Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1479 ggr
barnbarnen
0

bankomatkort

Skinning

många som blir länsade på sina pengar.

jag använder alltid kort,men ska  man inte vara trygg

att använda kortet…Obestämd

Bergspuman
0

Har blivit ängslig att ta ut pengar. Kollar alltid i bankomaten för att se om den är riggad. Håller handen över koden när jag slår den.

asvensso
0

Nej, det ar inte tryggt att anvanda kortet, men har ar nagra tips:

1. Var forsiktig men kop pa internet. Kolla att sajten har lotsat till en https sida dvs en last sida som skyddar din info innan du knappar in nagot.

2. Hall handen for kodtangentbordet i alla lagen, aven vid bankomaten.

3. De allra flesta skimningsbrott sker pa bensinmackar…var extra forsiktig dar.

4. Lamna inte kortet ur sikte pa restauranger, barer eller i affarer. Lagga kortet i baren ar bekvamt men skimning funkar genom att nagon snor ditt kortnummer plus slutdatum och sakerhetskod sa skank inte bort det tillfallet.

5. Vissa kortbolag har en tjanst dar de skickar ett text nar kortet anvants till dig. Ganska smart, speciellt om man reser mycket.

6. Kolla alla kontoutdrag regelbundet. Om du har fler kort kan det vara en ide att sprida olika aktiviteter mellan korten. Pa sa vis ar det enklare att komma brottslingarna pa sparen.

Jag har blivit skimmad tre ganger och har genom uteslutningsmetoden kommit fram till att det ena fallet var en manipulerad bankomat och i de andra fallen nar jag uppgivit mitt kort nummer for att fylla pa mitt vending card pa jobbet (som jag anvander i personalmatsal osv). Det tredje skedde pa semester i Europa.

Maria
0

Jag kör på som vanligt med det mesta. Använder kortet flitigt och orkar inte bekymra mig om risker.

Den dagen, den sorgen…Flört

/Maria

zabelle
0

Jag ser till att inte ha för mycket pengar på mitt konto som är knutet till kortet. Flyttar över efterhand som jag behöver från internetbanken. Skulle kortet bli kapat, så blir jag inte av med så mycket pengar.

Zabelle   

evrekaw
0

Jag brukar ta ut pengar när jag handlar på ICA så att jag slipper bankomaterna. I övrigt handlar jag med kort på alla affärer - tar hellre på faktura eller postförskott om jag handlar via nätet.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

barnbarnen
0

bra tips

det där med sms borde alla ha, reser mycket och använder kortet flitigt

ska försöka ta reda på vilket kort det är, har aldrig hört talas om det.

Dock ej på resturanger och små ställen.

Men stora Supermarket på flygplatsen

Min bror råkade ut för skimming i Thailand men som tur var så ordnade dom till det på banken när han kom hem.

Det är nog vanligare än man tror.

IngerM
0

När jag tar ut pengar i bankomat så försöker jag alltid gå till en bankomat på en central / öppen plats, där det är mycket folk, och gärna bedvid en bank

Tror att de som mixtrar med bankomater osv. hellre gör det där det inte är mycket folk.
och dessutom känns det då mera säkert på övrigt sätt också

[Sisa]
0

# 7

Du har nog rätt…så är det nog Glad

Anders 50
0

Banken ersätter väl de pengarna som försvinner??

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

evrekaw
0

#9 Tror det…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[GunillaF]
0

En väninna till mig berättade nu ikväll att hon fått meddelande om att det blivit uttaget runt sjutusen kronor på hennes kort. I små poster och vid olika tillfällen.

Hon har inte varit på de orter so uttagen skett. Banken ersätter henne men det är olustigt, tycker hon.

penke
0

..läste nyligen om det i tidningen*
att bankerna ..mörkar,men att de ersätter "alltid" kundens förlust
 de vill inte att det ska bli känt att ..deras kort är osäkra

lite nojig kan jag vara när jag tar ut i "minuten",kollar hur den ser ut,
slår "lätt" på  "konstiga bullar" runt kort-springan
de lär väl vara för att förhindra ..hemmatillverkade manicker..(?)

Jag använder mig av kortet bara,allt mer..
 är ibland lite undrande över alla olika kortmaskiner

men,jag tror gott om de butiker jag handlar i *ler*
(fast,reser jag utomlands,flyttar jag över pengar från ..kortet,till "säkrare" konton,OM jag drabbas av shopping-feber..ringer jag o ber att någon hemma flyttar över ..lagom :- ) )

penke

[peter54]
0

Mycket "skimming" här i trakterna också. Organiserade ligor från Ryssland och Baltikum tros ligga bakom och ofta har de hunnit plocka bort skimming-utrustningen innan någon märker att de blivit skimmade.

Anders 50
0

Några Rumäner blev dömda till mellan 2 och 3 års fängelse i går. De hade sysslat med skimning.

Så ibland åker de fast!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!