Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettdagens-hälsning
Läst 2194 ggr
Cristine
1

God morgon 11 maj

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallåå på er, är ni vakna..ni får inte komma för sent till jobbet.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0

God Morgon Glad

Jag är ledig idag, men jag måste föstås upp och ge barnen frukost innan de ska åka skolbussen till skolan.

nillanb
0

Godmorgon allesammans Glad

Här är det en kylig morgon men solen tittar fram.

Jag önskar er en fantastisk dag !

chik
0

God Morgon Cristine, Peter, Nillan o alla ni andra som kommer in under dagen.

Sol har vi här, men det ligger frost på backen o var så himla kalt inne, vi eldar ju med ved…O det var väl ingen som eldade i går kväll, för då var det en behaglig temperatur.

Ja ha nu alla en fin dag…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Spanaren]
0

Tjille vippen på er!

Grått och det har småregnat lite. Men dagen rör på sig ändå Flört

Chik du gjorde väl några åkerbrasor innan du gjorde upp din brasa?

Tror att jag ska baka lite snurrbullar idag så att de finns att hitta i frysen!

Låt solen skina i ditt inre/ kram Spanaren

[GunillaF]
0

God morgon!

Mulet idag. Det har regnat ordentligt inatt och det var rätt så mysigt att ligga i sängen och höra på smattret från dropparna.

Ha en bra dag vad ni än tänker ta er för med.Glad

chik
0

Spanaren!!Jag är en förtappad människa.Sände ner ett stycke tonåring o tända…SkämsSå nu är det varmt både inne o ute har frosten släppt där soln kommer åt.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Spanaren]
0

#6 Jag som trodde du var en hårdhudad kvinna *gapskratt* men smart *impad*.

[MargaretaA]
0

God morgon

äntligen skiner solen igen efter flera dagar av gråväder och kyla. Skönt att få vara hemma och bara slappa för en gångs skull - men i morgon bär det av till stugan igen. Det är långhelg och vi har lovat sonen (som flyttat dit nu) att köra grejer åt honom.

idag passar jag på att kurera den förkylning med feber som valt att hemsöka min oförberedda kropp - de smyger sig på en när man minst anar de eländiga små virusarna. Obestämd

Gör det bästa av dagen alla! Glad

aggeelin
0

Godmorgon,

Idag har vi haft morgonbesök av SKANSKA som mäter hur mycket kyla som strömmar in i huset, vi har ju nämligen problem med att det är mycket kallt i vissa delar av huset. I vintras hade vi mellan 9 - 13 grader framför köksbänken och ned till 6 grader i flera av köksskåpen. Konstiga famlande åtgärder utförs utan större resultat… vi får väl se…

Solen skiner och jag ska rätta tentor, väntar bara på att de ska komma in.

Ha en bra dag alla!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
0

Idag är det mycket soligt och fint ute, så jag ska ta en sväng med kameran för att se om jag kan hitta någon huggorm att fota.

Indiania
0

Godmorgon i solen!

#10 Jag ryser bara jag läser ordet huggorm, är det något jag är rädd för så är det ormar.

I dag skall jag ta det lugnt och försöka läsa färdigt boken " Hästpojken " tills i kväll.

Då kommer filmen på TV1 kl 22, den handlar om en pappa som gör allt för sin autistiske son och är en sannskildring.

Har ni möjligheter så se den filmen.

Ha en skön dag! Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "

[peter54]
0

#11 Jag gillar djur du vet Glad

Om det sedan handlar om gråsuggor eller älgar kvittar och när det gäller just reptiler tycker jag det är extra roligt.

Ibland när jag träffar på personer med ormskräck, särskilt såna som uttryckt att de skulle vilja bli av med den, brukar jag inleda med att säga - "tänk om du kunde reagera precis på samma sätt när du ser en orm, som när du ser en vacker blomma".

Det brukar vara en rätt bra inkörsport mot ett ledigare förhållningssätt till ormar.

Glad

Indiania
0

#12 Jag tycker också om djur även om jag är rädd för ormar då…..

Skall försöka testa tipset du har nästa gång jag ser en orm Obestämd

[Sisa]
0

Godmorgon!

Sol ibland, moln ibland…+8 grader. Har redan varit ute och åkt en sväng med bilen och ska snart iväg igen. Gäller att passa på att uträtta saker då man är ledig!

Ha en fin tisdag!

aggeelin
0

#12,13,  Har funderat på det där med ormskräck…  vad jag förstår är det många som är rädda för ormar. Men hur många har sett en orm på riktigt egentligen? När jag var tio cyklade jag över en orm, nej, det var inte läskigt.

När jag var 35 var jag ute och cyklade och vi såg då flera ormar. De jag cyklade med var vana med ormar och jag fick t om m hjälp att hålla dem i svansen!

Jag har sett kopparödlor vid ett flertal tillfällen, samt såg många ormar när jag besökte Öbykulle som är ett "ormreservat". Det är alltså få gånger som jag sett orm, och jag är ofta ute i naturen.  Kan det vara så att för många är rädslan inlärd?

[Sisa]
0

Beror kanske på hur man möter en orm! Här finns en liten väg där man kan gina (heter det så) över skogen. På kanterna är bara högt gräs och solen ligger alltid på. Där ligger fullt med huggormar…jag cyklar gärna över, men jag går inte…

Hade också en huggorm som kom slingrande från min häck och över gräsmattan…är glad att jag inte låg och solade. Tog vattenslangen och "sprutade" ner den i skogen…

Jag tror inte huggormar är farliga…om dom får vara ifred!

aggeelin
0

#16 jo visst är det så, jag bara funderar över hur ofta man möter en orm? Sambon är jätterädd och har aldrig sett en orm förut, han såg dem för första gången när vi var vid Öbykulle och flera jag frågat, har aldrig sett orm men är rädd för dem

[Sisa]
0

# 17

Kanske har du rätt…hur kan man vara rädd för nåt, man aldrig sett ?

