Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 515 ggr
[Asta]
0

Första svalorna!

Idag har jag sett de första svalorna i luften över huset. Och de var två så då måste det väl anses vara sommar???

Anders 50
0

Här är det tredje året utan svalor. Förr var det massor av både hus och ladusvalor som häckade i ladugården och under takfoten på husen.

Vet inte varför de har minskat, verkar vara så överallt häromkring.

Däremot tornseglare, men jag brukar säga tornsvala, finns här gott om.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Asta]
0

Vad konstigt när ladorna och omgivningen finns kvar! Och tråkigt. Det är så härligt när de kommer.

Vi brukar se dem sväva över himlen när vi sitter i trädgården.

[peter54]
0

Inga svalor här ännu. Tornseglare har jag sett och hört, men inga svalor.

[GunillaF]
0

Har sett svalorna! Ladugårdssvalor. Heter det så?! Det var i en lada jag såg dem iaf.

[peter54]
0

# Ladusvalor Gunilla Glad

Det är den med lång stjärt och rödbrunt på strupen. Hussvalan är bara vit och blåsvart och har kortare stjärt. backsvalan är brunvit och bor i strandbrinkar i kolonier.

[GunillaF]
0

#5 Ah.. Tack! Jaa, då var det ladusvalor jag såg i helgen.Glad

[Asta]
0

Vi har en slänt en bit härifrån där det brukar finnas backsvalor i massor. Det är ganska spektakulärt att se dem kasta sig ut från sandhålor och flyga in igen när det är så många. Det krävs en hel del precision.

aggeelin
0

Inte sett några ännu… det är härligt att se svalor men än känns det inte riktigt som sommar så de kommer nog…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Asta]
0

#8 - kan inte påstå att det känns som sommar här heller så jag blev riktigt förvånad när jag såg dem igår. Först trodde jag att jag hade sett fel, men de kom tillbaka flera gånger så jag blev alldeles säker.