fimpa för gott?
Herregud imorn har jag tänkt fimpa och det skrämmer mig otroligt mycket för det är en vanesak + att abstinensen kommer ta kål på mig. Jag vill sluta men ändå inte jag vet att det kanske låter knasigt. Men rökare eller folk som har rökt vet nog vad jag menar.
Jag vet att det inte finns några direkta fördelar med och röka men samtidigt så finns det fördelar på ett konstigt sätt ja ex när man behöver varva ner o koppla av osv är den skitbra konstigt nog. är man rastlös så går man o röker. Jag precis beroende o vanan !!
Någon som har slutat som kan ge några bra tips när man verkligen har abstinens förutom dom där klassiska tipsen som o dricka ett glas vatten o ta djupa andetag eller borsta tänderna, det nyper inte direkt på mig.
Tack på förhand =)
AnnL har nyss fimpat för gott. Det kanske har gått veckor så hon kan säkert ge dej råd.
Ja fimpade för 20 år sedan och hade rökt i över 20 år och jag sysselsatte mej med att måla och glömde bort att bli röksugen. Det bästa är ju att ha en hobby som man blir uppslukad av. Jag åt också oliver när jag kände av det.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#1 tack så mycket för din erfarenhet och att du rekommenderade AnnL , dessvärre har jag ingen direkt hobby som man kan göra på en gång :S tycker om fotografering men då måste man planera o sånt likväl med snowboard och då e det vintern som ska vara här :P
#2 tack tack :)

Varmt och stort Lycka till aangeleyes!!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Lycka till, säger jag med! Jag hoppas du lyckas, och har man bara den rätta viljan finns ju bevis på att det går…säger jag som själv röker fem cigaretter varje dag…
Lycka till säger jag som bolmar som en skorsten
/Maria
Motivationen.
Absolut viktigast!
Jag slutade för 2.5 år sen. När jag väl var motiverad var det inge svårt.
Lycka till, håller på dej!
Lycka till aangeleyes,
Vi har köpt några indiska ciggaretter som vi tänkte ge till några släktingar som röker, så att dom får prova…
Du skulle kunna testa dom, för dom innehåller inge nikotin.
För allt i världen, börja inte äta tuggummi eller godis, utan sopa bara till den lille jäv*ln som sittar på axeln och säger att du ska ta ett bloss!
Det blir ett elände att motstå suget, men bara bryt ihop och kom igen!
Ring dit och prata, de är jättetrevliga, det gjorde jag när jag slutade snusa.
Du fixar detta! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
# 0 Jag slutade för ca 2 månader sedan. Metoden som jag använde var Easy Way. Du kan läsa om den på nätet. Jag rekomderar att du köper boken Äntligen icke-rökare av Allen Carr. Det är hans metod.
Jag gick själv kursen på tre ggr och den kosta 2800 kr. Om man går alla tre gångerna och börjar röka igen inom tre månader får man pengarna tillbaka.
Kursen går ut på att omprogramera sin hjärna om rökningen.
Just det där du skriver om fördelar med rökning är bara vad vi själva vill tro. Det finns inga fördelar med rökning. En cigg stimulerar vår hjärna några min om du rökar och är stressad sen kommer stressen tillbaka. En del av det som tas upp i boken.
Vad det gäller abstinens är det också något som vi har fått för oss. Tror vi att vi ska må jättedåligt så gör vi. Det sitter också i hjärnan. Visst känns det lite men det varar några min, upplevs lite som en hungerskänsla. Ta då ett glas vatten. Man ska inte ersätta ciggen med något annat, ej heller sluta med viljestyrka för då tänker du bara på att du inte får lov att röka och då mår du dåligt. Tas också upp i boken.
Jag hade varit storrökare i 30 år, en ask om dagen och trodde inte något skulle kunna få mig att sluta. Men det fungerar.
Köp boken och läs den, många som slutat bara genom att läsa boken.
Lycka till, det här fixar du. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag har hört av psykologer att man inte ska säga "sluta röka" eftersom det innehåller ordet röka och därmed väcker det längtan efter att få tillfredsställa belöningscentrat i hjärnan.
Istället föreslår de att man ska säga att man ska börja "andas fritt". Jag tror att det ligger något i detta.

#10 hej tack för tipset mjo jag läste den boken för ca 2års sedan då var jag rökfri i ca 5mån men trillade tillbaka igen !! Såklrt det har mycket med hjärntvätt o göra , venne riktigt hur ja ska göra imorn gäller det o ja vill sluta men ändå inte och varför är för att vem ska trösta mig när ja e ledsen, sur eller när jag e glad osv? den där ciggen bär med mig överallt!! Tyvärr är den en del av mig och ja började dessvärre röka tidigt så ja e så otroligt van vid den för den stimulerar alla sinnen.
#11 hej peter andas fritt lät ju kanon bra det låter nyttigt o hälsosamt o inte alls lika jobbigt som att sluta röka , det ska jag verkligen tänka på :)
#9 herregud inte tuggis här inte, provade det en gång o det smakade skit, bra synd att läkarna rekommenderar sånt när man vill bli snus/rök fri innehåller nikotin det med då förhalar man bara problemet. Tack för tipset ska kolla sidan :)
Tack alla för era tips och råd och alla Lycka till det behövs!! Imorn ska jag göra ett försök och andas fritt =) Jag är motiverad men ändå inte jag ska göra ett försök o om det pajjar finns det alltid en ny dag och nya tag :)
Ha en trevlig kväll

God kväll!
Jag har inte rökt på 16 dgr nu och det går bättre än väntat, det var värre förra gången, 15 år sen nu men då rökte jag mycket mer än vad jag gjort det senaste året.
Jobbigast första veckan med sömnen, vaknade 1 gång i tim, nu går det bra men jag blir väldigt rastlös rätt som det är så jag får se till att vara sysselsatt hela tiden och så tänka på att röksuget varar bara en minut så är det borta.
Kanske kan vi peppa varandra, alltid bra med lite stöd.
Toyan
Ny dag!
Hoppas innerligt att det går bra för dej!
Håller tummarna för dig idag. Du får väl skriva här om det blir jobbigt så peppar vi dig! 
Zabelle
#15 absolut gör jag det zabelle :D
Varit uppe en hel timme nu och inte rökt något sen igår kväll HURRA eller iofs inte så mycket o hurra för egentligen men ändå det första ja brukar göra e o ta en cigg.
Är otroligt sugen men jag tönker dock på det peter 54 sa : andas fritt!! låter så otroligt nyttigt !! Jag hoppas det inte blir en skit dag för då e det så otrligt lätt o falla !!
Toyan: Du är duktig du :) håller tummarna för dig o kör hårt, såklart vi kan peppa varandra !!! :D
Have a good day !!!
Lär skriva senare när det blir tungt :P

Måste erkänna att jag är semesterrökare. Tycker det är gott att sitta ute och ta en cigg med maken. Jag röker inget på dagarna utan bara efter jobbet, sedan slutar jag igen i september. Knasigt va? Jag skulle lika gärna kunna vara utan men det blir mer en social handling…:\
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus

#17 Sådan var jag förr… numer röker jag ett par cig till fest och det räcker och blir över för min del 
Neh fyfan nu har jag abstinens så det skriker om det och känslorubbningar som absolut inte är likt mig. USCH !!! deppi blir man också !!
Allvarligt vilket pucko gör såhär mjo min sambo: Jag ringer till honom och frågade snabbt vad han gjorde, neh ja köper cigg till mamma, hm tack för den örfilen berättar detaljerat. Hm han vet att det är min första rökfria dag och så säger han en sån där sak rätt tanklöst kunde likaväl sagt att han handlade lite saker. Jag vet att saker o ting inte går o undvika men i början ska man göra det.
usch det här var fan hårdare än ja trodde vill bara tända en cigg just nu o bli människa igen !!!!
NEJ!!!! Du fixar detta utan att tända den äckliga ciggen som luktar illa. ANDAS FRITT! 
Zabelle
ursäkta ta det inte fel men just nu känns det som att ingen jävel kan stötta mig inte ens personen som känner mig bäst och vet allt , bara e sååå jäkla nonchalant osv det e som ett slag i ansiktet.
Förstår att det känns jobbigt, men du klarar det.
Zabelle
Åh, vad jag tycker att ni gör det bra! 

Japp, ge inte efter nu… andas fritt som sagt!!

Gå genast och gör ngt annat som kräver din fulla uppmärksamhet!!!! Du fixar det!!! Inget mer illaluktande hår, frisk andedräkt, fria lungor…. kom igen
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus

God kväll!
Har gått bra hela dagen att nonchalera röksuget, har jobbat och varit ute på stan och till biblioteket och lånat boken "Äntligen icke rökare" men så i kväll blev det jobbigt, kände mig deppig och sen blev jag arg på mig själv för att jag reagerade så.
Usch.. det är ju inte klokt…bli deppig för att man inte röker..nää nästa gång ska jag säga HURRA vad jag är glad, jag har inte rökt!
Ska peppa mig själv och tänka på att jag mår så mycket bättre av att inte röka och så spar jag pengar.
aangeleyes.. Så klart vi fixar det här!! med envishet och jävlar anamma klarar man mycket.
Tack för ert stöd!
# 26 Kanon att du varit och lånat boken. Jag plockar fram den emmalanåt och läser för att peppra mig själv.
Så duktig du är nu har du klarat en dag nu klarar du en till. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#26 gud vad duktig du är , jag dessvärre hamnade i värdlens dispyt igår med min sambo och jag var snarare ett nervvrak deppig som du beskriver och man känner inte igen sig själv för 5öre. Det känns som röksuget blir starkare när man har haft en hetsig diskussion med någon som står en nära, jag sumpade det och höll mig utan i 18h. Jag vet att det inte finns en perfekt dag för o sluta alla dagar e lika jävliga men det vore skönt o veta att man har någons stöd som man bor under samma tak med. Man kanske ska undvika o ta upp vissa saker dom 3första dagarna eller vad vet jag. Man kanske överreagerar !! :S
# 28
Klart jag vill att du ska klara detta…men det är nog så, att det bara är Du själv som ska fixa det…
Låter intressant med kursen som Ann varit på! Dyrt kanske, men absolut värt pengarna om det lyckas…Grattis Ann! Jag har läst boken tre gånger, men röker ännu fem cig. varje dag…men det kan ju bara jag själv rätta till!
Lycka till, aangeleyes Jättemycket!

God kväll!
Tack AnnL och aangeleyes.
Ann, vad duktig du är som inte rökt på flera månader, tror också det är bra att läsa boken då och då.
#28 aangeleyes.. det är bara att ta nya tag, visst blir man lite retlig och överkänslig men det går också över, Du fixar detta det är jag övertygad om, lycka till och kram.
Ha en fin fredag kväll alla!
Toyan
tack för stöden även om ja sumpade det :P jag hoppas alla har haft en kanon helg :)
# 31
Betyder det att du röker igen…
#32 yes jag tror ja nämde det tidigare i ngt inlägg här :/
aangeleyes…Det är ju så.Att huvudet måste bestämma.Inte munnen.
Bätre lycka nästa gång…
gör som så att du INTE säger det till någon.
Lena.P är jag i verkliga livet.