Kanske sett ormar på TV…Flört

zabelle
0

Go förmidda

Ormar är vackra och mjuka att ta på Glad men jag gillar dem bäst när de befinner sig i sitt terrarium. Vi är mycket ute i naturen men ser väldigt sällan ormar.

#11 Tack för tipset, ska spela in filmen eftersom den går så sent.

Ha det gott idag allihop

Zabelle   

aggeelin
0

#18 kanske är det det som är så läskigt, att inte se dem?

[peter54]
0

Människan är den enda av primaterna som INTE föds med ormrädsla.

Om man visar ett litet barn en orm så griper barnet efter den. Om man gör likadant med en liten chimpansunge så skriker den förtvivlat av skräck.

Ormrädslan lär sig barn genom att de vuxna som omger barnet tydligt visar sin egen rädsla.

Jag kan berätta en liten historia ur verkligheten om just detta. Jag tror att jag har berättat den förut, men det skadar väl inte att ta om den.

På slutet av 60-talet fanns i Göteborg ett friluftsterrarium som kallades Ringelrike. Det var en man som hette ragnar Enderlein som hade skapat det. På en gammal igenlagd soptipp grävde han ner ett antal jättestora betongringar.

De bildade runda djupa gropar som på bottnen inreddes med lämplig miljö för ormarna som skulle visas där. Sedan fick besökare betala ett par kronor i inträde för att komma och titta på kobror, skallerormar och diverse andra sorter.

Jag var dit en gång och fick hjälpa till att visa barn ormarna, precis så som jag brukar göra nu. Jag fick låna en svartvit kalifornisk kungssnok som jag sedan berättade om och visade för barn och deras föräldrar.

Där var en liten flicka, kanske fem år eller så och hon var såååå förtjust i ormen. Hon frågade mig om hon fick hålla, så jag ställde mig på knä med ormen och lät flickan hålla nästan själv.

Flickans mamma stod en bit bort och pratade med en annan kvinna och när hon sedan vände sig och fick se sin dotter hålla i en orm skrek hon som om flickn hade blivit påkörd av bussen.

Flickan blev absolut skräckslagen och rusade till mamman gråtande. Jaha, tänkte jag krasst, då var ytterligare ett barn förstört för livet.

Jag var kategoriskt arg som tonåringar kan bli. Varför tar man med sig sitt barn för att titta på ormar om man själv är så rädd?

Idag är jag luttrad och utsätter inte något barn för den risken och ser till att föräldrarna är med på vad som sker.

[peter54]
0

Om man ska beskriva exakt vad med ormar i naturen folk är rädda för, tror jag att det mest handlar om överraskningsmomentet.

Jag har diskuterat detta mycket med min fru, som när vi träffades påstod att hon hade ormfobi.

Det har visat sig att hennes ormrädsla var mer hemmahörande i hennes föreställningsvärld än i verkligheten och att det hon är rädd för är just när hon helt oförberedd blir överraskad av en orm.

Nu när jag har mina ormar i ett annat hus och hon vet att de bor i sina terrarier, kan hon till och med gå in där och byta vatten åt någon av dem när jag exempelvis har legat på sjukhuset.

Toyan
0

God förmiddag!

Sol och blå himmel, det tackar vi för efter några gråmulna dagar.

Ska snart iväg till jobbet men ville kika in och se vad ni har för er därute.

Ha en jättefin dag vad ni än hittar på.Glad

Indiania
0

#22 Kanske är det någon händelse från barndomen som finns kvar hos mig.

Har däremot hållt i en smal orm tror den var orange som en släkting till min sambo hade. Det som förvånade mig var att den var så varm att hålla i. ( jag minns att jag var lite stolt då )

Ödlorna däremot har jag lite mer respekt för men är fascinerad att deras visdomsfulla ögon.

[peter54]
0

#24 Majsorm helt säkert. Ja självklart har du blivit skrämd som liten.

aggeelin
0

#25 samt fler…  tror att de vuxna för över mycket till barnen. Mina barns kusiner blev skrämda av sin mamma för "alla" djur, kaniner, katter osv och de bar sig sen märkligt åt när det var djur i närheten, konstigt att se barn vara såå rädda för djur. Och så kan man skrämma barn för mörket också t ex… "nu är du väl rädd när det är så mörkt"!

AnnL
0

Godkväll!

Här är en till som har ormfobi. Är förmodligen också något från barndommen.

Här har det småregnat hela dagen. Igår kväll var det bara +2°. Vart tog våren vägen? Förvånad

Har haft fullt upp hela dagen. Haft sambons skolkamrat med familj på mat i eftermiddag.

Nu blir det en lugn kväll framför tv och dator

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Cristine
0

Gokväll!

Ja jag tror de flesta har blivit skrämda som barn och att många föräldrar har utlöst rädslan.

Peters färggranna ormar är riktiga konstverk, och den som inte vågar titta vet inte vad hon förlorar.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Bergspuman
0

Goder afton,

Ingen ormfobi här. Mamma är paniskt rädd, men jag mest skrattade åt henne, och plockade upp daggmaskarna åt henne istället.

Jag har haft en väldigt omärkvärdig dag idag, en mellandag kan man säga.

Måste tänka efter. Har det hänt något särskilt, som är värt att uppmärksammans?

Jo, kanske en grej.

Jag satt på balkongen ca 30 minuter sedan jag kom hem. Det var efter 17 men solen gassade hett fortfarande. Urskönt var det! Och det lockade fram fräknarna hi hi.

Ha en bra kväller allihopa!