Mina gäster blev frälsta..
Quinoafrälsta alltså!
De kom och skulle dricka kaffe men det blev mat istället eftersom jag just tagit fram ingredienserna och fick många nyfikna bakom mej. De hade aldrig sett eller smakat quinoa så det blev till att 5 dubbla receptet så de fick stekta laxbitar och räkor i sötsur sås till. De skulle åka in på affären när de åkte hem och köpa några paket.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Hi hi, har just börjat med quinoa jag med. Har lite röd quinoa sedan igår, den får bli ingrediens i min middag tror jag. Visst är det kul med lite nya gryner och så!
Jag blir hungrig Christine
Var rädda om varandra
ja tänk så mycket spännande det finns i hyllorna nuförtiden. Det måste bero på alla GI-frälsta som vill ha ersättare för Potatis, ris och pasta 
Jag blev så lycklig när jag såg att de äntligen hade kommit hit. Jag åt dem på 60 talet i Peru och Bolivia. Egentligen skulle man kunna plantera dem här för de är jättetåliga och så är de så vackra.. De växer lika bra i torr och fattig jord som uppe i Anderna. De är jätte nyttiga De är de mest näringsrika frön som finns på grund av mycket och bra proteiner,nyttiga fettsyror och kostfibrer. Penke titta hitåt..utmärkt för vegos. Jag köper alltid trikolore.
Quinoa!!! Vad är det?
Hur äts det?
Hur lagar man det.
Förstår att det är sådant på bilden.Men med min syn så skulle det lika gärna kunnat vara lupiner..
Lena som inte är bra på ??????
Lena.P är jag i verkliga livet.
Får nog ta o testa igen. Blev ingen hit i vår familj när vi testade men det kan ju ha varit ngt gammalt paket kanske? Låter spännande att kunna odla dem här i Sverige, även hos oss i Norrland månntro?
2004 blev jag bjuden av en gammal arbetskamrat på Quinoa för första gången och jag blev också "frälst".
Då fanns inte vad jag vet den röda sorten i vanliga affärer men den gillar jag skarpt.
/Maria
Jag ska försöka odla dem,har redan kastat ut några händer här och där i olika jordar.
Fröna ska tvättas flera gånger så de inte blir beska.
Sedan är det bara att koka som det står på paketet. Man kan lägga i en hönsbuljong så blir det mer smak på dem. Jag brukar röra ihop smör citron och vitlök och röra ner+ salt och lite peppar om man ska äta dem så utan sås.
Annars är denna god till.
6 tomater skurna i klyftor
en bunt koriander som hackas
Juice från en lime
1 hackad lök
2 krossade vitlökar
1 jalapeno eller chilipulver.
Blanda ihop med en mixer
Jag stekte räkor med vitlök och tillsatte färdig sötsur sås. Hade stekta laxkuber också och slog skyn över Quinoan
Hallo!! Syns inte mitt inlägg nr 5..Eller???
#10 Haha, Lupiner
Quinoa tillagas som Bulgur eller ris. Man sköljer, kokar med buljong.
Man kan äta det som det är eller blandat med allt man tycker om. Det kan ätas kallt eller varmt och användas som ris eller liknande.
/Maria
Ockej..Tack Bumbleboo..Blev bara så nyfiken.Ni viste o jag känner bara till Potats Makaronner o Ris,,,tack
Ja, Quínoa är jättegott och pasande för dem som har glutenintolerans! Det använder vi jättemytcket
. Man kan även ha det i bakverk, min kollega har glutenintolerans och den kakan hon bakat var god!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet