Mördarsnigeln
Nog för att jag är djurvän, men mördarsniglar kan jag bara inte acceptera…
Har ni några ?
Har jag säkert, vet inte hur dom ser ut.
Kramiz
Mördarsnigeln heter egentligen spansk skogssnigel (Arion vulgaris) och är nära släkt med vår svenska skogssnigel (Arion ater).
Skillnaden är att den spanska snigeln är asätare, den lever både på kadaver och både levande och döda växter.
Mördarsnigel är alltså ett missvisande namn eftersom den inte dödar själv (om man bortser från växter då förstås).
Namnet mördarsnigel har den fått pga sin vana att äta upp döda artfränder.
Man kan skilja den från den svenska skogssnigeln främst på färgen, den svenska är oftast svart och den spanska är brun eller rödbrun.
Den spanska skogssnigeln har kommit till Sverige genom import av trädgårdsväxter från Spanien.
I Sverige har den inga naturliga fiender och den kan därför föröka sig hejdlöst.
Vi brukar ha en hel del men eftersom vår trädgård är så liten så blir det ändå inga större problem att gå en runda på kvällarna eller tidiga mornar för att plocka.
När vi hade sommarstuga och mycket större trädgård med grönsaksodlingar så var den verkligen ett gissel
/Maria
Tack för info Peter, ska hålla utkik efter brunfärgade sniglar eller rödbruna alltså.
Jag lämnade dem bakom mej när jag flyttade hem
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Vi har dem här i Enköping, gott om dem… Brr jätteäckliga, ryser när jag ser dem. De påminner om levande bajskorvar, om ni ursäktar uttrycket!
Förutom dem, är fästingar något jag tycker är helt onödigt, annat än som populationsregulator. Isch.
Fästingar..diskuterade med min svärmor härom dagen och vi kom överrens om att fästingar inte har någon funtion i naturen alls..bara en pina och äckliga!
Tycker även mindre om alla insekter som bits eller lever som parasiter..även om jag också är en trogen djurvän vill man gärna slippa dessa.

Jag har jätteångest inför denna sommaren. Vi har klarat oss från sniglarna ända tills i slutet av förra sommaren, då började de komma in till mina jordgubbsplantor =(. Tycker inte om att döda några djur alls, men i år blir det not utplacering av lite ölburkar…
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Ja dessa sniglar är allt annat är roliga. Vet att mina föräldrar hade mördarsniglar på stugan. Jag gillar inte dem alls för de bara förstör i naturen.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

Snyft
, i veckan såg jag dessa sniglar längre bort på vår gata.
De har nu kommit över "den stora vägen"……så det dröjer väl inte länge innan de kommer till denna trädgård
.
Nu ska jag njuta innan de anländer…..
…varje dag !!
Vi har inte fått hit dem ännu, men de kommer nog vilken dag som helst. Finns i trakterna runt omkring.
Vad jag hört är mördarsnigeln dubbelkönad och förökar sej själv…en levande mördarsnigel äter upp en död…
( rätta mej om jag har fel )
Dessutom parar de sig med våran svenska snigel, så att de nya snigelättlingarna får DUBBLA egenskaper: Både kan glufsa ohejdat och överleva den svenska vintern! 
# 13
Ja, det har jag nog sett…en mördarsnigel "satt ihop" med en vanlig snigel…funderade vad dom höll på med…
När det regnat kommer mördarsniglarna fram från skogen, kryper över vägen och in på vår tomt. Jag brukar ta krattan och kratta dom tillbaka…Någon som har nåt knep, hur man utrotar dom…
#14 Var brutal och klyv dem på mitten. Det gör en kollega till mig. Eller skaffa en myskanka, den käkar mördarsniglar. Eller skaffa en autodriven gräsklippningsmaskin från Husqvarna, den lär åstadkomma vibrationer i gräset som snigeleländena avskyr.
# 15
…tack…
Jag går en runda på kvällen med sekatören och klipper dem mitt itu. Slänger dem i kompostkorgen där inga andra sniglar kommer åt "liken"
/Maria
# 17
Ojdå…det var tufft bumbleboo!
Har också hört att man kan lägga dom i en påse i frysen…vem vill ha mördarsniglar i frysen…
Jag räknar mig som djurvän
till trots. Därför så tycker jag detta är det snabbaste sättet jämfört med ölburkar, vätskor och frysning.
/Maria
Har också dom odjuren. Åt upp all min sallad i fjol. Nu har jag köpt någon burk med små korn på lantmännen.
Klipper i sönder snigeln, lägger dom i kornen sen kryper andra sniglar dit och äter upp dom. Sen kryper dom i väg till sina bon och dör av giftet. Giftet är inte farligt för andra djur.
Tänker jaga var enda en med plåslampa i år så fort jag ser den första, så kankse jag får ha mina grönsaker i fred. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag hade massor på tomten i somras,jag tar med mig hinken med lock,samlar alla jag ser i den,och går till eldningstunnan,stoppar dom i en papperspåse och eldar upp dem varje kväll,det hjälpte faktiskt förra sommaren,för till slut hittade jag ingen alls på ett långt tag
.
Som sagt jag är djurvän,men fästingar och mördarsniglar har jag inget till övers för alls
Sniglar är hermafroditer, alltså tvekönade, MEN de kan inte befrukta sig själva. Det behövs två individer.
# 22
Är alla sniglar sådana ? 
#23 Asgarvar här när jag läser ditt inlägg. Du kunde lika gärna ha sagt: "Är alla människor sådana?" Människor som sniglar - alla behöver vi vara TVÅ! 
Lite off topic, men det var dagens femetta Sisa!
Hihihi!
It takes two to tango…
/Maria

Daggmasken är också hermafrodit. Ska det även 2 mask till Tango?
Jag tänker på min vandrande pinne Sven. Han var ju också tvåkönad och la en massa ägg så vi hade en morgon över 200 små minipinnar i kökstaket
/Maria
#27 Jag hade OCKSÅ vandrande pinnar, som liten… ! 
Fast jag var inte liten
/Maria
Aha, du har dem NU?
Haha, nej nu räcker det med två katter. Men en period hade vi fiskar, pinnar, hamstrar katter och hund.
Jag ville inte att sonen skulle växa upp utan djur men det var i själva verket jag själv som var mest intresserad.
Ursäkta OT.
/Maria
# 24
Ibland blir det tokigt…menade förstås "är alla sniglar tvekönade"…klart jag fattar att man måste vara två…människor som sniglar…OT gör inget, men vandrande pinnar…ser man ju inte ens…
Dagens femetta…
#23 Ja alla sniglar, snäckor och daggmaskar är hermafroditer.
Det finns även ett antal djurslag i världen som faktiskt kan reproducera ensamma. Bland annat finns en ödla där det bara finns honor. Två honor slår sig ihop som ett par och den ena spelar hane.
Sedan finns en huggorm som klonar sig själv eftersom hanar inte existerar.
# 33
Djur är fantastiska…och tack för allt du berättar, Peter. Blir alltid lika förvånad att du kan så mycket om olika djur. Det måste vara ett stort intresse hos dej…och det gör mej glad…