Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 858 ggr
[GunillaF]
0

Något nytt?

Nyplanterar ni något i år?

I fjolvår planterade jag ett äppelträd som jag med spänning går och tittar på varje dag. Vill se ett  enda litet löv slå ut….  Måtte inte olyckskorparna få rätt när de sa att det inte går att ha äppelträd här.

Så här såg det ut i höstas.

[GunillaF]
0

Här är mera från min fjolårsträdgård. Glad

[peter54]
0

Vi har lite nya hallonbuskar och jordgubbsplantor, men inga träd. Det får nog inte plats tror jag.

Om det fanns gula bigarråer på buske skulle jag definitivt köpa en sån, men vi har inte plats för ett stort körsbärsträd.

I år har jag beskurit äppelträden mycket hårt, särskilt det gamla oranieträdet som gav så fruktansvärt mycket förra året att grenarna tog i backen och en del gick av.

Det blev också svårt att ta sig in ibland grenarna när det var så tätt. Jag väger också alltid ner grenarna med tyngder så att de inte ska växa uppåt.

Tanken med detta är att man ska kunna stå på marken och nå all frukt och dessutom läste jag på någon trädgårdssida att träden ger mer frukt om man böjer grenarna neråt mot marken.

Jag har gjort likadant med päronträden Glad

chik
0

Inga project här..

Men hoppas gunilla att du får lite äpple.

Peter.Vilken bra grej, med grenarna…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[peter54]
0

#3 Ja det är jättebra att slippa använda stegar.

Först band jag ner grenarna med snören som var fästa i tegelstenar på marken, men då blev det ett rent helsike att klippa gräset, så nu hänger jag stenar i snören ungefär som julgransprydnader.

[Sisa]
0

Har heller inte planterat något nytt i år…bra tips, Peter!  Glad

[GunillaF]
0

#2 Bra tips, det med tegelstenarna om jag nu skulle komma i den sitsen att det skulle behövas! Glad

[Asta]
0

Som jag skrev i en tidigare tråd har jag shoppat mig ett körsbärsträd, det är inte planterat ännu, men blir nog till helgen.

Vi kommer förmodligen att få byta ut  någon av våra klätterrosor längs med staketet.

I övrigt hoppas jag anlägga en ny rabatt dit jag ska stoppa alla mina plantor jag har på andra våningen och i källaren.

Lite nya pelargoner har det också blivit eftersom några dog i vinter.

Tomater har jag sått, blir första gången jag kommer att ha tomater. Ska bli spännande det också.

Hoppfull
0

Jag har faktiskt köpt en rosmarin, en timjan och en oregano som jag planterat i krukor ute på altanen. Får väl se hur det går med dem…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[GunillaF]
0

#7 Åh, vad roligt det låter, Asta! Glad

Jag fuderar också på en ny rabatt. Får se hur mycket jag hinner.

Cristine
0

Jag tror ditt äppelträd klarar sig utmärkt Gunilla, din trädgård kommer att vara jättefin till sommaren.

#4 Bra tips Peter det ska jag komma ihåg.

#7 Körsbärsträd vill jag ha flera utav.

#8 Örter bara måste man ha.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

AnnL
0

Jag har satt jorgubbsplanter som nu börjar blomma.

Satt en röd vinbärsbuske och en krusbärsbuske.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[GunillaF]
0

#8 Jag kommer att ha några örter också.

#11 Jordgubbar… mums..

Anders 50
0

Här blir det inte så mycket nytt i år mer än ett nytt land för potatisen, och sen ska jag sätta in några nya ympar i äppelträden.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Asta]
0

Jaa - örter har jag ju också köpt. Några hade dött i mitt kryddland så det behövs lite nya.

[GunillaF]
0

#13 Ympar du själv?! Var tar du "ympet" ifrån? Köper du det?

aggeelin
0

Så fint ditt träd var Gunilla, med äpplen och allt!

