i så att räven inte kan ta maten från platsen.
En vildsvinsåtel brukar placeras på lagom avstånd från ett jakttorn. Där lägger man ut säd, frukt och grönsaker, kanske kokt Potatis osv.
Man får inte åtla in vilket vilt som helst. I Sverige är det till exempel inte tillåtet att jaga björn på åtel, men det är under utredning eftersom det är den vanligaste formen av björnjakt i andra länder, exempelvis i USA.

#18 #19 Ah, där lärde jag mig något nytt. Inte var dag språkläraren stöter på ord hon inte kan. Underbart! Tack för förklaringarna!
Åtel..nytt ord för mej också, men låter inget vidare..
Många som har problem med att mata småfåglarna..maten går åt till andra fåglar istället..
Får jag skryta lite 
Kolla in i så fall här: http://spanaren.filosoferar.se/blogg/20101118-389536-Bland-de-20-basta-fotona.html
/kram
God morgon och tack för en mycket lärorik godmorgontråd. Den förtjänar att bokmärkas inför vintern 
ha en fin dag alla!

#18 Jag var inte snabb nog 
# 23
Vilken fin fågel, Maggan..Kan den prata också ? 
javisst. ser du inte att han sträcker upp två fingarar och säger att han bad om ett bord för två 
# 26
Jo..det ser jag ju!
Kul med fåglar som kan prata. Hade en granne, som hade sin papegoja i en bur på altanen..alltid då man cyklade förbi, ropade den
GOD JUL!
Härligt att se Dej, Maggan! 
Kom på att jag glömt skriva i "godmorgontråden"
Får bli God eftermiddag istället 
Zabelle
#24 Bra lagarbete…jag tog det i grova drag och du finslipade! 
God Kväll.
ja nu har man lärt sig mycket om djur o natur.Tack.
O trevlig kväll..
Trevlig kväll Du med, Chik..och Ni alla andra..
Ska bli trevligt här också….bara räkorna tinar upp!!!! 
(kan man trimma dem i micron?) 
#32 - jag fick en gång lära mig ett snabbsätt att tina räkor, som dessutom är bättre än att låta dem ligga. Det är att koka upp en stor gryta vatten. När vattnet kokar slänger du ner räkorna. Sedan häller nästan direkt över dem i ett durkslag. Tinade! De får inte ligga och koka för då blir de varma.
#33 Tack! Har ett litet lager med stora fina frusna räkor, men glömmer att ta upp dem i tid.
Ja! Här skall då Anders sitta o gotta sig.-Smaklig måltid…
Den och en halv tub majonäs på, sen skulle man drömma vackert! 
# 35 Var det den du tog med dig hem när vi varit i Ullared Chik. 
Var hos en väninnna idag och såg något smart. Dom hade tagit en hög garderobsback med inte allt för stora hål i som dom la maten under till småfåglarna. Dom större fåglarna som skator kom inte in mellan hålen.
#37 - Förstår inte riktigt vad du menar. En trådback typ?
# 37 En sån låda i hårdplast som används som lådor i garderober som du drar ut och lägger kläder i, finns i olika storlekar.
#39 - får jag kanske fundera på. Kunde i vart fall hindra duvorna från att komma åt det som ligger under foderautomaterna.
#37 Smart men man måste ha ett ställe att ställa den på också, den går ju inte att ha på backen.
#41 kan man inte ha backen på backen?? 

"Hellre en back i hallen än ett hack i ballen"
Ursäkta min fåniga humor, jag börjar bli övertrött… 
Zabelle