Djur och olyckor.
Har era djur varit med om någon olycka?
Min blev påkörd i lördags och jag var säker på att han var döende. Han flög flera meter upp i luften han har nästan bara sovit sedan dess men idag har han varit ute en timme och när jag skulle äta satt han på sin tiggarplats som vanligt. Otroligt men sant. Nu har han sju liv kvar.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Har inga djur.. Men för några år sedan körde bussen jag satt i på väg hem från jobbet på några rådjur. KLONK sa det i hela bussen. Jag satt längst fram så man skakade ju till. De dog på fläcken lyckligtvis fick jag veta. Otäckt.
En av mina katter för många år sen(hadde 5 då)blev påkört.Det är jobbit,men sånt kan hända.Han avled på en gång,kom en tjej o brättat..lilla var inte äns 2 år..hans bror lever än och är 17 år..
2 Kattor har bara försvunnit…då vet inte jag var har hänt.
Jag har varit med när ex har kört på rådjur…jobbit…hur jobbit kan det vara om det handlar om människan när det redan är så jobbit när djur är inblandat
Så skönt att det gick bra, Cristine..
Så här ser han ut idag man tror liksom inte det är sant.
Huvva då! Pyss på nosen!
Ja huvvaligen! Några kissemissar har bara försvunnit, flera har blivit överkörda, vår förra hund gensköt en bil (som han ville valla) som valp. Dyr rep för bilägaren o vovven fick sy nosen på 2 ställen o så blev han skotträdd efter det. Kaniner o katter med infektioner = dräneringsrör o penicillin etc. Jaktvovven har problem med "blöjeksem" så där har det varit tratt över huvudet o smörjning till hans stora fasa.
Nuvarande "Lillkisse" kom in en natt o hela huvudet var svullet o stort som en fotboll. Såg inte ena ögat o var övertygad om att det var utrivet. Guben jobbade o jag satt fast hemma! Bara att stänga in kisse i tvättstugan o försöka sova så gott det gick. På morgonen såg han normal ut igen men halva tvättstugan var sprejad med blodblandat var.
Veterinären kunde se ett bett i kinden när vi kom dit o fick en penicillinspruta. Måste ha varit ngt elakt för han var helt OK när han gick ut på morgonen.
Har man husdjur o/el barn får man vara med om både sjukdomar o olyckor…tyvärr.
# 4
Så söt..
Under alla år som jakthundsägare så har det tyvärr hänt att ett antal hundar har mött döden på vägarna. Inte alls kul att åka och hämta en överkörd kompis.
Har dock aldrig fått någon hund enbart skadad i trafiken, har det hänt så har det tagit ordentligt.
Och det är alltid den bästa hunden som omkommer, en dålig jakthund kan springa sick sack mellan bilarna på vägen och klara sig…..
En gång skedde en ordentlig singelolycka då en bilist väjde för min hund, hunden blev tydligen bara oskadd men chockad och bland folk som stannade fanns en jägare med vapen som avlivade hunden utan att kolla hur det var fatt. Ingen vet vem det var.
Jag tog hunden till en veterinär som undersökte den men han kunde inte hitta något som tydde på att hunden blivit skadad.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Hur kunde han bara skjuta hunden så där? Du kunde inte anmäla honom heller då!
# 7
Men fy..hur kan man göra så..
Djur o trafik ingen bra kombination.Kissen har nog blivit påkörd o klarat sig.
Han har varit hos vet en gång o blivit opererad i ögat.Han hade varit i slagsmål o fått något i ögat..
Så vi har haft tur här med de våra.
Tokigt Cristine med Katten.Men ser ju ut o gå bra.
Anders Surt med Hunden
Lena.P är jag i verkliga livet.
Tydligen var det en kvinna som fick total-spel när hon kom dit och såg hunden stå och skaka.
Han som körde bilen sa att han hörde en kvinna skrika något om hunden medans han höll på att åla sig ut ur bilen, och sedan small det.
Inte någon hade koll på vem varken kvinnan eller han som sköt var och inga efterforskningar hjälpte.
Mina egna djur har aldrig varit med om olyckor men jag har tagit hand om djur som blivit påkörda.
En schäfer som skadats i bilolycka högg mig rejält i armen medan jag försökte hålla den lugn tills vi kom in på djursjukhuset med den. Den hade smitit och ingen ägare i sikte men var chipmärkt så vi kunde hitta ägaren. Hunden klarade sig efter operation och ägaren var så tacksam att jag kört in hans hund till djursjukhuset.
Själv blev jag sydd med 14 stygn… men jag hade säkert gjort om det. Hunden var jätterädd och hade säkert väldigt ont annars hade den inte bitit.
Zabelle
Det var bra gjort Zabelle!
Jag har kört bil sedan 1972 och jag brukade vara lite stolt när jag berättade för folk att jag aldrig hade kört på någonting större än en trast - ända till förra sommaren när jag körde ihjäl grannens katt, med grannen i bilen bakom.
Jag såg katten på långt håll när den gick över vägen och när den passerade en bar fläck i gräset 20 meter från vägen, så jag blev totalt överrumplad när den kom som skjuten ur en kanon tillbaka just som jag passerade - dunk …
Jag stannade och katten var stendöd. Grannen stannade förstås också eftersom det är en smal grusväg som inte går att åka två i bredd på. Jag kände mig lite dum när jag försökte uttrycka min beklagan över det inträffade, men han hade ju sett att det inte fanns en chans för mig att undvika katten.
Han sa bara att visst är det synd för katten, men vi har sju katter till och jag har gått länge och grunnat på hur jag ska kunna minska ner antalet utan att dottern får nys om det, men hon har stenkoll …
Jag har aldrig själv mist något djur, men jag har avlivat många harar och rådjur som andra kört på men inte klarat av att ta av daga.
En sak måste jag säga, även om det kan låta som om jag är självgod; jag tycker att det körs ihjäl orimligt många djur efter vägarna, både vilda och tama.
Jag tror att det i många fall beror på rent slarv, dålig uppmärksamhet, alldeles för hög fart och bristande respekt för annat liv.
Tänk till exempel på vad många igelkottar man ser överkörda. Jag har fått såna framför mig många gånger, men alltid klarat att undvika dem. De är inte alltför snabba och om de redan är mitt i körbanan brukar det gå att grensla dem.
Håller med om att folk borde se lite längre än på motorhuven på bilen när de är ute på vägar och gator.
I förra veckan kördes det på en älg inne i samhället här (50 sträcka) med fri sikt åt båda sidor av vägen. Älgen avlivades en bit därifrån.
Här hade det varit läge att dra körkortet!