Ormfråga till Peter
Hej Peter!
Fick ett mejl från en vän som är i Portugal. Han har sett en orm där, vilket han eller jag aldrig gjort tidigare.
Han skriver att den var 70-80 cm lång, 2-4cm tjock o något brunfärgad.
Jag vet inte var man ska söka för att få reda på om det finns ormar på Iberiska halvön.
Kollade om det fanns en "orm-tråd" vilket det inte gjorde.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
Oj, det var inte mycket att gå på, men brun utan andra tydliga markeringar brukar betyda eskulapsnok (Zamenis longissimus).
Eskulapsnoken är en av europas längsta ormar med en vuxenlängd upp till 2 meter, den lever främst av smågnagare och den lägger ägg, inte giftig.

Tack för svar!
Finns det andra ormar där nere?
Var kan man läsa om sådant?
Det finns en handfull olika snokar på Iberiska halvön. Här finns en rätt bra lista över reptiler i Europa;
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_reptiles_of_Europe
Annars finns ju Boulengers bok "Snakes of Europe" som PDF-fil på nätet, bara att ladda ner.

Tack igen!
Eftersom du skriver snokar, finns det tydligen inga giftormar. Ska kolla närmare på listan när tiden finns.
Nu ska G-mormor tas om hand.
#4 Jodå, det finns huggormar också, bland annat den huggorm vi har här i Sverige (Vipera berus), men också åtminstone en art till som heter Latastes huggorm (Vipera latastii).
Det finns också en eller två snokar med bakre gifttänder på Iberiska halvön, men möjligen återfinns dessa enbart i Spanien, jag är lite osäker på det.

Tack än en gång.
Det konstiga är och jag har sagt det tidigare. Jag ogillar verkligen att se ormbilder, men reagerade inte när jag var på ett terarium.
Ska kolla de senaste ormarna och lägga in dom i datorn, bar för att ha om man skulle träffa på dom.
Man behöver alltså inte vara så rädd att gå i naturen, så man alltid måste ha stövlar på.
Min vän undrade om han skulle lämna foppatofflorna i husbilen och ha vanliga skor på sej i fortsättningen.
Foppatofflor är ingen höjdare om man skulle råka trampa på en huggorm, men det räcker bra med lågskor och långbyxor.