Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 949 ggr
[peter54]
0

Apotekseländet

I början av veckan fick jag recept på en ny medicin, Aminess och var till vårt lokala apotek som numera är ett apoteket Hjärtat.

Jag är ju kroniskt sjuk och tar rätt många olika preparat, en del dyrare än andra. För att jag ska slippa ekonomiska "smällar" har jag ett konto som jag betalar 170 kr i månaden på.

Under tiden som apoteket var Apoteket AB var det aldrig någonsin några problem, men nu när Hjärtat har tagit över blir det plötsligt ett helvete.

Det är nämligen så att hos dem har man ett tak på 2200 per uttag, vilket per automatik helt raserar idén med högkostnadsskyddet som för närvarande är 1800 kr/år för medicin.

Om jag har en skuld på 1635 kr på kontot, som jag nu hade och tar ut medicin för säg 600 kr som jag nu gjorde, blir jag betalningsskyldig eftersom deras tak överskrids.

Jag blev helt paff och sa bara VA! Tänk om jag ska ta ut epo då, det kostar ju runt 30 000 för ett uttag, vad händer då? Nej, det kan man inte göra.

Men sa jag, vad är det då för mening med högkostnadsskydd om jag måste betala trots att det finns en betalningsgräns på 1800 kr/år? Hon kunde inte svara.

Nu är det ju bara tur att jag inte behöver ta ut epo själv, utan jag får det på dialysen, men det finns alla möjliga kroniskt sjuka som har diverse preparat som kostar mer än 1800 för ett enda uttag.

Tänk exempelvis på alla transplanterade. Deras mediciner kostar mycket mer. De kan inte få ut dem på apoteket Hjärtat, utan måste ta sig till ett av Apoteket AB's apotek (de har inget kredittak) och skaffa ett konto där också, vilket i sin tur betyder två räkningar per månad.

Suck, ännu en så kallad "förbättring" i samhället, som i själva verket är en jätteförsämring och den som får sitta emellan är naturligtvis kunden.

Skrikandes

Cristine
0

Men fy jag skulle aldrig gå tillbaka dit, inte kan de förvänta sig att folk ska betala två konton varje månad. Har du långt till ABs apotek?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0

Ja då måste jag till Uppsala, 5 mil.

Cristine
0

Men så kan du inte ha det, du får skriva till tidningen, det brukar hjälpa.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

chik
0

PeterFörvånad ja vara sjuk är ett heltidsjobb o man måste vara på alerten..

Förstår inte vem-vilka som har kommit på detta tokeri…

Jag har en Medecin som jag bör ta om jag inte skall kvävas.o den får jag betala själ.ingår inte i högkosnadsskydet..

Vet inte om det är ett sätt o avliva folk.Eller rent elakt tänkt.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
0

Ett helt galet system har jag förstått.

Det blir ju lite lättare när man bor i en större stad men även här är det många som klagar på att man får åka runt och inte riktigt har koll på vilken "kedja" vissa apotek tillhör.

/Maria

Anders 50
0

Hade ingen aning om detta, trodde 1800 kr gällde.

Det var alltså detta som var "bra" med apoteksreformen! Obestämd

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
0

#6 Ja 1800 kr gäller och apoteket Hjärtat har inte kunnat svara på hur de har tänkt här, uppenbarligen fattar de inte att det finns mediciner som är långt dyrare än så.

[Asta]
0

Det verkar ju mer som att det är ditt lokala apotek som har dålig koll.

Det är bara att visa dem på deras egen hemsida där de beskriver högkostnadsskyddet precis som det ska vara.

[peter54]
0

#8 Nejdå, det är inte själva apoteket som har dålig koll, personalen där hade aldrig tidigare varit med om detta heller.

Det är bolaget Hjärtat som har satt ett uttagstak på 2200 kr, vilket är helt idiotiskt eftersom om jag ligger på en skuld på kontot som jag nu gjorde på 1635 kr och tar ut medicin som överstigen 565 kr upp till deras tak, så blir jag betalningsskyldig.

