Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 3422 ggr
[Sisa]
0

Kreativ!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har Du gått några kurser under ditt liv ? Inte såna som har med jobbet att göra…utan rent hobbymässigt.

Keramik, porslinsmåleri, lapptäcksteknik, näversömn, språk…det finns många!

MaMaMade
0

Bara lapptäcksteknik…o några år. Skrattande  Drömmer dock om så mkt mer. Tyvärr har min mans arbete gjort att det varit omöjligt för mig att vara hemifrån på kvällstid varannan vecka. Vem vill betala dyra slantar för ngt man bara kan utnyttja till 50%! Rynkar på näsan Men nu söker han jobb med vettigare arbetstid så det kanske är dags snart; spinna, väva, knyppla, slå frivolitéer, träslöjd, silversmide…

AnnL
0

Har gått några mediala kurser för några år sedan. Nu är det bara kurser med Silver som gäller. Glad

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

zabelle
0

Jag har gått kurs i silversmide och keramik. Jättekul att skapa något ur egen fantasi.

Zabelle   

[peter54]
0

Jadå, jag har gått några kurser. Glad

En bågbyggarkurs, en träsplisningskurs, en flintknapparkurs och sedan har jag gått alla tre stegen för att uppnå full kompetens som bågskytteinstruktör.

Jag har också gått svensk Jägarexamen samtliga delar, Dansk Prøve, som är den danska bågjägarutbildningen och IBEP som är den internationella bågjägarutbildningen.

Jag har också gått kursen för att bli examinerad som instruktör för IBEP (International Bowhunter Education program).

[MargaretaA]
0

jag gick en datakurs för herrans länge sedan. jag tror det var på Windows -95 tiden.Skrattande

[GunillaF]
0

Datakurs, danskurser, grekiskakurser(språk), teater, mediumkurser, tillskärarkurser, heminredningsarkitektkurs, färglärakurs, bilmekarkurs, trädgårdskurs, hunddresyrkurs, textningskurs….

Cristine
0

Åh herregud Gunilla..det var inte liteFörvånad.

Jag har också gjort en heminredningsarkitektkurs per korrespondens i Spanien. Thats all!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Datakurs, porslinsmålning, Nygrekiska, Jazzdans (tro det eller ej), en kurs som Blå Stjärnan anordnade, hälsorådgivarutbildning, och meditation. Kommer inte på något merObestämd

/Maria

[GunillaF]
0

#7 Jag har gått ännu flera…Skäms Är kunskapstörstig..

[Sisa]
0

Oj så kreativa ni är! Använder ni fortfarande detta som ni lärt er ?

Syr lapptäcken, drejar i keramik, jagar, dansar, målar porslin osv Obestämd

[GunillaF]
0

#10 jag använder mig av det vid behov…Skrattande

MaMaMade
0

Ojdå, glömde danskurser; salsa o bugg + gammeldans. Jag har också gått ett par scrapbookingkurser, mest för att de hölls i grannbyn o var billiga…tur då man lätt förköper sig på material! På köpet fick jag en fin väninna! Glad

Gör smycken men där är jag självlärd, internet o så kan jag alltid fråga min pysselväninna samt det härliga gänget inne på Smycketillverkning iFokus.

Stickar, virkar, odlar min trädgård…självlärd o fått hjälp från mamma, svärmor, bekanta…man har ju liksom fått lov då man inte kunnat lämna hemmet pga Gubens jobb. Kurs hemma sas! Skrattande

[Sisa]
0

Man behöver ju inte lära sej allt genom att gå kurser. Som MaMaMade skriver…självlärd och hjälp från mamma!

Har Du lärt dej nåt själv, från din mamma eller någon annan ? Glad

[GunillaF]
0

Min morfar lärde mig mycket om andar…

Han lärde mig att snickra också! Vilket jag är tacksam över!

Mamma lärde mig att sy och laga mat och att kvinnor också kan fixa typiskt "manliga" göromål.

