Pysslat i trädgården
Nu är mitt nya land klart. Har grävt och kört med jordfräs. Hämtat en massa sand och blandat ut jorden med samt gödslat.
Ikväll satte jag det första. Lite Potatis, en planta pepparrot, salladslök samt flyttade dit en stor planta gräslök.
I morgon ska jag så sockerärtor, dill, persilja, morötter, sallad mm.
Ska även sätta dit några örtplantor.
Malvor ska det bli i en bänk jag grävt.
Ringblommor i massor ska sås på ett annat ställe så jag får göra mycket salva till hösten. Den jag gjorde i fjol gick åt direkt. Kul.
Vad har ni satt?
Vi har slitit hela helgen med det lilla provisoriska växthusprojektet.
Vi hade sedan tidigare en bänk som barnen odlat lite i, men det visade sig att den hade ruttnat upp och träet var bara som papper, så det gick inte att fästa någon regelstomme i den.
Vi tog upp all jorden och rev bänken, sedan grävde vi upp alla rötter ända till 20-30 cm ner i backen under bänken.
Brännässlor har enorma rötter, för att inte tala om den gamla träiga rabarberplanta som stod intill och sedan all kvickrot. Vi fick ihop ungefär två vanliga skottkärror med bara rötter.
Efter att allt detta var bortröjt, lade vi tegel i en rektangel och sedan slog jag ihop en ny bänkram med grövre virke, 5 x 20 cm regel. Under tegelstenarna la vi byggplast så att inte brännässlorna ska komma upp mellan tegelstenarna på en gång igen.
Inom tegelramen är det 20 cm djupt urgrävt och med den 20 cm höga bänkramen blir det 40 cm djup fin matjord.
Jag har gjort klar regelstommen till själva överdelen och håller nu på med de tunnare listramarna som plastväggarna ska fästas på.
I listramen som utgör snedtaket tänker jag lägga kycklingnät över ribborna under plasten så att den inte ska sagga under regntyngd.
Nästa helg hinner vi väl klart konstruktionen, lagom till järnnätterna, men därefter sätter vi ut gurk- och tomatplantorna där.
När vi ändå höll på och röjde där, tog vi till en yta bredvid där vi ska sätta en till trädgårdsbänk för annat, som ärter och bönor.
Nu har jag äntligen fått drivbänken färdig.

Inte riktigt färdig på bilden, men i verkligheten. Så igår gjorde jag som Gunilla, flyttade dit lite gräslök. Jag satte också ner några jordgubbsplantor samt ett par persiljeplantor jag köpt. Nu ska där planteras lite sallad, mangold och kanske lite annat smått och gott.
Jag har också planterat i mitt kryddland som nu ser ut så här. Det mesta finns där sedan förut, men några hade frusit bort så de har jag bytt ut.

En massa små blommor jag sått som frön kom också ner i jorden i helgen. Inte mycket att visa upp ännu, vi får se om de överlever.
Och så fick jag ut min pelargontrappa. Inte så mycket att se just nu, men det kommer att vara annorlunda i slutet av sommaren.

Och jag som inte trodde att jag skulle gilla trädgårdsarbete. OK - jag är mest förtjust i att plantera saker, men jag rensar lite emellanåt också.
Malvor satte jag förra året, vad vackra de är! Plantorna har blivit helt enorma i år så jag tror jag måste dela dem eller något.
Peter och Asta. Ni verkar ha laggt ner en massa jobb redan. Nu snart får vi fröjdas åt resultaten! 
#2 Pelargontrappan gillade jag skarpt!! 
Zabelle
zabelle - tack! jag är nöjd med den själv. Ska försöka komma på någon snyggt sätt att hindra krukorna från att blåsa ner. Det finns nämligen risk för det när de blir större och det kommer en rejäl vindpust. Kanske någon liten reling eller så. Eller kanske något så enkelt som ett snöre.
GunillaF - hur gör du ringblommesalva? Och vad har man den till?
#5 Om du tittar på #147 i den här tråden så ser du hur jag gör salvan.
Bivaxet ska naturligtvis smältas ner i vattenbad. Hade inte skrivit det i tråden.
# 2
Gillar också Pelargontrappan! Något att ta efter kanske…
Jättebra tråd! 
#6 - intressant.
#8 Den är jättebra!