Vi satte två äppleträd förra våren - men - min "elaka" bror säger att om det blir några äpplen på det ska vi ta bort karten även i år, trädet behöver växa till sig Obestämd, jag vill ju ha äpplen…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Asta]
0

#16 - Ja sånt är elakt!! Vi var lite mindre duktiga här och lät vårt nya äppelträd få äpplen förförra året. Men det har växt till sig bra ändå, så vi behöver inte skämmas så här i efterhand.

aggeelin
0

#17 nja jag vet inte om jag tänker lyda min bror… Skäms

Jag är alldeles för olydig

[GunillaF]
0

#16 Trädgårdsmästaren jag köpte trädet av sa inget annat än att jag skulle äta av de goda äpplena från första året. Så ät du Agge!Flört

aggeelin
0

#19 Ditt träd ser vuxet och bra ut, det är några år…

Han kanske har rätt den "där ungen" (lillebror, som ofta kallats så). Men tror inte jag lyder iaf…

[GunillaF]
0

#20 Nää, jag köpte det i fjolvår. Det blev några frukter också. Det ska tydligen bli upp mot 300 äpplen när trädet blivit vuxet!Glad

aggeelin
0

#21 Vad jag menar att det, innan du köpte det har hunnit att bli några år. Vår granne har köpt ett träd som är mycket mer "vuxet" än våra träd. Det har både grövre stam och grenar än våra som är mer tunna…

[GunillaF]
0

#21 Aha…Jaa, sånt har jag ingen aning om.

Cristine
0

Jag satt 8 nya buskar förra året. Det ska bli spännande att se vad det blir av dem.

[GunillaF]
0

#24 Blommor eller bär?

[Asta]
0

Jag satte också ett gäng nya perenner i höstas. Det verkar dock som att en del av dem inte klarat vintern. Det var en hård vinter för många växter i år.

aggeelin
0

Jag har satt vinbär, svarta och röda på stam. Spännande!

zabelle
0

Jag har tidigare haft hus med stor tomt, därefter bott i lägenhet men saknade trädgård så detta blir min första sommar i nya lilla täppan (ca 40-50 kvm).

Det fanns lagerhägg, syrener och någon sorts trybuskar. Vi har beskurit samtliga buskar ganska hårt eftersom det aldrig var gjort. Trodde ett tag att vi avlivat lagerhäggen, men det kommer massor med nya skott på de gamla tjocka stammarna.

Jag har planterat massor av perenner i rabatterna och köpt en gammaldags klängros som ska få stora rosa doftande blommor.

Lite kryddväxter har fått plats i krukor längst med en solig vägg.

Ska bli så kul att se hur det blir till sommaren när det börjar blomma i rabatterna.

Zabelle   

[GunillaF]
0

#28 Det låter ljuvligt Zabelle Glad

zabelle
0

#29 Det är bara solen och värmen som fattas…Förvånad

Zabelle   

[GunillaF]
0

Det kommer…Cool

Cristine
0

Blommor.

Bär tänkte jag köpa i år! Mest träd somm äpplen , plommon och körsbär.

Anders 50
0

GunillaF

Jag ympar själv. I början köpte jag ympkvistar, men nu "knycker" jag hos någon som har goda äpplen eller så får jag av en som har handelsträdgård.

Men jag är inte nån expert…det är inte alla ympar som tar sig, men det är kul att experimentera!    Glad

[GunillaF]
0

#33 Tack för tipset!

Jag ympade in en blomgren på en annan blomma en gång i världen… Jag gjorde ett snitt, stoppade in grenen i snittet, tog plastfolie med blomjord i och lade runt snittet och stjäljen. Vattnade och band för. Efter ett par veckor hade kvisten "vuxit fast" Det blev en riktigt rolig blomma. Det borde gå att göra på samma sätt med äppelkvistar?!

Anders 50
0

#34  Tveksamt!   Men det är inte så svårt att ympa, det finns bra böcker om hur man gör.

[GunillaF]
0

#35 Ok, då ska jag forska efter någon bok. Tack för tipset! Glad

Anders 50
0

Jag har en jättebra. "Ympning av fruktträd" av Anton Nilsson, utgiven av ICA förlaget.

Visserligen 10 år gammal, men den kanske finns att få tag i än.