Farmor lärde mig att sticka.

Mormor lärde mig att baka, virka och brodera.

Pappa lärde mig (tidigt Tungan ute) att köra bil.

Min fd man lärde mig det mesta om älgjakt innan jag började jaga älg.

[peter54]
0

Jag har lärt massor från andra, speciellt sånt som har med praktiska saker att göra, exempelvis hur man slipar en kniv eller en yxa på bästa sätt.

Idag är det många människor som inte vet alls hur man hanterar verktyg, de kan exempelvis inte få till ved med såg och yxa. Att det är på det viset är kanske inte så konstigt, men det är kontigare att de flesta av nämnda kategori människor ser ner på sådan kunskap som om den vore alltför simpel för att ens tillägna sig.

Jag skulle leda en friluftsvecka i Bergslagsskogarna en gång för 25 år sedan. Gruppen bestod av 8 personer från ett företag i Sthlm. De var mellan 25 och 45 år. Vi hade fått tillåtelse av en bonde att campa på hans mark, att använda hans eka och fiska i sjön, samt att ta omkull en torrfura för att såga upp till ved.

När det stora militärtältet äntligen var rest och kaminen monterad, skulle vi dela upp oss i arbetsgrupper. En grupp skulle fixa ved och den andra fixa käk.

Jag förklarade hur man tar omkull ett stort träd så att det faller dit man vill, men de två som skulle såga ville bara såga av trädet rakt av, vilket innebär att det kan falla ungefär åt vilket håll som helst.

Det slutade med att jag fick ta sågen och såga ur för botten på kilen som ska ur för att rikta fallet.

När sedan de två andra skulle hugga ur kilen med yxan (de orkade hugga ungefär tio hugg vardera innan de tappade yxan i backen), så greppade de yxan med en hand direkt under yxhuvudet och den andra i skaftänden.

Med den tekniken kan man lika gärna försöka hugga med yxhammaren istället, för det blir ingen kraft i hugget.

Jag visade hur man gör när man hugger så att det tar; en hand i skaftänden och den andra löpande utefter skaftet i svingen, alternativt båda händerna i skaftänden (men det kräver bättre kontroll än vad dessa gröngölingar hade).

Nåväl, till slut var åtminstone kilen ur, men maten var redan färdig att kokas/stekas och utan eld fick den gruppen vänta. Nu skulle det sågas omkull torrfura.

Två killar ställde sig på knä med en tvåhands timmersvans, men de ägnade mer kraft att bara dra sågen fram och tillbaka så fort som möjligt istället för att lägga kraften i sida så att trädet blev avsågat. Till slut brakade furan omkull i alla fall och vi turades om att såga kubbar ur den.

Sedan skulle kubbarna klyvas och då kom samma teknik fram igen - ena handen under yxhuvudet och den andra i änden. Ingen sving alls, utan hela rörelsen i yxan skedde med huggarens ryggböjning.

Jag tänkte ungefär som Baloo när Mowgli ska boxas - jösses. Jag visade återigen hur man får fart på yxan så att det blir kraft i hugget. Furan var rätkluven och fin så det var underbart lätt att klyva kubbarna.

De vågade inte hugga som jag gjorde, kanske lika bra med tanke på deras attityd till verktyget och den dåliga kontrollen, så jag klöv upp sex stora kubbar snabbt så att vi skulle ha ved till middagen och till matlagningen dagen därpå.

Sedan skulle jag visa hur man späntar tändved. Det var en bra törskate i toppen av furan, så det behövdes ingen fin spänt. Jag gjorde några med den lilla handyxan och sedan skulle de andra prova, men ingen lyckades hugga med yxan längs fibern i träet, utan hela tiden på tvärs och då blir det ingen späntved.

Jag fick göra detta också. Kl 19 på kvällen fick vi middag fast vi slog läger kl 14.

