God Morgon 7 augusti
Godmorgon Peter och alla andra 
7 timmar det är lång tid det Peter…
I kväll ska dotterns födelsedag firas med kräftskiva, det ser vi alla fram emot.
Önskar er alla en härlig lördag!
God morgon på er.
Jag var uppe kl 6.00 Peter, men jag hade annat att göra!
Ingen sol än så länge men ser ut att bli.
Ha en härlig lördag!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Peter … wow … vilken fin bild 
Kom in för ett tag sedan från morgonprommisen med Odi och just nu är maken ute och går med släktingarnas hund.
Att ställa upp för varandra är så naturligt att vi inte ens tänker på det/ kram
Tar det verkligen 7 timmar, det visste jag inte..
Vad pysslar du med under de där 7 timmarna, läser eller något?
Jag borde egentligen sova mera, men är fortfarande uppe i varv, kan inte fatta att jag ska vara ledig 5 veckor nu. Funderar på att sticka ut i skogen en vända, det kan nog vara hälsosamt. Plocka blåbär… mmm!
Ha en fin lördag!
Godmorgon!
Här är det soligt. Ser ut att bli en fin dag.
Inget planerat för dagen.
# 0 Hoppas allt går bra på dialysen Peter.
# 1 Ha en riktigt trevlig kräftskiva nillan.
# 2 Ska ta hand om min dag Chic
# 3 Ta det nu lugnt i dag Cristine. 
# 4 Tycker också det är naturligt att ställa upp för varandra spanis. 
Ha en fin lördag.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Hallå hallå där ute!
Japp, jag har tagit sovmorgon idag. Vaknade vid 8 men tvingade mig att ligga kvar och sedan vaknade jag igen en timma senare - skönt!
Idag ska jag in till stan och köra Zumba för möhippetjejer - kan ju bli lite hur som helst om de nu hållit i gång hela dagen….=)
7 timmar Peter, hoppas du har lite sysselsättning under tiden!
Ta hand om varandra och ställ upp för varandra!
Trevlig lördag!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
God morgon!
I morse var det dimmigt så man såg knappt 20 meter, men nu har den lagt sig på marken….kas-blött! Mulet.
Ha det bra!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag hoppar in och säger godmorgon, vi är på väg till svampskogen.,
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

God lördagseftermiddag!
#0 Undrar också Peter vad du fördriver tiden med, läser, tar en tupplur kanske?
#2 Jag tar hand om min dag chik, ska bara ta det lugnt och sköta om mig själv
#5 Bra idé Bergspuman, naturen är läkande, kan få dig att varva ner.
Ha nu en riktigt fin lördag allesammans, det ska jag ha
#5 Nja, tiden är individuell, jag har nog längst behandlingstid i Sthlm-Uppsala inom landstingsorganiserad dialysbehandling. Jag har själv begärt min behandlingsvolym.
De som har större behandlingsvolymer än vad jag har, kör hemma, en del kör 2-3 timmar varje kväll. De flesta av mina medpatienter på sjukhuset har 4 till 4,5 timmar, men med den dosen blir man inte långlivad.
Jag brukar säga till dem som frågar att allt under 5 timmar per behandling eller 15 timmar per vecka är inget annat än ett utdraget självmord, men det får du förstås aldrig höra från en doktor.
Under dygnet före dialysen sover jag mycket lite och uttnyttjar tiden till annat. Det gör att kan jag sova bort kanske hälften av dialystiden. Resten använder jag till att läsa, se på TV eller lösa korsord.

Tack Peter, då vet jag lite mer
Varför får inte dialyspatienter vetskap om att det behövs längre tid då Peter, är det en fråga om att det kostar mer eller vad??
Är ju inte alls insatt i detta så om du kan upplysa mig blir jag glad.
Goderafton!
Hoppas ni njuter av kvällen!
Kram. 
#13 De är nog så att de får den informationen, men av olika orsaker tar många patienter inte till sig den.
Orsakerna till det är många, men de flsta är ju gamla när de hamnar i kronisk njursvikt och tycker kanske inte att det är värt det, att de liksom har levt sina liv redan.
Andra drabbas av någon slags förnekelse. De kanske har varit friska i hela sina liv och så plötsligt slår denna livsomvälvande sjukdom ner som en bomb i tillvaron. De orkar inte ta in all information.
Sedan finns ett motstånd inbyggt i systemet så att säga. I Sthlm-Uppsala har dialysvården den principen att man startar försiktigt med kanske 3 timmar två dagar i veckan, för att sedan successivt bygga på.
Jag tycker att det är ett dumt system, för det är svårt för nyinsjuknade patienter att ta besked om fler timmar, fler veckodagar.
På exempelvis Sundsvalls sjukhus gör man tvärtemot, ger patienten 6 timmar tre dagar i veckan rakt av som ett konstaterat faktum och då är det ingen som vet något annat och ingen gnäller.
Att ha för liten dialysvolym ställer till mycket elände och tyvärr tror många att det beror på dialysen, fast det egentligen beror på brist på dialys.
Det är svårt att övertyga någon som bestämt sig för att dialysen gör att de mår dåligt, om att de behöver mer.
Ofta har såna patienter en totalt felaktig attityd till sin behandling. De ser dialysen som ett tvång som de drabbats av, någonting negativt. Jag väljer att se dialysen som en hjälp till ett bra liv trots njursjukdomen, någonting positivt.
Jag var bara 35 år när jag började i dialys och efter bara några år och en totalt misslyckad period med ett par transplantationer, insåg jag att dialysen är min enda väg till liv.
Då begärde jag genast större behandlingsvolym, för eftersom en frisk människa har dialys dygnet runt via sina njurar, inser man ju snabbt att den kompromiss i dialysvård som omfattar den största behandlingsvolymen är den bästa.
Dialysen är min hälsobank. Ju mer jag sätter in där i form av tid, desto mer ränta kan jag kvittera ut i form av högkvalitativ fritid.

#13 Du är så klok Peter!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Sällar mig till Elpida Peter..
Lena.P är jag i verkliga livet.

En till som sällar sig, det är få personer som är så kloka att de förstår sambandet som du gör
"eftersom en frisk människa har dialys dygnet runt via sina njurar, inser man ju snabbt att den kompromiss i dialysvård som omfattar den största behandlingsvolymen är den bästa."
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.