En svamptur
Skrev i Godmorgon-tråden att det ev. skulle bli en tur i svampskogen….och det blev det! Nyss hemkommen.
Av en slump så kom jag förbi en vattenkälla där vi ofta hämtade vatten när jag var liten, mest var det kaffevatten som hämtades.
Källan växer snabbt igen med mossa och jag brukar rensa den lite när jag passerar på jaktturer. Det ljusa materialet till höger och vänster är mossa som jag drog upp förra hösten och då var vattenspegeln mycket större.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Hm det där ser ju äckligt ut! Kan aldrig vara nyttigt.
#4 Ja, det är därför jag ska ge bort dem. Vem vill äta kantareller…
Nej fy!
Vilken härlig promenad!
Jag älskar kantareller…
#3 Enda chansen att jag skulle komma över så mycket svamp i mina trakter, är om jag går och handlar den i affären…
Bara liiiiiite avundsjukl 

Zabelle
Fint Anders!
Tänk jag som är i skogen så mycket - jag ser aldrig kantareller. Men man kanske måste lämna de upptrampade stigarna… 
ja jag brukar också plocka kantareller på affären. 
#5 Kantareller … oj om jag hade bott närmare du och din fru 
Ska finnas 1 ställe här uppe där det ska finnas ett antal av kantareller … så klart att dom håller tyst om det … det skulle jag med ha gjort *ler*
/kram
Ps Gillar ditt stuk på bilder 
*Avundsjuk, jag blir så aaavundsjuk…!* 
#12 De var fina! Har du märkt vilken doft det blir i rummet när de ligger så utspridda! Så starkt att man nästan får ont i huvudet.
# 13 Ja dom luktar mycket när det är så många.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
I helgen ska jag också gå ut o inte leta kantareller! 
Gjorde en sväng ner till skogskanten med Guben o Tassa, hittade en hel del smörsopp men de var maskstugna när man delade dem. Tog hem några kremlor för närmare studier också men det var bara ett par st som var matsvampar. Fick iaf ihop till en svampsås som avnjöts till kycklingen. Får se om jag börjar må illa inatt…

#15 Det säg ju att all svamp är ätlig….åtminstone en gång! 
Du får väl ha telefonen nära ifall du behöver ringa 112! 
Jag kör säkert; bara strävsoppar o så kremlor. Det värsta som kan hända är magknip o lite tillbedjande av den store porslinsguden.
Riskor får vara sålänge…
Vilka härliga svampskördar! Mums!!!
Asta..Ditt inlägg var ju bara för roligt..Tack för det skrattet..
När jag ser hur du skördar (Vi plockar) kantareller så håller jag fullständigt med asta.Det kan inte vara nyttigt…
Jag kan komma o hämta dom så slipper ni ha det där på era ägor. Bara en snäll tanke…
Du - ni har det fint där borta..O verkar ha fin svamp skog…Här lullar det runt folk i tid o otid o dom ta allt…
Fin källare.Var rädd om den.
Lena här borta.Skall sända regn o storm bort till er..ja det gör jag!!!
Lena.P är jag i verkliga livet.
chik - *Viskar* jag vill ju inte skriva att jag blir grön av avundsjuka!
#19 Haha..skicka regn du….det biter inte på mig längre….jag är van! 
Sedan GPS blev vanligare så börjar folk söka sig längre från vägar osh stigar i jakten på svamp, det blir ju lättare att råka tillbaks till bilen om man har sådan.
Det innebär att de svampställena som man hade för sig själv förut hittas av andra också numera. Och de plockar sop-rent…även de små knappt synliga kantarellerna.
Men som väl är så finns det ställen dit ingen har hittat ännu. 
asta.viskar till baka..Vet jag kände samma sak.O tänkte som du.Ändrar taktik.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Gissa varför jag inte har skrivit i denna tråden
Nu har ju Bergspuman räddat mig denna hösten i alla fall
/Maria
#23 Ja nu när du fått smak ordentligt så tror jag att du plockar själv nästa höst, annars så får vi skicka lite färska kantareller som du kan sätta ut på gräsmattan och plocka.