Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 1329 ggr
Bergspuman
0

Nästa fundering!

En sak jag tänkte på idag!

Ja, det första är egentligen att när man är befriad från arbete, frigörs hjärnans energi och tankegångar och jag kommer på mig själv med att kunna tänka så mycket och hitta mina filosofiska vindlingar!

Men: Eftersom jag idag "turistat" i Norrtälje, där jag inte varit på 14 år, så slog det mig hur ofta man egentligen turistar i sin egen stad eller sitt eget län.

Så frågan blir: När lekte du turist i din egen stad / på din hemort sist?

Skrattande

Maria
0

Ganska ofta faktiskt.

Sedan några år så har vi inte lika god råd att resa som tidigare och då är den egna staden ganska spännande. Sedan har jag alltid varit väldigt hemkär så Göteborg är mitt hjärta så att sägaFlört

/Maria

Cristine
0

När mina föräldrar levde åkte vi ofta omkring i länet som för mej var intressant och spännande. Eftersom jag bott 30 år i utlandet så blev jag verkligen en turist i mitt eget land och län.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Bergspuman
0

Själv är jag inte alls särskilt berest i mitt eget län, Upplands län. Finns platser där jag aldrig satt min fot.

Nordvästra Uppland är t ex totalt okänt för mig.

Det finns ju en stor mängd gamla bruk i norra Uppland. En del av dem har jag besökt men inte alla. Och Roslagen är ju en pärla, men helt okänd för mig. Synd. Men det kan i och för sig bero på att jag aldrig haft bil.

Sedan jag började pendla till Enköping säger jag till mig själv gång på gång, att eftersom jag redan har ett länskort, borde det vara en baggis att fara runt med buss (gratis) och se på lite olika saker. Men gör jag det? Nej Skäms

Ni andra verkar vara duktigare på det än jag!

Maria
0

#3 Får trösta dig med att jag bara räknar närmsta omgivningen med öarna utanför. Inte länet så att sägaFlört

/Maria

Anders 50
0

Närmsta stad är Värnamo (4 mil) och där finns inte mer än Apladalen att "turista" i. Men annars blir det turer i hembygden, här finns mycket att se. Och sådana dagsturer är givande.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[MargaretaA]
0

förra sommaren turistade vi i Stockholm genom att guida runt min svåger med familj som var på besök.

(Min avatarbild är från den dagen - det är Norrbro som syns bakom mig Glad).

Som boende i Sörmland och med fritidshus på en Roslagsö finns massor med fina ställen att besöka och jag skäms att erkänna att det inte blivit mycket av med det. Jag hoppas vi lyckas komma ut lite mer denna sommar Skäms

[Asta]
0

En sommar turistade jag här på riktigt. Gick till turistbyrån och letade upp alla sevärdheter mm. Riktigt roligt. Runt omkring har vi också varit en hel del. Framförallt har vi nästan gått alla vandringsleder häromkring.

[Sisa]
0

# 3

Jag bor ju i norra Uppland, känner igen de platser du skriver om. Välkommen hit, Bergspuman…här finns massor av vackra platser att turista på…Glad

bluemary
0

Oops ! Bor ju på landet och närmaste "håla" är 7 km bort.

Om någon bad mig guida, då skulle jag få panik !

Jag skulle berätta om vilka affärer som finns, att kyrkan är låst och har
larm, vaktmästaren där blir vansinnig om man går på det nykrattade
gruset, att det finns en underbar affär med bara vita saker med spets
och vita blommor, att färghandeln är svindyr och att det beklagligt nog
inte finns något system.

Kan det duga månntro ?

Bergspuman
0

Bluemary, det skulle jag tycka var en förtjusande guidning av en mycket insatt lokalpatriot! Glad Sedan skulle jag ställa följdfrågor och vilja veta vad ni tar er till eftersom det inte finns något system. Vilja veta vilka fiskevatten det finns. Vad ungdomarna sysslar med. Vilka ägare som funnits till grannhuset. Vad som hände under bygdens senaste skandal. Kort sagt, bygdehistoria Glad.

chik
0

Bergspuman. där slog du huvudet på spiken. Jag gör det inte. Men o andra sidan så turistar jag ingen annan stans heller….

Men som i Gbg är det mycket som jag inte har sett o då har jag levt i den staden ca 40 år.. Det är inte bra….

Lena.P är jag i verkliga livet.

Pialinn
0

I min ungdom arbetade jag på hotell i Stockholm. Fick frågan vad man borde se som turist och mitt svar blev: Vet inte för jag bor här.

Numera kommer jag ju som turist och älskar att vandra runt i den stan. Är den vackraste stad jag vet. Tror det är för att det finns så mycket vatten och att jag känner till stans historia.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[peter54]
0

Om jag nu räknar Uppsala som "min" stad, måste jag säga att hemturistandet är högst begränsat.

Jag har exempelvis aldrig varit in i domkyrkan, inte besökt Gamla Uppsala, inte varit på Linnés Hammarby, inte sett Bror Hjorts hus, inte varit i Pelle Svanslös hus och aldrig varit in på Carolina Rediviva.

Jag har bara varit på Botaniska Trädgården och i Evolutionsmuséet.

Riktigt beklämmande när man tänker på det. Däremot har jag besökt de flesta av de lokala sevärdheterna, mycket på grund av att vi ofta har gäster som vill att vi visar dem runt.

En riktig fin upplevelse här i krokarna är Ingbo Källor en bit bortom Tärnsjö i riktning mot Östa.

http://iloapp.stormtrack.se/data/_gallery/public/0/1213907247_resized.jpg

Bergspuman
0

#13 OK Peter, jag tror bestämt vi borde byta hörn av Uppland! Glad

Du har inte varit så mycket i min stad, jag har aldrig varit i din del av Uppland.

[peter54]
0

#14 Ja det skulle säkert vara givande. Jag tillbringar tre hela dagar i veckan i Uppsala, men har ändå inte sett många sevärdheter.

Glad

Bergspuman
0

#15 Det är väl i samband med dialysen som jag förstår. Och du är kanske inte särskilt sugen på sightseeing direkt efter en behandling? Förvånad

[peter54]
0

#16 Haha, nä, det blir nog tufft och dessutom sent på dagen FlörtGlad

evrekaw
0

Främst är det nog plånboken som får avgöra vart kosan styr… Men vi åker inte utomlands…

För jag står fast vid att Swedala ska utforskas först och främst. I år ska vi till Åre.

Min egen ö där jag bor - den kan jag bakåt och frammåt, förmodligen i sömnen också… Då historia av alla de slag alltid fashinerat mig är jag rätt beläst på de kulturminnen vi har här också, så.. önskas en guidnig på Norrlands Hawaii är det lugnt..SkrattandeCool

"There is nothing more despicable than respect based on fear."