Under den här veckan fick jag i alla fall höra ett och annat förvånat erkännande över att de trott att en såg och en yxa är så simpla grejer att det behöver man inte lära sig att hantera. De flesta av dem blev betydligt bättre på att hantera såg och yxa allt eftersom, men ett par av dem fortsatte med sin omöjliga teknik vad jag än sa och hur jag än visade.

MaMaMade
0

Till största delen är man nog en produkt av sin omgivning. Göra upp eld har jag kunnat sedan barnsben o jag lärde mig hugga med yxa i Lufsarna som ung men har inte behövt göra det sedan. Tror dock att tekniken sitter i bakhuvudet. Sedan kommer vi till intresse, är man intresserad av skog o mark tar man åt sig information om sådant där utan att tänka särskilt mkt på det. Är man mer intresserad av krogen så…ja, ni vet.

Var en ggn i tiden med på en sajt där det mest var amerikaner som huserade. Av de ca 1000 medlemmarna var det bara en man i Canada (scoutledare) som hade koll på det här att laga mat utomhus samt fälla o stycka kött. En tjej som jag hade paketutbyte med blev helt chockad när hon insåg att man kan döda djur för att stycka dem o äta av köttet. Hon tyckte det var jätteexotiskt att min man jagar o att jag hjälper till med styckning, att vi förvarar en massa kött från jakten i stora frysar etc. Det var lite kul att höra! Förvånad

Anders 50
0

Jaha..kurser..det är bara ett fåtal där jag suttit som elev och det är inom området jakt/sportskytte och skjutinstruktörsutbildning och någon datakurs.

Däremot har jag hållt många kurser i det mesta som rör jakt, hunddressyr, skjututbildning och kurser inom skogsbruk.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

stina63
0

Som barn lärde jag mig knyppla av en bondfru som bodde granne med vår sommarstuga. Dom spetsarna har jag kvar och är rätt stolt över. Men kommer nog inte ihåg hur man gör idag.

Sen har jag gått på keramik och batik.

barnbarnen
0

vi gick buggkurs  stickkurs datakurs språkkurser matlagningskurs

flera arbets  relaterade kurser så kallade söka jobb kurser.

akvarell kurs,batik har jag provat likaså måla på porslinGlad

ridning var nog åxå en kurs….

akvarell måla porslin o glas vill jag nog gå på igen.

spanska vill jag lära mig,men har svårt för språk.

men det vardagliga så man kan lite skulle var roligt.

får kolla vad man kan gå i höstFlört

penke
0

Jag är sugen att gå en i höst
  vet bara inte i vad :- )

gamla kurser har varit:
Data stenåldern abc 80 !!

kurs till kalkon(fallskärmshoppning,ser ut som en fågel men kan inte ..flyga) 

helgkurs i oljemålning.

några mediala utvecklings.

slagruta/pekare

några språk..latin var för mycket gramatik,har en släng av dysläxi
under gymnasiet läste jag in sjuans kurs i Tyska en vinter
åkte sedan dit som spökjobbare (gast arbeiter ) *skratt* 

Reiki.

"vanlig danskurs" är något jag borde gå..

! jag har oxå lett ..mini kurser i brödbakning
och en annan i vegetarisk matlagning.

..nu har jag säkert glömt en del
 men så är ju livet *ler*

penke

zabelle
0

#18 Min mamma lärde mig knyppla när jag var liten och jag har den fina knyppeldynan sparad tillsammans med alla fina spetsar. Glad

Finns det inte kurser så man kan fräscha upp minnet hur man ska göra??

Zabelle   

chik
0

Jag gick en kurs  någon gång på 70 talet i vävning..O efter  den så har jag inte vävt något. Det var en kurs där man hade en ram, o jag kommer inte ihåg vad detta hette…Sökt på nätet men fan inget…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
0

Kom på att jag gått en sykyrs och keramik. Det var sååå svårt att dreja. Skrivmaskinskurs har det också blivit.

/Maria