Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettkärlek-och-relationer
Läst 882 ggr
[Sisa]
0

Utan att såra

Yttrandefrihet…att ha rätt att säga vad man vill, när man vill…till vem man vill…

eller slutar yttrandefriheten

vid den gräns där våra ord kan såra ?

Cristine
0

Man ska tala med respekt och gott omdömme!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
0

Kan det vara två olika saker? Yttrande frihet handlar kanske om att ha rätt att ha politiska åsikter t ex?

Människor emellan ska man tala med respekt och omdöme.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[GunillaF]
0

#2 Det håller jag med dig om.Glad

[Asta]
0

Just yttrandefrihet innebär väl att du ska kunna tycka något utan att vara rädd för bestraffning för din åsikt.

evrekaw
0

#4 Mmm precis…

Det där med om orden sårar eller ej… Naturligtvis ska man inte avsiktligt gå ut för att såra någon. Tyvärr kan man ju göra det ibland även fast avsikten inte var sådan…

En del är känsliga - andra är hårdhudade… Vi är alla olika..

Skillnaden mellan att vara avsiktligt elak och oavsiktligt elak, tycker jag är att den sistnämnda ber om ursäkt när han/hon upptäcker att någon tog illa vid sig.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

zabelle
0

#5 Kunde inte skrivit det bättre själv så jag håller bara med! Skrattande

Zabelle   

[MargaretaA]
0

Helt rätt. Yttrandefrihet i lagens mening är att vi har rätt att säga vad vi vill utan att någon myndighet ska kunna bestraffa oss för det.

Enligt min mening så blir man sårad för att man själv väljer att bli det. Ska vi be om ursäkt till de "sårade", för deras egna val?

Bergspuman
0

Nej, man får inte gå till överdrift i sådana här situationer.

Att alltid vara vaksam på andras ömma punkter och alltid ha en checklista för hur den och den personen kan tänkas reagera på det man kan tänkas säga, det låter sig inte göras.

Men det innebär inte att det blir OK att klampa på liksom.

Jag tror evrekaw sammanfattade det bäst där.

Indiania
0

Jag tror att menar man väl och har rätt känsla när man pratar så tror jag oftast det blir rätt…. självklart skall man respektera sin nästa.

" Var nära naturen - var när dig själv "

[peter54]
0

#0 Bara för att man har den lagstadgade rätten på sin sida, behöver det inte alltid vara rätt att nyttja sin rätt.

evrekaw
0

#7 "Be om ursäkt för de sårades egna val…" Alla har inte din livsfilosofi… Känner inte ens till att ditt tankesätt finns…Obestämd

Jag känner till det… Men då jag, som sagt, inte kan förutsätta att alla tänker som jag och lever som jag brukar jag be om ursäkt när någon uppenbart blir sårad av det jag säger…

Jag jobbar med trassliga tonårskillar - och när de lärt sig att be om ursäkt när de gjort elaka saker… Då har de kommit långt! Att få en skinnskalle att be om ursäkt för att han kallat någon blatte och slagit denne på käften - det är STORT! Glad

[MargaretaA]
0

"Be om ursäkt för de sårades egna val…" Alla har inte din livsfilosofi… Känner inte ens till att ditt tankesätt finns…Obestämd

Jodå det är bara en variant på "livet är inte hur man har det utan hur man tar det". Många brukar instämma med detta.

Varför inte föra över det synsättet även på sånt som folk säger - varför skulle vi inte välja hur vi ska "ta" sånt också? Flört

Vi måste sluta vara offer och lägga över ansvaret för vårt välmående på yttre omständigheter oavsett vad det handlar om!

Är det inte just det Livskvalitet går ut på?

evrekaw
0

#12 Jag håller med dig i din grundfilosofi…

Visst "det är inte hur man har det utan hur man tar det"

Men ibland råkar ialla fall jag säga saker på korkade och plumpa sätt så att folk tar illa vid sig och jag riktigt känner själv hur fel det blev…  och då ber jag om ursäkt! För att det känns bäst för mig!

"Hur man tar det" - delen… Jo, jag har jag svårt att ta… om jag känner att jag sårar någon… Skyldig!

[MargaretaA]
0

jag ser inget fel med att be om ursäkt om man själv känner att man har gjort bort sig och vill förklara sig. Huvudsaken att det kommer inifrån och inte som ett yttre krav.

Maria
0

Man kan ju faktiskt såra oavsiktligt och att då förklara är kanske bättre än att be om ursäkt, för någonstans så står man förhoppningsvis för sina åsikter.

Lite grand som Maggan tänker.

/Maria

evrekaw
0

#15 Jo oftast handlar det ju om missförstånd - att mottagaren inte tog det så som avsändaren avsåg…

Men ingen är felfri. Den mänska finns inte född som alltid menar vad han/hon faktiskt sa…

Vi klantar till det ibland - det är mänskligt! Och då får man stå för att man klantat sig istället för det man sa!

Bergspuman
0

Nä ibland klumpar man till det för att munnen tar överhanden, och hjärnan låg på undantag någonstans. Då är det bra att ha nära till sitt hjärta och kunna se den andra människan, försöka sätta sig in i dens känslor och reaktioner och visa att man förstått och uppmärksammat.

Men vem tusan gör inte fel. Jag kan låta munnen gå, särskilt när jag är trött och lagt hjärnan i byrålådan.

evrekaw
0

#17 För mig klantar jag oftast till det när hjärnan går på högvarv - tusen bollar i luften och stressad som bara den… på jobbet…

Alla hjärnceller är upptagna så man pratar utan hjärnaktivt understöd så att säga…

Det bästa vid dessa tillfällen vore nog att baraTyst Men då skulle man nog uppfattas som en stropp som inte svarar istället…