Jag vet inte hur jag ska gå vidare med detta, men vansinne är det och högkostnadsskyddet förlorar sitt syfte.

[Asta]
0

OK - då verkar det ju som att de säger emot sig själva på sin hemsida. Jag hade nog tagit kontakt med deras centrala kundtjänst och frågat.

Nu är det mycket möjligt att jag inte förstår vad det är du menar, men på deras hemsida står det att högkostnadsskyddet gäller och om det nu plötsligt inte gör det så hade jag kollat centralt.

Mammzing
0

Har upptäckt mycket som är galet inom vården. För att inte tala om sjuktransporten: Fick frågan när jag beställde: Vad ska du dit och göra?

Hallå, jag har fått en stroke och får inte köra bil. Jag är kallad av läkare för koll.

Då blir följdfrågan: Har du ingen anhörig som kan skjutsa?
Nä hur många har det?
Å varför skulle jag i så fall beställa sjuktransport?

Har tröttnat på att vara sjuk!

[Asta]
0

#11 - det där har mycket att göra med vilken kommun du bor i har jag märkt. Jag har hållit på med färdtjänst och sjuktransport  till mamma och min syster håller på med det här till sig själv i sin kommun och det är enorm skillnad  hanteringen bara mellan de här båda kommunerna. Vet också att där mamma bodde förut var det jätteproblematiskt, men här var hanteringen faktiskt helt annorlunda.

[peter54]
0

#10 Jag försökte det, men de hänvisade bara till kreditgivaren (Payex) och när jag ringde dem hänvisade de tillbaka till apoteket Hjärtats kundtjänst. Rena tennismatchen, men inga poäng.

Jag tröttnade på dem så nu har jag mailat till Läkemedelsverket istället, de har tillsynsansvaret över apoteksverksamheten.

Att du inte begriper är inte konstigt, för det gör inte jag heller. Tidigare, när det var Apoteket AB som drev verksamheten, hade jag ett konto som jag betalade 170 kr per månad på. Då var det aldrig någonsin tal om pengar eller vad medicinerna kostade.

Nu, när apoteket Hjärtat driver, finns ett kredittak på 2200 på kontot och jag har blivit krävd på det belopp som översteg 2200 när jag tog ut medicin för 600 kr och hade en skuld på kontot på 1635 (=2235).

Jag frågade både hos kreditgivaren och hos apoteket Hjärtats kundtjänst vad som skulle hända om jag blev transplanterad och måste ha ut avstötningsmediciner. Sist jag var transplanterad tog jag ut för 30 000 första uttaget. Det enda svar jag fick var -Nej det går inte.

Så jag förstår verkligen inte heller hur de har tänkt, alla måste ju ha sina mediciner och oavsett vad de kostar ska jag aldrig betala mer än 1800.

Jag försökte också få svar på frågan -vem ska ha pengarna och vad betalar jag för? De kunde inte svara på den frågan heller. Nu får jag se vad Läkemedelsverket säger.

[peter54]
0

Funderar vidare. Nu har jag alltså betalat den månatliga betalningen på 170 kr, vilket torde betyda att jag ligger -2065 enligt Hjärtats sätt att räkna (fast jag bara ska betala 1800).

Det betyder i sin tur att nästa gång jag ska ta ut mediciner, finns bara utrymme för 135 kr enligt deras sätt att se på saken. Kostar medicinen mer måste jag betala.

Därmed är hela idén med högkostnadsskyddet borta och det blir svårt att hålla räkning på hur mycket jag egentligen får betala och … till vem och för vad?

En tanke slår mig. Om jag betalar ett par tusenlappar för mycket och sedan polisanmäla apoteket … eller kreditgivaren, öh … eller … näh.

Obestämd

Bergspuman
0

Ta du och maila ansvarig minister för de här frågorna också!